Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lokalne drogi na Kujawach i Pomorzu są tak wąskie, że dwa auta się nie wyminą! Ma się to zmienić

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Drogi lokalne są modernizowane przy dużym wsparciu funduszy państwowych. Potrzeby są wciąż ogromne.
Drogi lokalne są modernizowane przy dużym wsparciu funduszy państwowych. Potrzeby są wciąż ogromne. Marek Weckwerth
Podmiejskie i wiejskie osiedla rozbudowują się praktycznie wszędzie na potęgę, ale infrastruktura drogowa nie nadąża za tym procesem. Drogi bywają tak wąskie, że dwa auta nie wyminą się na nich.

- Tam, gdzie jest tak wąsko, samochody muszą zjeżdżać na pobocze, a te nie istnieją. Te niby pobocza to zwykły piasek, może czasem ubity, ale pełno tam dziur i kamieni, co grozi przebiciem opony lub uszkodzeniem felgi, nawet zawieszenia. W suche dni każdy zjazd na takie pobocze podnosi tumany kurzu – skarży się pani Irena, mieszkanka jednej z podbydgoskich wsi.

Sytuacja sukcesywnie poprawia się – dróg lokalnych przybywa, także w naszym regionie, ale wraz budową lub rozbudową nowych osiedli problem ożywa. Mieszkańcy zwracają na to uwagę władzom samorządowym, bo wiadomo – liczą się nie tylko autostrady, ale i te krótkie odcinki dojazdówek do własnych domów. Koszula zawsze jest bliższa ciału – można powtórzyć znane przysłowie.

Najpierw były schetynówki

Państwo zaczęło realnie wspierać w tej materii samorządy lokalne w roku 2008 w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, ale potocznie zaczęto go nazywać schetynówkami – od nazwiska Grzegorza Schetyny, ówczesnego ministra spraw wewnętrznych, który zapoczątkował tę inicjatywę.

Program jest kontynuowany przez kolejny rząd, choć pod inną nazwą.

- Korzystamy z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, który poprzednio nazywał się Funduszem Dróg Samorządowych, oraz z programu dedykowanego drogom w ramach Polskiego Ładu – wymienia Ryszard Borowski, wójt gminy Koneck, przewodniczący Zarządu Gmin Ziemi Kujawskiej. - W tej pięcioletniej kadencji udało nam się wybudować ponad 9,5 kilometrów dróg gminnych, a w sumie za fundusze rządowe ponad 31 kilometrów. To jest skok cywilizacyjny, choć potrzeby w tym zakresie i tak są ogromne. Małe samorządy ze swoimi bardzo ograniczonymi budżetami nie byłyby w stanie samodzielnie sprostać zadaniom drogowym, potrzebom wyrażanym przez mieszkańców. Zauważyłem, że nowe domy jednorodzinne na osiedlach wiejskich najchętniej budowane są właśnie tam, gdzie powstają drogi, bądź gdzie mają powstać.

Jednak wójt Borowski negatywnie, wręcz jako cywilizacyjną zapaść, ocenia stan dróg powiatowych na aleksandrowskich Kujawach. Kierowcy torów zorientowali się już, że w tym rejonie lepiej jechać drogą gminną niż powiatową. Tyle, że wtedy na gminnej wielka ciężarówka nie wyminie się swobodnie z osobówką i ta druga musi zjechać na pobocze.

To też może Cię zainteresować

Będzie nowe dofinansowanie

Wojewoda kujawsko-pomorski ogłosił właśnie nabór wniosków o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) na budowę, przebudowy i remonty dróg powiatowych i gminnych.
Do dyspozycji są 252 mln zł, co oznacza zwiększenie środków o ponad 100 milionów (w stosunku do naboru z 2022 r., gdy było 145 mln 328 tys. zł).

Liczy się bezpieczeństwo

Pierwszym i najważniejszym kryterium w ocenie wniosków jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zwłaszcza pieszych i rowerzystów.

Liczy się zatem to, czy przy danej drodze powstanie chodnik i ścieżka rowerowa lub ciąg pieszo – rowerowy, a także przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe.

W zakres oceny wchodzą też pobocza, bowiem te na najczęściej wąskich gminnych i powiatowych drogach zdecydowanie zwiększają bezpieczeństwo i wygodę podczas wyprzedzania, wymijania i omijania innych pojazdów. Standardowa szerokość pobocza przylegającego do pasa awaryjnego to 1,25 m, zaś w trudnych warunkach terenowych dopuszcza się nie mniej niż 0,75 m. W przypadku pobocza przylegającego do opaski zewnętrznej szerokość standardowa powinna mieć 0,75 m, natomiast w trudnych warunkach nie mniej niż 0,50 m.

Dodatkowe punkty można otrzymać za zatoki autobusowe, skrzyżowania i rowy odwadniające.

Szerokość pasa ruchu powinna wynosić plus – minus 3,5 m, zaś przekroje drogi to po jednym pasie w przeciwnych kierunkach (1 x 2) i m kierunku) i po dwa (2x2).

Dla oceny niezbędna jest przedłożona przez wnioskodawcę dokumentacja inwestycji.

Ocieni się także znaczenie danej drogi w sieci dróg publicznych, ich powiązanie z drogami wyższych kategorii, a także występowanie terenów inwestycyjnych (zwłaszcza mieszkaniowych) na terenie danej jednostki administracyjnej – położenie tych terenów w stosunku do planowanej drogi, czy droga zapewni dojazd do terenów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska