Największe banki w Polsce ostrzegają a klienci tracą pieniądze. "Oszuści mogą ukraść wszystko!"

Magdalena Walczak-Grudzka
Magdalena Walczak-Grudzka
Największe banki w Polsce ostrzegają swoich klientów przed oszustami. Duże banki ponownie wydają ostrzeżenia. - Mogą ukraść wszystkie twoje pieniądze! Dariusz Gdesz
Największe banki w Polsce ostrzegają swoich klientów przed oszustami podszywającymi się pod bank. Duże banki ponownie wydają ostrzeżenia przed oszustwem. - Mogą ukraść wszystkie twoje pieniądze - informują mbank, Santander Bank, ING Bank Śląski i Idea Bank w specjalnych ostrzeżeniach. O co chodzi?

Duże banki ostrzegają przed oszustami

Banki ostrzegają przed oszustami, którzy nasilają swoje działania w okresie przedświątecznym.

Zwiększ czujność w okresie świątecznym podczas zakupów w internecie - radzą największe banki w Polsce.

Sprawdź koniecznie

mBank ostrzega

Bądź ostrożny podczas zakupów w internecie, szczególnie gdy kupujesz towar na portalach aukcyjnych/ogłoszeniowych lub w sklepach internetowych - radzi mBank w ostrzeżeniu na swojej stronie internetowej. - Jeżeli przedmiot jest w atrakcyjnej cenie, to może być to jeden ze sposobów cyberprzestępców aby przyciągnąć Twoją uwagę.

Uważaj na wszelkie próby podszywania się pod znajomych. Poprzez media społecznościowe, proszą o podanie kodu BLIK do wypłaty środków z bankomatu, ponieważ potrzebują wsparcia finansowego.

Uważaj na wszelkie próby podszywania się pod znajomych. Uważaj również na fałszywe linki wysłane na Twój telefon lub e-mail.

Kupując w internecie uważaj również na fałszywe linki wysłane na Twój telefon lub e-mail proszące o wykonanie płatności za zakupy lub kuriera. Cyberprzestępcy w ten sposób mogą próbować przejąć Twoje dane do logowania w serwisie bankowości internetowej lub wyłudzić kody autoryzacyjne SMS. Jeżeli podałeś na takiej stronie swoje dane do logowania – jak najszybciej zmień hasła dostępu. Jeżeli dodatkowo podałeś kody autoryzacyjne SMS, sprawdź czy z Twojego rachunku nie zlecono przelewu lub dodano zaufanego odbiorcę. Jak najszybciej skontaktuj się z mLinią pod numerem 801 300 800 lub 42 6 300 800!

Ostrzeżenie Google! Masz te aplikacje w swoim telefonie? Kon...

Jak ustrzec się przed oszustwami? mBank radzi:

  • Nigdy nie loguj się do banku lub stron integratora płatności z linków wysłanych w mailach, SMS-ach lub na portalach społecznościowych. Zawsze wpisuj adres strony bankowej ręcznie.
  • Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku. Jeśli nie zlecałeś żadnego przelewu, nie dodawałeś zaufanego odbiorcy lub dane z przelewu są niezgodne to nie wpisuj na stronie kodu autoryzacyjnego. Nikomu nie podawaj takiego kodu.
  • Nie otwieraj wiadomości e-mail i nie korzystaj z podsyłanych linków od nadawcy, którego nie znasz.
  • Przed zakupem sprawdź opnie na temat sklepu internetowego i sprzedawcy.
  • Podchodź ostrożnie do towarów oferowanych w atrakcyjnych cenach.
  • Szczególnie uważaj jeśli chcesz kupić produkt na portalach ogłoszeniowych. Zwróć uwagę na to, czy osoba, od której chcesz kupić ma historię sprzedaży.
  • Sprawdź, jak długo działa sklep. Dłuższa obecność na rynku to większe bezpieczeństwo.
  • Nie podawaj kodów BLIK w mediach społecznościowych. Skontaktuj się ze znajomym telefonicznie aby potwierdzić taką prośbę.

Masz jeden z tych telefonów? To smartfony najbardziej podatn...

ING: możesz stracić wszystkie pieniądze z konta!

Okres Świąt to czas, kiedy oszuści stają się szczególnie aktywni. M.in. przy okazji zakupów świątecznych mogą wyłudzić od Ciebie dane logowania do bankowości (phishing) i ukraść wszystkie Twoje pieniądze z konta - ostrzega klientów ING.

Najczęstszym sposobem wyłudzania danych do Twojej bankowości są specjalnie przygotowane przez oszustów strony internetowe. Link do takiej strony możesz otrzymać: w SMS-ie, który wygląda jak od kuriera, w wiadomości na portalu społecznościowym z przejętego przez oszustów konta kolegi, w fałszywym mejlu ze sklepu internetowego, od nieuczciwego sprzedawcy w serwisie aukcyjnym. Po wejściu w taki link trafisz na stronę internetową - np. taką, która do złudzenia przypomina bankowość internetową lub inną. Zostaniesz poproszony o podanie loginu i pełnego hasła do bankowości. Otrzymasz też prawdopodobnie SMS-a z kodem do autoryzacji. Po wpisaniu go na fałszywej stronie, możesz stracić wszystkie pieniądze z konta.

Jak oszuści mogą namawiać do kliknięcia w link?
Najczęściej straszą konsekwencjami. W wiadomościach od nich zazwyczaj znajdują się:

  • nakaz dopłaty do przesyłki kurierskiej
  • prośby o zapłatę za towar z podstawionym adresem do sklepu internetowego lub bramki szybkich płatności internetowych
  • informacja o zaległych płatnościach, ściąganych przez komornika
  • prośby o nagłe i jak najszybsze przelewy BLIK z przejętych kont społecznościowych znajomych
Przykład fałszywej strony logowania - ekran do wpisywania hasła:
Przykład fałszywej strony logowania - ekran do wpisywania hasła: ING
Przykład SMSa z linkiem do fałszywej strony.
Przykład SMSa z linkiem do fałszywej strony. ING

Zachowaj czujność. Czytaj uważnie wiadomości i zastanów się, zanim podejmiesz działanie - zaleca ING i podaje kilka zasad bezpieczeństwa:

  • na stronie logowania do naszej bankowości nigdy nie poprosimy Cię o podanie pełnego hasła! W trakcie logowania podajesz jedynie 5 losowo wybranych znaków hasła
  • dokładnie czytaj treści SMS-ów jakie od nas otrzymujesz. Piszemy w nich czego dotyczy kod autoryzacyjny
  • zawsze zwracaj uwagę na adres strony internetowej, na której logujesz się lub wykonujesz płatności. Adres Mojego ING to: https://login.ingbank.pl/mojeing/app/#login
  • jeśli znajomy prosi Cię na czacie o wysłanie pieniędzy BLIKIEM, zadzwoń do niego – upewnij się, że jego konto nie zostało przejęte przez oszustów

Santander Bank: nie daj się złapać przestępcom

Nie bądź dzieckiem w sieci, nie kupuj wszystkiego, co sprzedają Ci hackerzy - ostrzega Santander Bank i podaje kilka praktycznych wskazówek, jak nie zostać oszukanym.

  • Kochasz kupować online? Ok, tylko nie kupuj sztuczek jakie chcą Ci sprzedać hackerzy. Wystarczy, że „rozejrzysz” się po sklepie i sprawdzisz, czy wszystko gra.
  • Czy jego strona internetowa posiada protokół https oraz „kłódkę”? Jest to wykupiony odpowiedni certyfikat. Dzięki niemu wiesz, że połączenie z tą stroną jest bezpieczne.
  • Czy dane firmy prowadzącej sklep internetowy widnieją w CEDIG? Jeśli nie znasz danego sklepu, zawsze możesz wyszukać firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
  • Czy sklep ma jakieś opinie w internecie? Przewaga negatywnych komentarzy lub ich niewielka liczba powinny być sygnałem ostrzegawczym.
  • Czy sklep oferuje metodę szybkich płatności za zakupy? Jeśli tak, to dobry znak zwiększający jego wiarygodność. Jednak nie trać czujności i sprawdź, czy podczas płacenia znajdujesz się na prawdziwych stronach przeznaczonych do tego typu płatności.
  • Czy aby cena nie jest zbyt atrakcyjna? Czasami lepiej zapłacić nieco więcej, ale zakupić produkt w wiarygodnym sklepie.
  • Czy sklep zapamiętuje dane Twojej karty płatniczej w sklepie? Jeśli tak, to zadbaj o to, aby konto założone w sklepie było chronione silnym hasłem lub skorzystaj z możliwości podwójnego uwierzytelniania (hasło + SMS kod).
  • Czy masz ustawiony rozsądny limit na płatności kartą w Internecie? Jeśli ktoś przejmie dane Twojej karty, straty mogą być ograniczone. Ponadto w Santander Bank Polska możesz skorzystać z usługi Chargeback, co zwiększa prawdopodobieństwo odzyskania pieniędzy w przypadku np. nieotrzymania towaru.

Idea Bank: wysyp promocji i... cyberataków!

Oszuści mają jeden cel: defraudację środków na rachunkach - ostrzega klientów Idea Bank.

Ataki najczęściej opierają się zainfekowaniu komputera i/lub smartfona złośliwym oprogramowaniem. Infekcja rozpoczyna się najczęściej od zachęcenia użytkownika do otwarcia zarażonego załącznika (np. pliku PDF) lub otwarcia odnośnika (linku) do fałszywej strony banku albo strony zawierającej oprogramowanie zakażające przeglądarkę - czytamy w ostrzeżeniu na stronie Idea Bank.

Jak obniżyć ryzyko utraty pieniędzy? Idea Bank wskazuje kilka zasad:

  • Idea Bank nie przesyła w swojej komunikacji (także SMS-owej) żadnych odnośników prowadzących do stron logowania, ani nie prosi o podawanie dodatkowych danych osobowych.
  • Weryfikuj zawsze czy strona jest zabezpieczona SSL, czy jej adres jest poprawny i czy po kliknięciu w „kłódkę” przy adresie strony pokazuje się informacja o posiadaniu poprawnego certyfikatu (tzn. nie pokazuje błędów).
  • Zawsze weryfikuj treść SMS-a autoryzującego – upewnij się co tak naprawdę akceptujesz. Jeśli treść SMS-a nie jest dla Ciebie jasna, nie wprowadzaj kodu autoryzacyjnego i skontaktuj się z Infolinią banku.
  • Bank nigdy nie żąda podania kodu PIN karty ani innych poufnych danych.
  • Niezapowiedziane wcześniej informacje o prowadzonych pracach na bankowości elektronicznej powinny wzbudzić Twoją podejrzliwość. Bank zawsze informuje o takich pracach z wyprzedzeniem.
  • W razie jakichkolwiek podejrzeń – zaloguj się z innego urządzenia i zmień hasło lub od razu skontaktuj się z bankiem przez Infolinię w celu zmiany hasła/zablokowania dostępu do bankowości.
  • Pamiętaj, że sklep internetowy oferujący wyjątkowe promocje może być oszustwem stworzonym w celu wyłudzenia danych.
  • Stosowane w fałszywych sklepach internetowych techniki polegają najczęściej na przekierowaniu na fałszywe bramki płatności natychmiastowych. W ten sposób przestępcy kradną Twoje loginy i hasła. Dlatego zawsze sprawdzaj adres i certyfikat bezpieczeństwa na bramce płatniczej.

Coraz więcej klientów banków pada ofiarą oszustw i traci pieniądze z konta. Cyberprzestępcy podszywających się między innymi pod mBank, Bank Pekao, Credit Agricole czy Bank Pocztowy.

Przed fałszywymi mailami ostrzega również fiskus. Przestępcy podszywają się również pod serwisy oferujące szybkie przelewy - Dotpay, PayU, czy Przelewy24.

Flesz - Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3