Łukasz Schreiber o budowie drogi S10: - Obiecaliśmy i dotrzymaliśmy słowa

Grażyna Rakowicz
Łukasz Schreiber - Poseł na Sejm RP
Łukasz Schreiber - Poseł na Sejm RP Facebook
Udostępnij:
W piątek podpisano umowy na projekt i budowę dwóch pierwszych odcinków drogi S10 Bydgoszcz - Toruń. - To historyczne wydarzenie dla Bydgoszczy, Torunia i całego naszego województwa - mówi w rozmowie z nami Łukasz Schreiber, przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów.

W piątek, w Warszawie podpisano umowy na projekt i budowę dwóch pierwszych odcinków drogi S10, w ponad 50-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej łączącej Bydgoszcz – Toruń, największe miasta Kujawsko-Pomorskiego. Efekt pańskich starań, staje się faktem?
Chyba nie przesadzę, jeśli powiem, że było to historyczne wydarzenie dla Bydgoszczy, Torunia i całego naszego województwa. Cieszę się, że wziąłem w nim udział. Mam też wielką satysfakcję, że kolejny raz nasz rząd dotrzymał słowa danego Polakom. Pamiętam, jak dwa lata temu na konferencji prasowej pod Bydgoszczą, wspólnie z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem i parlamentarzystami PiS obiecaliśmy, że droga S10 zostanie zbudowana ze środków budżetowych, i do tego w bardzo szybkim tempie. Część mediów śmiała się z tego. Spadła na nas zajadliwa krytyka - ot, kolejna kiełbasa wyborcza. Czas pokazał, że obietnicę spełniliśmy. To powinno zmusić tych naszych zajadłych krytyków, do refleksji.

Na rozpoczęcie tej inwestycji, mieszkańcy regionu czekali dość długo....
Zgadzam się, że ta droga powinna powstać już lata temu. Jednak nasi poprzednicy nie przygotowali należycie tej inwestycji i nie zagwarantowali jej finansowania. Dopiero, gdy doszliśmy do władzy - zaczęliśmy działać. I tak, w listopadzie 2016 roku podpisano umowę z wykonawcą Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, z elementami koncepcji programowej. Prowadziliśmy konsultacje. Napotkaliśmy też na problemy - choćby te dotyczące przebiegu trasy, tak oprotestowanego przez ekologów. Udało się jednak wszystkie te przeszkody pokonać. Dla budowy drogi S10 najważniejszy był czerwiec 2020 roku, wykonaliśmy wtedy wielki krok, bo Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025). Budowa odcinka między Bydgoszczą a Toruniem stała się priorytetem - i jako jedna z niewielu znalazła się także w "Planie Dudy". Tak więc wśród najważniejszych osób w państwie zapanował konsensus, że jest to kluczowa inwestycja. I za tę przychylność, kieruję dzisiaj słowa podziękowania do prezydenta Andrzeja Dudy, premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

Łukasz Schreiber o budowie drogi S10: - Obiecaliśmy i dotrzymaliśmy słowa
GDDKiA

A jak, w pana ministra ocenie, inwestycja ta zmieni życie mieszkańców i regionu?
Przede wszystkim znacznie poprawi bezpieczeństwo, bo dziesiątka to dziś "droga śmierci". Zbyt wiele osób podróżujących między Bydgoszczą a Toruniem, dwoma największymi miastami regionu - przypłaciło ten przejazd swoim życiem, dlatego ta droga musi przejść już do historii. Kolejna kwestia dotyczy rozwoju gospodarczego - Bydgoszcz zyska dobry i szybki dostęp do autostrady, będzie otoczona drogami ekspresowymi. To kluczowa kwestia, w takich gałęziach gospodarki jak transport i logistyka a właśnie te branże, coraz śmielej inwestują w naszym mieście. Myślę, że nikogo nie trzeba przekonywać o tym, jak ważna jest ta inwestycja dla Kujawsko-Pomorskiego. W mojej opinii to aktualnie, w ogóle najważniejsza inwestycja – nie tylko drogowa, w całym województwie.

S10 jest finansowana z budżetu państwa. Wartość umów, tylko na te dwa odcinki wynosi sporo - bo ponad 836 mln zł. Czy są już zagwarantowane środki na całą inwestycję?
Środki na budowę nie tylko tych dwóch odcinków, ale całej drogi na 50,4 km odcinku Bydgoszcz - Toruń są zagwarantowane i zabezpieczone - w budżecie ministerstwa infrastruktury. Inwestycja jest oczywiście kosztowna, pochłonie łącznie 2,8 mld zł. Ale chciałbym podkreślić, że w ramach budowy S10 zostanie także rozbudowana DK25, w okolicy Brzozy – tu trasa pójdzie nowym torem. Ruch tranzytowy zostanie przeniesiony, z obecnie mocno obciążonego odcinka DK25 na nową, ponad 5-kilometrową jezdnię z dwoma węzłami - Zielona i Brzoza. To rozwiąże kłopoty kierowców jadących do Inowrocławia, Brzozy i Łabiszyna.

W jednej z rozmów powiedział pan minister, że „o ile nie wydarzy się nic ekstraordynaryjnego, chcę przyjechać do Bydgoszczy, by zaprezentować cały harmonogram budowy drogi S10”. Kiedy więc to nastąpi?
Na bieżąco informuję mieszkańców regionu o postępie przy tej inwestycji – także za pomocą swojego Facebooka. Kilkakrotnie organizowaliśmy, wspólnie z ministrem Adamczykiem konferencje w sprawie tej budowy. Czytelników mogę zapewnić, że już niebawem podpiszemy umowę na kolejny 12-kilometrowy odcinek S10, czyli Toruń Zachód - Toruń Południe. Jeśli zaś chodzi o ostatni odcinek Emilianowo - Solec, to GDDKiA wybrała już najkorzystniejszą ofertę - jednak tutaj, pozostali oferenci odwołali się do Krajowej Izby Odwoławczej. Niemniej jednak aktualny pozostaje rok 2026, jako termin zakończenia budowy tego ponad 50-kilometrowego odcinka S10, między Bydgoszczą a Toruniem.

Rada Ministrów, w II kwartale 2022 roku planuje zwiększyć o 2,5 mld zł pulę środków w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025)”. Czy już wiadomo, jak tu skorzysta Kujawsko–Pomorskie?
Pani redaktor pozwoli, że nie będę składał deklaracji w tym zakresie. Dziś cieszę się z tego ważnego kroku na budowie S10 i cieszę się także z finiszu prac na S5 – gdzie odziedziczyliśmy wielki bałagan po naszych poprzednikach. Oczywiście wszyscy mamy ambicję, aby S10 docelowo połączyła Szczecin - przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń, z Warszawą. Krok po kroku będziemy pracować, aby i tę ważną inwestycję zrealizować.

POLECAMY

Zapraszamy Was w podróż kilkadziesiąt lat wstecz. W galerii zamieszczamy archiwalne zdjęcia przedstawiające prace budowlane/remontowe, które odbywały się w Bydgoszczy wiele lat temu. Publikujemy też archiwalne fotografie pokazujące znane bydgoskie konstrukcje. W niektórych miejscach sporo się od tego czasu zmieniło, w innych czas trochę się zatrzymał. ▶ Przejdź do galerii, by zobaczy zdjęcia.

Tak budowano Bydgoszcz. Prace przy wielkich konstrukcjach na...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ten rok szkolny był trudny, ale lepszy od ubiegłego

Wideo

Materiał oryginalny: Łukasz Schreiber o budowie drogi S10: - Obiecaliśmy i dotrzymaliśmy słowa - Express Bydgoski

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie