Z danych Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej wynika, że liczba instalacji fotowoltaicznych od początku 2019 roku wzrosła prawie 16-krotnie. Nie odbywa się to jednak bez problemów, w ubiegłym roku do UOKiK trafiło ponad 120 skarg związanych z mikroinstalacjami.
Na co narzekają klienci?
Konsumenci najczęściej wskazują na brak możliwości odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem, obciążanie kosztami i brak terminu wykonania umowy. Wiele skarg dotyczyło również wprowadzania w błąd odnośnie ostatecznych kosztów oraz natrętnego marketingu telefonicznego przy użyciu botów.
- Przedsiębiorcy z branży fotowoltaiki – tak jak z każdej innej - muszą szanować prawa konsumenta, w tym prawo do rzetelnej informacji, możliwości odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa czy reklamacji z tytułu rękojmi. Niepokoją nas zgłaszane nieprawidłowości, dlatego starannie monitorujemy rynek – stwierdził Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zarzuty wobec dwóch spółek
W sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów wszczęto postępowania wobec dwóch spółek – FG Energy z Krakowa i Krajowego Projektu Energetycznego z Torunia. Wobec pierwszej postawiono 7 zarzutów, wobec drugiej 10. Obie firmy na co dzień zajmowały się sprzedażą i montażem fotowoltaiki. Klienci zgodnie przyznali, że najczęściej mieli tam problem z odstąpieniem od umowy, a w rozmowach często padało powoływanie się na rządowe instytucje.
10 innych firm pod lupą UOKiK
Prezes Urzędu przygląda się też działalności 10 innych firm fotowoltaicznych w ramach postępowań wyjaśniających. Wśród nich są:
- 3S Group OZE,
- Centrum Energii Odnawialnej INTI,
- Edison Energia,
- Energa Obrót,
- Euro CallCenter,
- Modern Energy Pro,
- PGEOZE PV,
- Sunday Polska,
- Woltanic,
- Woltex Development.
Oferta oraz wzory umów są sprawdzane pod kątem możliwości naruszenia interesów konsumentów lub stosowania niedozwolonych klauzul. Najdokładniej UOKiK analizuje wskazywane przez klientów problemy – jak respektowane jest prawo do odstąpienia od umowy, czy konsument jest obciążany kosztami i jak wyglądają terminy wykonania umowy. Dodatkowo, pod lupą znalazły się także telefony marketingowe.
Jedno z pierwszych takich postępowań wyjaśniających już się zakończyło – bez konieczności stawiania zarzutów i z korzyścią dla konsumentów. Dotyczyło spółki Columbus Energy z Krakowa. Tu klienci skarżyli się, że mają problemy z odstąpieniem umów, a firma obciąża ich wysokimi kosztami audytu. W wyniku działań UOKiK doszło do modyfikacji umów bez pobierania kwestionowanych opłat.
O czym musi wiedzieć klient zanim podpisze umowę?
Zanim na umowie pojawi się podpis, warto zachować czujność. Zasada ograniczonego zaufania może uratować konsumentów przed wysokimi kosztami. UOKiK przypomina:
- nie podawaj danych osobowych w rozmowie z telemarketerem,
- weryfikuj oferty,
- domagaj się rzetelnych, precyzyjnych informacji,
- uważnie czytaj umowę, także załączniki,
- masz prawo odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w ciągu 14 dni,
- masz prawo do rękojmi.
Źródło: UOKiK
