https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nie rewolucja, ale ewolucja. Na starówce w Toruniu samochodów ma być coraz mniej

Marek Nienartowicz
Na starówce w Toruniu ma być ograniczony ruch samochodowy, co między innymi powinno ułatwić jej podziwianie
Na starówce w Toruniu ma być ograniczony ruch samochodowy, co między innymi powinno ułatwić jej podziwianie Agnieszka Bielecka
Przykład Podmurnej ma przejść na inne ulice na starówce w Toruniu. Stopniowo, przez najbliższe lata, powinny z nich znikać samochody. Gdzie będzie można je zaparkować i jak dojechać do zabytkowego centrum miasta?

- W XXI wieku po zabytkowej starówce w Toruniu nie powinny jeździć samochody - mówi Łukasz Drygalski, od niedawna szef Biura Toruńskiego Centrum Miasta.

Ruch na starówce w Toruniu: po Podmurnej czas na Kopernika

Dyskusja o ograniczeniu ruchu samochodowego na starówce, a w perspektywie wyprowadzenie go z zabytkowej części Torunia, trwa od lat. Budzi duże kontrowersje.

- Tu nie ma miejsca na rewolucję, natomiast ewolucyjnie powinniśmy wprowadzać zmiany. Przykładem jest ulica Podmurna, gdzie wjazd samochodów został ograniczony. Kolejną, z której auta powinny zostać wyprowadzone, jest ulica Kopernika, a w zasadzie jej odcinek między ulicami Żeglarską a Ducha św. Chcemy więc kontynuować działania, które na starówce rozpoczęły się w ostatnich latach. Dziać się to będzie w konsultacjach z mieszkańcami, Radą Okręgu Staromiejskie i przedsiębiorcami prowadzącymi swoje biznesy w tej części Torunia - podkreśla Łukasz Drygalski.

Więcej informacji z Torunia i okolic przeczytasz >>>TUTAJ<<<<

O zmianie na Podmurnej pisaliśmy w "Nowościach" podczas ubiegłorocznego sezonu turystycznego. Dzięki wyprowadzeniu z niej samochodów, prowadzący punkty gastronomiczne mogli rozwinąć działalność także przed nimi.

- Zmiana na wspomnianym odcinku ulicy Kopernika jest konieczna. Nie może być tak, że dzieci z wycieczek szkolnych przybywających do Domu Mikołaja Kopernika, a także inni turyści, przeciskają się między zaparkowanymi i jeżdżącymi samochodami. Mamy pomysł, jak rozwiązać problem. Na Kopernika miałyby zostać zamontowane słupki, w zależności od potrzeby wsuwane z jezdni lub w niej chowane. Znamy ten system ograniczenia ruchu z Bulwaru Filadelfijskiego. Wjazd na ten odcinek Kopernika, na przykład z towarem, byłby możliwy w godzinach porannych. Z czasem podobne rozwiązania wprowadzalibyśmy na kolejnych ulicach. Uporządkowania na pewno wymaga sprawa "kopert" i kwestia dojazdu mieszkańców starówki do posesji - wyjaśnia Łukasz Drygalski.

Mniej samochodów na starówce w Toruniu: Rada Okręgu ma propozycje

Pomysły, jak uporządkować i ograniczyć ruch samochodowy na starówce ma wspomniana Rada Okręgu Staromiejskie.

- Ograniczenie ruchu na starówce jest możliwe - mówi Adam Jarosz, przewodniczący Rady Okręgu Staromiejskie. - Rada Okręgu złożyła kompleksową propozycję uregulowania tej kwestii. Jesteśmy przeciwni całkowitemu usunięciu ruchu. Uważamy, że trzeba ograniczyć go kompleksowo i systemowo. Pojedyncze działania i zakazy nic nie dadzą. Większość działań można wdrożyć prawie że od razu, przy niewielkich kosztach.

Rada Okręgu proponuje więc dobre oznakowanie parkingów w otulinie starówki, by tam w pierwszej kolejności trafiały samochody, także poprawienie wiadomości o wolnych miejscach postojowych prezentowanych na tablicach informacyjnych. Inny postulat to dołączanie do materiałów informujących o wszystkich (także tych małych) wydarzeniach w zabytkowym centrum Torunia wskazówek o tym, gdzie można pakować.

- Taka informacja zadziałała przy okazji imprezy sylwestrowej na starówce. Zabrakło jej natomiast podczas Jarmarku Bożonarodzeniowego i obchodów święta Trzech Króli. W efekcie był bałagan - zauważa Adam Jarosz

Rada Okręgu trzyma się postulatu zamykania dla samochodów Starego Miasta w weekendy i w dni świąteczne. Wjazd tu byłby tylko dla mieszkańców, osób z niepełnosprawnościami, dostawców, gości hoteli, apartamentów i służb miejskich.

- Proponujemy także stworzenie "kopert", na przykład na ulicach Kopernika, Bankowej i Ducha św., na których będzie można parkować do 30 minut, ze specjalnym biletem. Służyłyby one osobom chcącym skorzystać z usług przedsiębiorców i instytucji. Naszym zdaniem strefa płatnego parkowania powinna funkcjonować do godziny 20. Po niej wspomniane "koperty" byłyby darmowe dla mieszkańców, mogliby tu zostawiać samochody na noc - podkreśla Adam Jarosz.

Jednocześnie ograniczona miałaby zostać liczba "kopert" dla hoteli i firm. Korzystać by z nich można było tylko na czas zameldowania, potem samochód należałoby przestawić na parking na obrzeżach starówki, gdzie postój byłby możliwy na preferencyjnych warunkach.

- Proponujemy też ujednolicenie stawek za parkowanie w otulinie starówki, byłaby więc wspólna taryfa dla strefy A i na parkingach podziemnych. Abonament obowiązywałby w całej strefie, bez gwarancji miejsca. Bilet parkingowy z niej powinien być ważny w pojazdach komunikacji miejskiej na trasie plac Rapackiego - Dworzec Miasto, dla pięciu osób, do końca czasu parkowania - mówi Adam Jarosz.

W ramach zmian dostawy na starówce odbywałyby się w godzinach 6-11 i 18-20. Wprowadzony miałby zostać elektroniczny system wydawania i kontroli specjalnych zezwoleń na wjazd na starówkę.

- Niezbędna jest też poprawa infrastruktury rowerowej wokół i wewnątrz starówki. Gumowym krawężnikiem powinien zostać wydzielony pas rowerowy wzdłuż alei św. Jana Pawła II, Wałów gen Sikorskiego, ulic Szumana i Warszawskiej. Należy zwiększyć liczbę wiat i stojaków przy instytucjach i w innych kluczowych miejscach - dodaje Adam Jarosz.

Toruńska starówka bez samochodów: więcej parkingów wokół niej

Propozycje są więc konkretne, ale nie da się ich wprowadzić bez bez stworzenie nowych miejsc postojowych wokół starówki. Rozwiązaniem ma być budowa wielopoziomowego parkingu pod mostem im. marszałka Piłsudskiego albo odtworzenie parkingu w tym miejscu w rozmiarze sprzed remontu Bulwaru Filadelfijskiego. Inne pomysły, do realizacji w dalszej perspektywie, to piętrowy obiekt dla samochodów przy rondzie bp. Chrapka oraz przy Dworcu Głównym. Ten ostatni miałby być kolejnym parkingiem park&ride w Toruniu. Takimi stać by się też miały parkingi przy Motoarenie, Centrum Targowym "Park", Arenie Toruń, w zajezdni autobusowej przy ulicy Legionów i Centralnym Cmentarzu Komunalnym.

- Znamy te propozycje, bo mamy stały kontakt z Radą Okręgu. Pracujemy wspólnie nad ich wdrożeniem. Propozycje wymagają też szerszego omówienia. Rozkręcamy więc dyskusję nad tym, jak ograniczyć ruch samochodów w tej szczególnej części Torunia - podkreśla Łukasz Drygalski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska