Przypomnijmy: do przetargu stanęło aż siedem firm - najniżej swoje usługi wyceniła warszawska Skanska (16,4 mln zł), a najwyżej toruńska spółka Pol-Dróg (25,2 mln zł). Komisja przetargowa postawiła na ofertę warszawiaków - jedynym kryterium oceny zgłoszonych propozycji była cena. Oznacza to, że miasto oszczędzi ok. 6,6 mln na tym przedsięwzięciu, ponieważ zarezerwowało na nie 23 mln zł. Wszystko dzięki spadkowi cen m.in. kruszywa, betonu i krawężników. Jeśli pozostałe firmy nie zgłoszą protestów do wyniku, przebudowa ruszy w tym miesiącu i potrwa do końca listopada 2010 r.
Dogodny dojazd
Co się zmieni w tym czasie na Szosie Chełmińskiej - trakcie będącym częścią tzw. trasy staromostowej, którym biegnie droga wojewódzka nr 553? Wreszcie wylotówka zyska europejski standard. W tej chwili droga jest w opłakanym stanie. Została rozjechana m.in. w trakcie robót kanalizacyjnych w ramach Funduszu Spójności. Modernizacja obejmie 3,5-kilometrowy odcinek od skrzyżowania z ul. Polną do granic miasta. Między Polną a Owsianą powstaną dwie, dwupasmowe jezdnie z chodnikami i ścieżką rowerową, a na dalszym fragmencie - do granic Torunia - jedna nitka o szerokości 7 m. Oprócz tego Skanska wybuduje 10 nowych zatok autobusowych oraz oświetlenie.
Nakręcą film przed i po
MZD rozstrzygnęło też przetarg na firmę, która będzie zarządzać i nadzorować tę inwestycję. Do drogowców zgłosiła się tylko jedna firma - warszawski Dro-Konsult. Spółka w imieniu zarządu dróg będzie koordynować zadanie do końca lutego 2011 r., kiedy będzie on rozliczany. Ma zadbać - jak czytamy w specyfikacji przetargowej - o jakość robót, koszty realizacji i zgodność z dokumentacją. Firma będzie odpowiedzialna także za działania promocyjno-informacyjne np. nakręcenie 5-minutowego filmu przed i po realizacji robót, wydanie folderu dotyczącego inwestycji oraz ustawienie tablic informujących, że zadanie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Na początku bez problemów
Przebudowa Szosy Chełmińskiej to jedna z toruńskich inwestycji w ramach projektu "Budowa i przebudowa głównego szkieletowego układu drogowego miasta Torunia", która otrzyma unijną dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego. Zakłada on również budowę średnicówki między Szosą Chełmińską a trasą mostową na wysokości ul. Wschodniej. Unijna dotacja na przebudowę wylotówki na Łubiankę, Unisław oraz Chełmno może wynieść do 16,6 mln zł. Obecnie na tym odcinku Szosy Chełmińskiej trwają roboty wodociągowe w ramach drugiego etapu tzw. ISPY.
Na początku robót - kiedy będzie powstawać nowa nitka między Polną a Jelenią - nie odczujemy problemów, ponieważ od kilku lat jest zarezerwowany wolny pas pod nią. Po jej wybudowaniu ruch zostanie przerzucony na istniejącą drogą.
