https://pomorska.pl
reklama

Budowa CPK. Grudziądzanie boją się o swoje domy, do wycinki wielkie połacie lasu

Aleksandra Pasis
Szybka kolej to korzyść. Ale wiązać może się też z dramatami ludzkimi poprzez wyburzanie domów pod jej budowę oraz ogromną ingerencję w przyrodę
Szybka kolej to korzyść. Ale wiązać może się też z dramatami ludzkimi poprzez wyburzanie domów pod jej budowę oraz ogromną ingerencję w przyrodę TOMASZ BOLT/POLSKAPRESSE
- Są warianty, które będą wiązały się z wyburzeniem domów w Owczarkach, Tuszewie, Sadowie - alarmuje pan Łukasz, który analizował dostępne na stronie internetowej przebiegi Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wątpliwości mieszkańców jest dużo więcej. Choćby o las komunalny w okolicy Rudnika. Mają też żal do władz miasta, że w tej sprawie zapadła "kurtyna milczenia".

- Co najbardziej mnie zdenerwowało? To fakt, że gmina Radzyn Chełmiński, gmina Gruta czy gmina Grudziądz na swoich portalach udostępniła warianty żeby ludzie się zapoznali, a odnośnie miasta Grudziądz gdzie dotyczy to bardzo dużej ilości domów jest do tej pory cisza - dzieli się spostrzeżeniami pan Łukasz.

Nasz Czytelnik, podobnie jak wielu innych którzy zwrócili się zaniepokojeni do naszej redakcji, o wariantach przebiegu CPK przez jego nowo budowany dom dowiedział się przez przypadek... po tym jak przyjechał na swoją działkę aby sprawdzić postępy prac.

- Gdy jechałem zobaczyć czy z budową wszystko w porządku zauważyłem przed moim domem dwa samochody z urządzeniami do odwiertów, gdzie jeden dokładnie przed moim domem robił odwiert w miejscu gdzie ma iść linia kolejowa - relacjonuje pan Łukasz. - Gdy dopytywałem o więcej szczegółów to powiedzieli że więcej informacji nie mogą udzielić.

Co się okazało? Według mieszkańca Owczarek, dwa z pięciu procedowanych wariantów przebiegu CPK oznaczają, że linia kolejowa będzie przechodziła przez jego dom i wiele innych w tej okolicy. Ponadto kolejne domy będą w bezpośrednim oddziaływaniu. Podobny problem może dotyczyć mieszkańców osiedla Tuszewo i Sadowo.

Warianty "wycinają" spore ilości lasu komunalnego

- Śmiać się czy płakać? Nie wiem... Patrzę na warianty przebiegu CPK przez Grudziądz i są takie, które będą "wycinały" ogromne ilości lasu komunalnego... niedaleko plaży miejskiej w Rudniku, "serca" wypoczynkowego miasta - zauważa pani Iza. - Ludzie chyba nie mają pojęcia o tym jak wielka to ma być ingerencja. Cieszą się, że szybko dojadą do Gdańska jak słyszą CPK... Poza tym czytam, że w ościennych gminach są spotkania informacyjne, ludzie już podnoszą protesty a u nas cisza...

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Na stronie internetowej Centralnego Portu Komunikacyjnego dowiadujemy się, że trwa opracowanie Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla budowy linii kolejowej na odcinku Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie oraz Grudziądz - Gdańsk.

Ogłoszenie wariantu inwestorskiego, czyli wariantu rekomendowanego do realizacji przedmiotowej inwestycji planowane jest w czwartym kwartale 2024 r.

Aktualnie na mapie interaktywnej można zobaczyć pięć wariantów oznaczonych:

  • W11 (szary)

  • W20 (pomarańczowy)

  • W7 (fioletowy)

  • W8 (czerwony)

  • W9 (granatowy)

Większość z nich ingeruje w mniejszym bądź większym stopniu w osiedla Owczarki, Tuszewo i Sadowo. Las "wycinają" warianty W8, 9 i 20. Warianty przewidują budowę choć jednego mostu: albo kolejowo - drogowego w obrębie istniejącego mostu im. Bronisława Malinowskiego albo w północnej części miasta, a są takie które nawet ich obu.

Najmniej ingerującym wariantem w osiedla mieszkaniowe jest W11 (szary).

Pisaliśmy

Władze Grudziądza: - Negatywnie opiniujemy wariant tzw. pomarańczowy (W20), który przebiega przez las i jest blisko jeziora

Zapytaliśmy władze Grudziądza o sprawę CPK. Z odpowiedzi uzyskanej przez Karola Piernickiego, rzecznika prasowego prezydenta Grudziądza wynika, że miasto jako wariant nieakceptowalny podaje W20 (pomarańczowy).

- Przebiega bezpośrednio przez teren lasów komunalnych, w których zlokalizowane są ujęcia wody, znajduje się jezioro, które stanowi ważny element infrastruktury rekreacyjnej miasta, ponadto na terenach tych występuje liczna zwierzyna leśna - uzasadnia Karol Piernicki.

A jeśli chodzi o pozostałe warianty? - Jesteśmy w stałym kontakcie z inwestorem. Trwa dialog odnośnie przebiegów od strony północnej. Niezależnie od tego, że CPK zobligowane jest do przeprowadzenia konsultacji społecznych, my planujemy organizację spotkań informacyjnych dla mieszkańców w najbliższym czasie. Chcemy wsłuchać się w ich głos i wziąć pod uwagę podczas ustaleń z CPK - krótko odpowiada rzecznik.

Dotąd m. in. władze miasta wysyłały pisma, w tym ankietę informacyjną do CPK.

Kandydaci na prezydenta Grudziądza: Nowak i Kosiński o przebiegu szprych CPK

Sprawa przebiegu CPK przez Grudziądz będzie z pewnością tą, z którą będzie mierzył się nowy włodarz Grudziądza. Zapytaliśmy o stanowisko dwóch pozostałych kandydatów na prezydenta Grudziądza.

Marek Nowak, kandydat na prezydenta Grudziądza z Czasu Grudziądza: - Zapewniam mieszkańców, że jeśli zostanę prezydentem to będę uczestniczył w całym procesie wyboru wariantu rekomendowanego dla inwestora. Jeśli będzie trzeba to będzie to zrobione w najmniej uciążliwym miejscu dla mieszkańców. Rozumiem tych, którzy z oszczędności życia pobudowali czy budują domy i one nie mogą być zniszczone ani nie mogą stracić na wartości. Będziemy negocjować z inwestorem bo to on będzie musiał do ich krzywd dostosować. Szybka kolej jest potrzebna, ale szlakami mniej dotkliwymi dla ludzi.

Krzysztof Kosiński, kandydat na prezydenta z PiS-u: - Władza samorządowa powinna stanąć w obronie interesów mieszkańców i negocjować z inwestorem ominięcie bądź przesunięcie szprychy tak, aby wybrać najmniej szkodliwy społecznie wariant. Absolutnie sprzeciwiamy się też wariantom "wycinającym" ogromne ilości lasu.

Korzyści z przebiegu CPK przez Grudziądz

Na stronie CPK wymienione są korzyści płynące z budowy nowej linii kolejowej. Są to:

  1. Włączenie Grudziądza w istniejący system transportowy województwa oraz kraju w sposób, odpowiadający charakterowi miasta i jego wielkości, a także umożliwiający rozwój zarówno społeczny, jak i przemysłowy.

  2. Znaczące skrócenie czasu przejazdu z Trójmiasta do Grudziądza (35 minut), a także do Warszawy.

  3. Wypełnienie komunikacyjnych „białych plam” na mapie w obszarze woj. kujawsko-pomorskiego oraz pomorskiego.

  4. Uruchomienie pociągów regionalnych do miast powiatowych oraz utworzenie multimodalnych punktów przesiadkowych w kluczowych lokalizacjach.

  5. Stworzenie możliwości rozwoju zakładów przemysłowych i lokalnego biznesu poprzez udostępnienie linii dla pociągów towarowych, w szczególności intermodalnych pociągów kontenerowych, oraz budowę terminali kontenerowych w obszarach zagospodarowanych przemysłowo.

Do sprawy będziemy wracali.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Dodatkowe 2150 złotych dla osób powyżej 75. roku życia. Jak dostać bon senioralny?

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska