Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkanka gminy Świecie: „Mieszkam przy budowanej S5. Czasem nie mam, jak wyjechać”

ak
Pani Matylda obawia się, że podjeżdżając jednego dnia pod górkę zderzy się z innym samochodem podjeżdżającym pod to samo wzniesienie, ale z drugiej strony
Pani Matylda obawia się, że podjeżdżając jednego dnia pod górkę zderzy się z innym samochodem podjeżdżającym pod to samo wzniesienie, ale z drugiej strony Agata Kozicka
Przy budowie S5 żyje się ciężko. Nie ma jak dojechać do domu, albo z niego wyjechać, gdy pada, gdy mróz i gdy przejazd blokuje spychacz.

Pani Matylda mieszka w Górnym Grucznie w jednym z dwóch domów, które znajdują się w parowie kilkadziesiąt metrów od budowanej drogi S5. A dokładnie kawałek na wschód od budowanego w Dworzysku przejścia dla zwierząt.

- Dla nas ta budowa to gehenna. Wiemy, że budowa jest konieczna, ale mamy ciągle problemy z dojazdem - opowiada.

Pokazuje mi zdjęcia, jak trudno jest in czasami dojechać do domu bo albo pada i wszystko jest bardzo podmokłe, błoto rozjechane przez wielkie samochody do budowy dróg, powodują wielkie błotne koryta. - Jeden z naszych samochodów to kombi - czasami nie przejedzie.

Albo z powodu tego głębokiego błota, albo... - Czasami jakiś spychacz, albo inny wielki wóz po prostu blokuje przejazd. Nijak go objechać fordem kombi - mówi. - Zdarzyło mi się już utknąć w domu, bo nie miałam, jak dostać się do którejkolwiek drogi. Musiałam odwoływać zaplanowane spotkania.

Teraz jest sucho, ale nasyp pod drogę serwisową jest coraz wyższy. - Trzeba się rozpędzić, żeby podjechać stromo pod górkę, a za górką nie wiadomo, co się zastanie - opowiada pani Matylda. - Boję się, że jednego dnia na szczycie, na który wjadę z rozpędu, zderzę się np. ze swoim mężem podjeżdżającym podobnie gwałtownie z drugiej strony. Czy wykonawca drogi nie powinien zadbać, by spady także w czasie budowy nie były zbyt strome? Co mamy robić?

Trwa układanie betonowej nawierzchni na odcinkach północno-zachodniej obwodnicy Bydgoszczy, która będzie częścią trasy ekspresowej S5. W ostatnich dniach otwarto dla ruchu również nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 244 w rejonie Maksymilianowa. Na jakim etapie są obecnie prace?➤➤ WIĘCEJ ZDJĘĆ NA NASTĘPNYCH STRONACH ➤➤Obwodnica Bydgoszczy liczyć będzie łącznie ponad 28 kilometrów. Będzie to dwujezdniowa droga szybkiego ruchu zaczynająca się w Białych Błotach i przebiegająca do Pawłówka po istniejącym śladzie drogi krajowej. Od Pawłówka przez Tryszczyn i Maksymilianowo do Aleksandrowa droga biegnie już zupełnie nowym śladem. Zlokalizowanych będzie na niej 5 nowych dwupoziomowych węzłów. ILE JUŻ UKOŃCZONOJak informuje Urząd Miasta Bydgoszczy, zaawansowanie prac na dwóch odcinkach tworzących obwodnicę oceniane jest odpowiednio na:➤ 43 procent na odcinku Białe Błota-Tryszczyn➤ 55 procent na odcinku Tryszczyn – AleksandrowoKŁADĄ BETONW kwietniu rozpoczęły się pierwsze prace przy wykonywaniu betonowej nawierzchni na odcinku pomiędzy Bożenkowem i Maksymilianowem. To pierwsza droga szybkiego ruchu w regionie wykonywana w takiej technologii. Od tygodnia w tym rejonie przejezdny jest również nowo wybudowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 244. Kierowcy korzystają też z nowego wiaduktu nad budowaną trasą. WIELKI WIADUKT I MOST NAD BRDĄKontynuowane są również prace przy potężnym wiadukcie nad magistralą kolejową w Maksymilianowie - informuje UM. Łukowa konstrukcja jest sukcesywnie nasuwana na podpory. Wykonawca pracuje poza tym nad wznoszeniem konstrukcji południowej nitki mostu nad Brdą w Tryszczynie. Ta część drogi ekspresowej powinna być przejezdna w przyszłym roku. Pozwoli to wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy. Jednocześnie miasto realizuje rozbudowę ulicy Grunwaldzkiej, która stanie się główną arterią łączącą Bydgoszcz z trasą S5. S5 ZA 2,5 MLD ZŁTrasa ekspresowa S5 powstaje zgodnie z Programem Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-23. Przetarg na wybór wykonawców ogłoszono w 2014 roku, a umowy na realizację zadania w trybie „zaprojektuj i wybuduj” zawarto jesienią 2015 roku. W 2017 roku  ruszyły prace  budowlane. Koszt inwestycji to 2,5 mld zł.  (sier, źródło bydgoszcz.pl, GDDKiA)POLECAMY:Remont węzła przy Szarych Szeregów w Bydgoszczy. Wideo z drona

Kładą beton na obwodnicy Bydgoszczy. Zdjęcia z placu budowy ...

- Obecna droga krajowa nr 5 i tereny przyległe, są terenem budowy drogi ekspresowej S5, i tam za bezpieczeństwo i organizację robót odpowiada wykonawca - podaje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA. - Do jego obowiązków należy zapewnienie prawidłowego oznakowania na istniejącej drodze nr 5 oraz dojazdu do posesji przy drodze.

I dodaje: - GDDKiA mobilizuje wykonawcę także w aspekcie utrzymania na odpowiednim poziomie wszystkich elementów trasy użytkowanej przez kierowców. Uwagi i zalecenia przekazujemy na bieżąco wykonawcom robót.

I obiecuje oficjalnie: - Powyższy wniosek również zostanie przekazany wykonawcy robót. Każdorazowo włączamy się we współpracę z wykonawcami i zespołami nadzorów inwestycji w celu możliwie szybkiego oraz efektywnego rozwiązywania zidentyfikowanych w czasie budowy problemów.

Tyle sama budowa. A co potem? - Obawiamy się, że po wybudowaniu drogi, niebezpiecznie będzie się wbijać w drogę serwisową na nasypie. Że podjazd do tak wysokiego nasypu będzie czasem niemożliwy. Już teraz nie jest łatwo. Gdy przyjdą mrozy i zetnie lód, to nie ma jak podjechać do drogi. A nawet nie musi być mrozu. Wystarczą opady. Cała woda z góry spływa na dół żłobiąc koryta, wszystko się zapada. A jeśli do serwisowej teraz trzeba będzie jeszcze wyżej podjechać, to już nie wiem, jak? Podobno spad może sięgać nawet 15 procent.

O drogę gminną, bo taką jest dojazd do posesji pani Matyldy, zapytaliśmy w gminie. To ona odpowiada za to, żeby droga już istniejąca została odpowiednio wpięta do przebudowywanej drogi krajowej. - Zgodnie z przepisami nie może podjazd pod samą drogę być wykonany pod kątem 15 stopni. Na dojeździe do drogi, na odcinku 5 metrów, spad nie może być większy niż 5 proc. - uspokaja Daniel Kapłanek z wydziału gospodarki komunalnej. - Na pewno zadbamy o to, żeby zjazd do posesji był bezpieczny, żeby wszystko zostało wykonane zgodnie z przepisami - zapewniał.

A nie można od razu, przy okazji budowy drogi ekspresowej, dorzucić trochę pieniędzy i zrobić ten odcinek drogi solidnie? - Decyzje o tym, na co trafiają pieniądze z gminnego budżetu podejmują radni.

Flesz - wypadki drogowe. Jak udzielić pierwszej pomocy?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska