Mieszkaniec Torunia padł ofiarą oszustwa "na pracownika banku"
W środę, 8 stycznia policjanci z komisariatu na Śródmieściu otrzymali zgłoszenie dotyczące oszustwa. Okazało się, że tego samego dnia rano na telefon komórkowy 44-letniego mieszkańca Torunia zadzwonił ktoś z numeru zastrzeżonego. Przedstawił się jako pracownik banku i zapytał, czy właściciel konta autoryzował transakcję, dotyczącą przekazania znacznej kwoty.
44-latek zaprzeczył, by wykonywał taki przelew, co sprawiło, że dzwoniący „połączył” go z kobietą, która podawała się za starszego specjalistę do spraw bezpieczeństwa. Torunianin otrzymał także wiadomość SMS, podobną do tych, wysyłanych przez bank, z potwierdzeniem, że prowadzi rozmowę z pracownikiem. Uwierzył w zapewnienia, że jego pieniądze są zagrożone i zgodnie z instrukcjami przelał prawie 50 tys. złotych na wskazany przez telefon rachunek. Dopiero po fakcie zorientował się, że padł ofiarą oszustów.
Policjanci prowadzą w tej sprawie postępowanie, a ta sprawa pokazuje, że nie tylko Seniorzy padają ofiarą tego typu przestępstw. Policjanci apelują o czujność w kontakcie z osobami, które dzwoniąc do nas, przedstawiają się jako lekarze, policjanci, pracownicy banku czy członkowie naszej rodziny i żądają pieniędzy. Każda prośba o przelew czy przekazanie gotówki zawsze powinna wzbudzić naszą podejrzliwość i czujność.
Policjanci przypominają i apelują
Każdą wątpliwość co do danych osoby dzwoniącej czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, należy zweryfikować. Najprościej jest się samodzielnie rozłączyć, a następnie na klawiaturze wybrać numer instytucji lub osoby, która do nas dzwoni. W przypadku oszustw bankowych możemy także osobiście udać się do najbliższej placówki.
Ważne, by nie działać pod presją czasu i chwili – oszuści w rozmowie próbują zmanipulować rozmówcę tak, by chciał szybko podejmować decyzje. Nie udostępniajmy informacji na temat naszych kont bankowych, zgromadzonych tak oszczędnościach, danych do logowania, danych autoryzacyjnych operacji bankowych żadnej postronnej osobie.
