Którędy pojadą tramwaje w centrum Torunia?

(AO)
Każdy z wariantów nowej linii tramwajowej w Toruniu zakłada przebudowę alei św. Jana Pawła II i odcinka Wałów gen. Sikorskiego (do tejże alei do al. Solidarności).
Każdy z wariantów nowej linii tramwajowej w Toruniu zakłada przebudowę alei św. Jana Pawła II i odcinka Wałów gen. Sikorskiego (do tejże alei do al. Solidarności). Sławomir Kowalski
Trzy warianty inwestycyjne linii tramwajowej w centrum Torunia prezentowaliśmy już na stronie internetowej Gazety Pomorskiej. Poniedziałkowe spotkanie w ramach konsultacji społecznych poświęconych tej inwestycji pozwoliło wskazać zalety i wady rozwiązań.

Przypomnijmy, że każdy z wariantów zakłada przebudowę alei św. Jana Pawła II i odcinka Wałów gen. Sikorskiego (do tejże alei do al. Solidarności). Zupełnie nowe torowisko powstanie w alei św. Jana Pawła II, na odcinku między pl. Artylerii Polskiej a pl. Niepodległości.

Jakie są podstawowe podobieństwa i różnice pomiędzy wariantami? Tylko w wariancie 1 torowisko na odcinku ul. Chopina między pl. Rapackiego a aleją 500-lecia zmienia obecne położenie względem jezdni - biegnie pomiędzy dwiema nitkami drogi. W pozostałych wariantach jezdnia pozostaje po stronie południowej, a tory - po północnej. Kolejne różnice dotyczą położenia zintegrowanego przystanku autobusowo-tramwajowego, tzw. PAT-u, na wysokości obecnych przystanków „Plac Rapackiego” w alei św. Jana Pawła II.

Przeczytaj także: Nowa linia tramwajowa ma powstać w centrum Torunia [warianty]

W wariantach 1 i 2 PAT-y są usytuowane po wschodniej części jezdni - bliżej starówki. W wariancie 3 PAT położony jest pomiędzy jezdniami, podobnie, jak w alei Solidarności.

Kolejna różnica - w wariantach 2 i 3 torowisko na Wałach gen. Sikorskiego służy także jako buspas. W wariancie 1 torowisko jest wydzielone z jezdni. Ostatnia z kluczowych różnic dotyczy zastosowania w wariancie 1 pojedynczego torowiska. Chodzi o fragment około 170 m od placu Artylerii w kierunku placu Niepodległości. Pozostałe dwa warianty na tym odcinku są dwutorowe. Która z propozycji zyskała największe uznanie?

Zdaniem projektantów z firmy Progreg, która opracowała warianty, najkorzystniejszy jest nr 3. Bo dzięki usytuowaniu torowiska pomiędzy jezdniami zachowany jest czytelniejszy układ dróg. Dodatkowo wariant 3 najmniej koliduje z jezdniami oraz nie ingeruje w park przy al. św. Jana Pawła II, co pozwala zachować zieleń. Wśród wad tego wariantu wymienia się jednak pogorszenie płynności jazdy autobusów. Trudno będzie także wyprowadzić z niego ewentualną linię tramwajową przez most Piłsudskiego, na lewobrzeże.

Wideo: PULS POLITYKI odc.3 prof. Andrzej Rychard o tym, która partia wykorzysta kłopoty PIS-u

źródło: w24 studio

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie