Z informacji przekazanych przez Magdalenę Jaworską - Nizioł, rzecznika prasowego Ratusza wynika, że aneks do umowy z Arrivą został podpisany przez poprzedniego prezydenta Malinowskiego w końcówce jego kadencji: 29 października ub. r. Tymczasem termin wygaśnięcia umowy z Arrivą przypada na 19 lipca 2019.
Skąd zatem taki pośpiech ówczesnych władz?- Chodzi o proces przygotowania, który jest niezbędny do podjęcia decyzji, na przykład przeprowadzenia zgodnie z ogłoszeniem postępowania w trybie zamówień publicznych - krótko uzasadnia Magdalena Nizioł.
Jeśli chodzi o stawki za wozokilometr, to za 2018 roku - Arriva ustaliła je na poziomie 6,69 zł, a za 2019 rok: 6,98 zł?
MZK: - Na kontrakcie z Arrivą miasto przepłaci około 1 mln zł
Jak twierdzą władze Miejskiego Zakładu Komunikacji w Grudziądzu nikt nie rozmawiał z nimi jesienią o możliwościach spółki dotyczących ewentualnego powierzenia linii obsługiwanych przez Arrivę , gdy wygaśnie umowa. O przedłużeniu umowy Arrivie, MZK dowiedziało się niedawno i przez przypadek. - Tymczasem byliśmy bardzo zainteresowani tym by obsługiwać linie Arrivy. Przeprowadziliśmy analizy z których wynika, że moglibyśmy podjąć się tego zadania w dodatku za niższe stawki za wozokilometr - zaznacza Paweł Maniszewski, prezes MZK.
ZOBACZ TEŻ: Grudziądz. MZK pokazał nowe autobusy miejskie
Prezes Maniszewski dzieli się wyliczeniami spółki: - Nasza średnia stawka za 2018 r. wyniesie ok. 6,70 zł za wozokilometr (jeszcze jest liczona) i już widać, że jesteśmy tańsi mimo, iż my płacimy za korzystanie z przystanków, a Arriva nie. I stanowczo dodaje: - Skoro wydział transportu chce płacić Arrivie 6,98 zł to na każdym milionie wozokilometrów miasto realnie traci ok. 300 tys. zł.
Paweł Maniszewski bazując na wyliczeniach, twierdzi że powierzenie linii obsługiwanych przez Arrivę MZK na okres nowego kontraktu byłoby tańsze o około 1 mln. zł. - To koszt zakupu jednego autobusu niskopodłogowego - podkreśla prezes MZK.
CZYTAJ TEŻ: Hybrydowe autobusy będą jeździły w Grudziądzu. Podpisano umowę
W związku z planowanym przez samorząd zakupem autobusów hybrydowych i wskazaniem w projekcie na dofinansowanie, iż pojazdy te będą jeździły m.in. na linii nr 18, od 1 maja 2019 roku linię nr 18 przejmie MZK, a Arriva w zamian będzie obsługiwała: linię nr 4.