- Co najbardziej mnie zdenerwowało? To fakt, że gmina Radzyn Chełmiński, gmina Gruta czy gmina Grudziądz na swoich portalach udostępniła warianty żeby ludzie się zapoznali, a odnośnie miasta Grudziądz gdzie dotyczy to bardzo dużej ilości domów jest do tej pory cisza - dzieli się spostrzeżeniami pan Łukasz.
Nasz Czytelnik, podobnie jak wielu innych którzy zwrócili się zaniepokojeni do naszej redakcji, o wariantach przebiegu CPK przez jego nowo budowany dom dowiedział się przez przypadek... po tym jak przyjechał na swoją działkę aby sprawdzić postępy prac.
- Gdy jechałem zobaczyć czy z budową wszystko w porządku zauważyłem przed moim domem dwa samochody z urządzeniami do odwiertów, gdzie jeden dokładnie przed moim domem robił odwiert w miejscu gdzie ma iść linia kolejowa - relacjonuje pan Łukasz. - Gdy dopytywałem o więcej szczegółów to powiedzieli że więcej informacji nie mogą udzielić.
Co się okazało? Według mieszkańca Owczarek, dwa z pięciu procedowanych wariantów przebiegu CPK oznaczają, że linia kolejowa będzie przechodziła przez jego dom i wiele innych w tej okolicy. Ponadto kolejne domy będą w bezpośrednim oddziaływaniu. Podobny problem może dotyczyć mieszkańców osiedla Tuszewo i Sadowo.
Warianty "wycinają" spore ilości lasu komunalnego
- Śmiać się czy płakać? Nie wiem... Patrzę na warianty przebiegu CPK przez Grudziądz i są takie, które będą "wycinały" ogromne ilości lasu komunalnego... niedaleko plaży miejskiej w Rudniku, "serca" wypoczynkowego miasta - zauważa pani Iza. - Ludzie chyba nie mają pojęcia o tym jak wielka to ma być ingerencja. Cieszą się, że szybko dojadą do Gdańska jak słyszą CPK... Poza tym czytam, że w ościennych gminach są spotkania informacyjne, ludzie już podnoszą protesty a u nas cisza...
Na stronie internetowej Centralnego Portu Komunikacyjnego dowiadujemy się, że trwa opracowanie Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla budowy linii kolejowej na odcinku Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie oraz Grudziądz - Gdańsk.
Ogłoszenie wariantu inwestorskiego, czyli wariantu rekomendowanego do realizacji przedmiotowej inwestycji planowane jest w czwartym kwartale 2024 r.
Aktualnie na mapie interaktywnej można zobaczyć pięć wariantów oznaczonych:
W11 (szary)
W20 (pomarańczowy)
W7 (fioletowy)
W8 (czerwony)
W9 (granatowy)
Większość z nich ingeruje w mniejszym bądź większym stopniu w osiedla Owczarki, Tuszewo i Sadowo. Las "wycinają" warianty W8, 9 i 20. Warianty przewidują budowę choć jednego mostu: albo kolejowo - drogowego w obrębie istniejącego mostu im. Bronisława Malinowskiego albo w północnej części miasta, a są takie które nawet ich obu.
Najmniej ingerującym wariantem w osiedla mieszkaniowe jest W11 (szary).
Pisaliśmy
Władze Grudziądza: - Negatywnie opiniujemy wariant tzw. pomarańczowy (W20), który przebiega przez las i jest blisko jeziora
Zapytaliśmy władze Grudziądza o sprawę CPK. Z odpowiedzi uzyskanej przez Karola Piernickiego, rzecznika prasowego prezydenta Grudziądza wynika, że miasto jako wariant nieakceptowalny podaje W20 (pomarańczowy).
- Przebiega bezpośrednio przez teren lasów komunalnych, w których zlokalizowane są ujęcia wody, znajduje się jezioro, które stanowi ważny element infrastruktury rekreacyjnej miasta, ponadto na terenach tych występuje liczna zwierzyna leśna - uzasadnia Karol Piernicki.
A jeśli chodzi o pozostałe warianty? - Jesteśmy w stałym kontakcie z inwestorem. Trwa dialog odnośnie przebiegów od strony północnej. Niezależnie od tego, że CPK zobligowane jest do przeprowadzenia konsultacji społecznych, my planujemy organizację spotkań informacyjnych dla mieszkańców w najbliższym czasie. Chcemy wsłuchać się w ich głos i wziąć pod uwagę podczas ustaleń z CPK - krótko odpowiada rzecznik.
Dotąd m. in. władze miasta wysyłały pisma, w tym ankietę informacyjną do CPK.
Kandydaci na prezydenta Grudziądza: Nowak i Kosiński o przebiegu szprych CPK
Sprawa przebiegu CPK przez Grudziądz będzie z pewnością tą, z którą będzie mierzył się nowy włodarz Grudziądza. Zapytaliśmy o stanowisko dwóch pozostałych kandydatów na prezydenta Grudziądza.
Marek Nowak, kandydat na prezydenta Grudziądza z Czasu Grudziądza: - Zapewniam mieszkańców, że jeśli zostanę prezydentem to będę uczestniczył w całym procesie wyboru wariantu rekomendowanego dla inwestora. Jeśli będzie trzeba to będzie to zrobione w najmniej uciążliwym miejscu dla mieszkańców. Rozumiem tych, którzy z oszczędności życia pobudowali czy budują domy i one nie mogą być zniszczone ani nie mogą stracić na wartości. Będziemy negocjować z inwestorem bo to on będzie musiał do ich krzywd dostosować. Szybka kolej jest potrzebna, ale szlakami mniej dotkliwymi dla ludzi.
Krzysztof Kosiński, kandydat na prezydenta z PiS-u: - Władza samorządowa powinna stanąć w obronie interesów mieszkańców i negocjować z inwestorem ominięcie bądź przesunięcie szprychy tak, aby wybrać najmniej szkodliwy społecznie wariant. Absolutnie sprzeciwiamy się też wariantom "wycinającym" ogromne ilości lasu.
Korzyści z przebiegu CPK przez Grudziądz
Na stronie CPK wymienione są korzyści płynące z budowy nowej linii kolejowej. Są to:
Włączenie Grudziądza w istniejący system transportowy województwa oraz kraju w sposób, odpowiadający charakterowi miasta i jego wielkości, a także umożliwiający rozwój zarówno społeczny, jak i przemysłowy.
Znaczące skrócenie czasu przejazdu z Trójmiasta do Grudziądza (35 minut), a także do Warszawy.
Wypełnienie komunikacyjnych „białych plam” na mapie w obszarze woj. kujawsko-pomorskiego oraz pomorskiego.
Uruchomienie pociągów regionalnych do miast powiatowych oraz utworzenie multimodalnych punktów przesiadkowych w kluczowych lokalizacjach.
Stworzenie możliwości rozwoju zakładów przemysłowych i lokalnego biznesu poprzez udostępnienie linii dla pociągów towarowych, w szczególności intermodalnych pociągów kontenerowych, oraz budowę terminali kontenerowych w obszarach zagospodarowanych przemysłowo.
Do sprawy będziemy wracali.
