Spis treści
W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczące jakości handlowej opakowań jednostkowych napojów spirytusowych o pojemności do 200 mililitrów.Zgodnie z nowymi przepisami, takie napoje mogą być sprzedawane wyłącznie w butelkach lub puszkach.
Co dokładnie regulują nowe przepisy dotyczące sprzedaży alkoholu w małych opakowaniach?
W rozporządzeniu czytamy:
"Napoje spirytusowe w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, (....) zwane dalej "napojami spirytusowymi", w opakowaniach jednostkowych o nominalnej wielkości do 200 mililitrów, są wprowadzane do obrotu w butelkach albo w puszkach, przy czym etykietowanie w rozumieniu art. 4 pkt 3 tego rozporządzenia tych butelek albo tych puszek:
nie może budzić wątpliwości ani wprowadzać w błąd w zakresie identyfikacji napojów spirytusowych;
umożliwia odróżnienie napojów spirytusowych od innych środków spożywczych, w szczególności od środków spożywczych przeznaczonych dla dzieci".
Jak mają wyglądać nowe opakowania małpek?
W praktyce oznacza to całkowity zakaz wprowadzenia do obrotu napojów spirytusowych w opakowaniach typu pouch, czyli tzw. "alkotubek".
Kiedy nowe przepisy wchodzą w życie?
Ze względu na postulaty producentów, wprowadzono 30-dniowy okres przejściowy, pozwalający na handel alkotubkami maksymalnie do 28 lutego 2025 roku.
Nowe przepisy o alkotubkach. Dlaczego je wprowadzono?
Nowe przepisy są pokłosiem afery, o której pisaliśmy w październiku 2024 roku. Wtedy producent alkoholu w kontrowersyjnych tubkach zdecydował o ich wycofaniu z rynku, a inspekcja jakości handlowej zaproponowała zmiany w prawie, aby w przyszłości nie dało się kupić alkotubek.
Alkohol w tubkach Voodoo Monkey spotkał się z ostrą krytyką w społeczeństwie i wśród polityków, bo wyglądem przypominał popularne wśród dzieci musy owocowe, a to był alkohol. Szok wzbudzał cały branding produktu, czyli opakowanie, fonty i kolorystyka, które przypominają stosowane w musach czy sokach dla dzieci. Jego cena za sztukę to było 8,99 zł za 100 ml (9,99 zł w przypadku mocniejszej czystej wódki).
I tak szybko, jak "małpki w saszetkach" pojawiły się w sklepach - tak szybko zniknęły z półek.
Małpki w saszetkach. Jak tłumaczył się producent?
Producent firma OLV S. A. tłumaczyła, że stała się ofiarą ataku: "Nie łamiemy prawa, a zrobiono na nas nagonkę. Alkoholowe saszetki nie są produktem dla dzieci. Mogą one też omyłkowo wypić szampon, ketchup czy musztardę oraz środki chemiczne pakowane w saszetki" - powiedział w rozmowie z money.pl Andrzej Gajowniczek, prezes firmy Real z Siedlec specjalizującej się w przetwórstwie warzyw i owoców (Real w 2020 r. utworzył spółkę Owolovo zajmującą się produkcją musów owocowych oraz smoothie. Później zmieniono nazwę spółki na OLV i to ona jest producentem Voodoo Monkey).
