https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Inowrocław. Spalarnia zwłok pod blokiem? - Nie zgadzamy się - mówią mieszkańcy

(FI)
Nie ma się co dziwić mieszkańcom Piastowskiego. Z cmentarza do ich bloków jest bardzo blisko
Nie ma się co dziwić mieszkańcom Piastowskiego. Z cmentarza do ich bloków jest bardzo blisko Fot. Dominik Fijałkowski
Co? Krematorium na cmentarzu przy Marulewskiej w Inowrocławiu? Nigdy! Grzmią mieszkańcy pobliskich osiedli - Piastowskiego i Solna.

pomorska.pl/inowroclaw

Więcej informacji z Inowrocławia znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/inowroclaw

Zdaniem naszych Czytelników, Rada Miejska prawdopodobnie podjęła już uchwałę umożliwiającą rozpoczęcie budowy spalarni zwłok na terenie wspomnianego cmentarza. - Dlaczego media milczą w tej sprawie? - padają pytania. - W przypadku tak kontrowersyjnej inwestycji należałoby przeprowadzić konsultacje społeczne z mieszkańcami osiedli. Tymczasem uchwała nie przewiduje nawet przeprowadzenia studium oddziaływania krematorium na środowisko - usłyszeliśmy.

Mówili podczas sesji

Faktycznie temat krematorium pojawił się podczas ostatniej sesji rady, gdy dyskutowano nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego 45-hektarowego terenu, w skład którego wchodzi też cmentarz przy ul. Marulewskiej.

Urbaniści z Wrocławia zapisali, że na obszarze nekropolii dopuszcza się lokalizację kaplic, grobów, krypt, kostnic, domów pogrzebowych, małej architektury i... instalacji do spalania zwłok. Gdy padły pytania o ową "instalację", twórca planu stwierdził, że nie oznacza to wcale, iż na tym cmentarzu kiedykolwiek zostanie ona wybudowana. Zrobiono to na wszelki wypadek. Gdyby kiedyś znalazł się inwestor, wówczas nie trzeba będzie dokonywać kolejnych zmian w planie.

Radnym wyjaśnienia takie wystarczyły. Przyjęli uchwałę.

Miasto budować nie będzie

Wojciech Piniewski, zastępca prezydenta Inowrocławia zapewnia, że miasto nie zamierza budować krematorium.

Zresztą mogłoby to jedynie uczynić na administrowanym przez siebie cmentarzu komunalnym. Nekropolia przy Marulewskiej należy do jednej z inowrocławskich parafii. To ona, a nie radni, musiałaby zgodzić się na budowę spalarni.

- Podczas sesji przyjęto jedynie zapis planistyczny. W żadnym z naszych długoterminowych programów nie przewidujemy budowy takiej spalarni. Trzeba pamiętać, że ze względu na uzdrowisko, w naszym mieście nie da się łatwo wykonać inwestycji, które spowodują podwyższenie emisji do środowiska substancji będących efektem spalania - komentuje Piniewski.

Mieszkańców Solna i Piastowskiego uspokajamy. Nikt nie przewiduje budowy krematorium w pobliżu ich osiedli. A jeśli będą przymiarki do takiej inwestycji, "Pomorska" wspólnie z Czytelnikami na pewno zadba o to, by odbyły się wiarygodne konsultacje społeczne.

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

z
ziomek
W dniu 11.01.2010 o 12:21, M. Świątkowski napisał:

Jestem radnym Rady Miejskiej Inowrocławia. Nie zgadzam się ze stanowiskiem prezentowanym przez zastępcę prezydenta Inowrocławia. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego. Dlatego ogłaszany jest w dzienniku urzędowym wojewody.Ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy wydana przez prezydenta są wiążące dla wszystkich iwestorów, w tym Miasto Inowrocław, osoby indywidualne i osoby prawne a także organ achitektoniczni-budowlany jakim jest Starosta Inowrocławski. I jak podkreślałem podczas sesji, przy takich planacvh inwestycyjnych powinny być szerokie konsultacje społeczne (nie wykluczam referendum lokalnego), i to przed podjęciem tej uchwały. Uchwała ta bowiem daje potencjalnemu inwestorowi zielone światło do budowy spalarni zwłok. A jesli taki się zjawi, w co nie wątpię, wowczas pan prezydent miasta powie społeczności lokalnej - To nie ja, to starosta wydaje pozwolenie na budowę. Tylko że starosta, jeśli to jest inestycja zgodna z zapisami m.p.z.p. to decyzję o pozwoleniu na budowę wydać muusi. Głosowałem więc jako jedyny przeciw zaproponowanej przez prezydenta Inowrocławia uchwale.



Mądrego, warto posłuchać, jak mawiał Pawlak!
PANIE MARIANIE! Larum grają!
To towarzysze pancerni Rychu i Andrzej, Szanownego Pana nie poparli?
Wierzyć się nie chce...
Pozdrawiam
M
M. Świątkowski
Jestem radnym Rady Miejskiej Inowrocławia. Nie zgadzam się ze stanowiskiem prezentowanym przez zastępcę prezydenta Inowrocławia. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego. Dlatego ogłaszany jest w dzienniku urzędowym wojewody.Ustalenia planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy wydana przez prezydenta są wiążące dla wszystkich iwestorów, w tym Miasto Inowrocław, osoby indywidualne i osoby prawne a także organ achitektoniczni-budowlany jakim jest Starosta Inowrocławski. I jak podkreślałem podczas sesji, przy takich planacvh inwestycyjnych powinny być szerokie konsultacje społeczne (nie wykluczam referendum lokalnego), i to przed podjęciem tej uchwały. Uchwała ta bowiem daje potencjalnemu inwestorowi zielone światło do budowy spalarni zwłok. A jesli taki się zjawi, w co nie wątpię, wowczas pan prezydent miasta powie społeczności lokalnej - To nie ja, to starosta wydaje pozwolenie na budowę. Tylko że starosta, jeśli to jest inestycja zgodna z zapisami m.p.z.p. to decyzję o pozwoleniu na budowę wydać muusi. Głosowałem więc jako jedyny przeciw zaproponowanej przez prezydenta Inowrocławia uchwale.
r
realista
w tym ciemnogrodzie przeszkadza wszystko, jeszcze nikt nic nie buduje, a już protesty, nikt albo prawie nikt nie wie jak wygląda nowoczesna spalarnia zwłok (wyraz krematorium ze względu na naszą historię jest nie na miejscu) ale już ma problem, tylko, że nikt nie myśli o tym co będzie gdy na cmentarzu przy Marulewskiej skończą się miejsca do pochówku, domyślam się, że jak będą chcieli wytyczyć nowe miejsce na cmentarz to też będzie za blisko domów!
j
jankasyn
W dniu 08.01.2010 o 10:19, ~janek~ napisał:

Jestem katolikiem i nie zgadzam się na budowę krematorium w Inowrocławiu



A ja jestem katolikiem i się zgadzam. Pod warunkiem, że pan prezydent Ina i jego zastępca będą tam kremować.
m
mARYŚKa
W dniu 08.01.2010 o 20:16, gall napisał:

A czym powinni zajmować się dwaj inni pedagodzy Brejza i Marcinkowski?



Jak to czym? Spalaniem w nowej spalarni wybudowanej na placu przed ratuszem!!
g
gall
A czym powinni zajmować się dwaj inni pedagodzy Brejza i Marcinkowski?
i
inż.Planista
Plan zagospodarowania jest prawem miejscowym, w którym wpisuje się to czego życzą sobie mieszkańcy.Nie decyduje o tym projektant budujący plan!!!Odpowiedzialni za zapisy w planie są bezpośrednio z-ca Brejzy Piniewski i naczelnik Kaiser.Skoro jest zapis o budowie spalarni to potencjalny inwestor wystąpi o pozwolenie na budowę do Starostwa.Starostwo na podstawie "planu" taką zgodę musi wydać!Argumentacja Piniewskiego ,że spalarnia nie powstanie jest żenująca.Prawda jest taka ,że każdy powinien sie zajmowac tym co potrafi.Mgr historii Piniewski powinien uczyć dzieci , a nie zajmować się tym o czym nie ma "zielonego pojęcia"!!!
G
Gość
W dniu 08.01.2010 o 10:19, ~janek~ napisał:

Jestem katolikiem i nie zgadzam się na budowę krematorium w Inowrocławiu


"Pamiętaj człowiecze, że z prochu powstałeś i proch się obrócisz.".
k
kermi
Kto rozpuszcza idiotyzmy o spalarni?

Dzisiaj w każdym nowym planie zagospodarowania terenów cmentarnych trzeba brać pod uwagę i takią ewentualność, jednak to nie oznacza, że tak się stanie, bo niekt tego nie chce robić.

A gazeta nie musi "kontrolować" żadnych konsultacji, bo
1. takich nie będzie, bo niema o czym
2. KAŻDE konsultacje ogłaszane z TYM zarządem miasta są UCZCIWE.
g
gall
W dniu 08.01.2010 o 10:19, ~janek~ napisał:

Jestem katolikiem i nie zgadzam się na budowę krematorium w Inowrocławiu


A co ma wspólnego jedno z drugim?
"Pamiętaj człowiecze, że z prochu powstałeś i proch się obrócisz."
~janek~
Jestem katolikiem i nie zgadzam się na budowę krematorium w Inowrocławiu
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska