Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe trasy rowerowe w Bydgoszczy?

(bog)
Infografika Jerzy Chamier-Gliszczyński
Zapowiadają się długie negocjacje w sprawie planu budowy dróg rowerowych na najbliższe lata w Bydgoszczy. Swoje propozycje przedstawili już drogowcy - 17,6 km tras w cztery lata. Rowerzyści mają jednak zupełnie inne propozycje.

Łącznie, na infrastrukturę rowerową w latach 2014-17 zarząd dróg chce przeznaczyć 23 miliony złotych. Bydgoskie środowiska rowerowe otrzymały już listę dziewięciu inwestycji, które drogowcy są gotowi w tym czasie realizować.

Dzięki nim w mieście powstanie 17,6 kilometrów dróg rowerowych:
- po wschodniej stronie Kaliskiego od Fordońskiej do Akademickiej - 1,1 km;
- wzdłuż Sułkowskiego od Dwernickiego do Modrzewiowej - 1,4 km;
- wzdłuż Modrzewiowej i Wyszyńskiego - 2,1 km;
- wzdłuż Fordońskiej od Spornej do Łowickiej z budową wiaduktu dla pieszych i rowerzystów nad linią kolejową - 2,5 km;
- wzdłuż Kruszwickiej od Placu Poznańskiego do ronda Grunwaldzkiego - 0,7 km;
- wzdłuż Koronowskiej w kierunku Koronowa i Janowa - 1,5 km;
- wzdłuż Skłodowskiej-Curie od Łęczyckiej do Ogińskiego - 5 km;
- wzdłuż Jana Pawła II na wysokości portu lotniczego - 0,3 km;
- dookoła ronda Grunwaldzkiego i dalej wzdłuż Grunwaldzkiej do Kraszewskiego - 3 km.

Ale to nie koniec. Infrastruktura rowerowa będzie też powstawać w ramach innych inwestycji drogowych. Drogowcy planują na przykład budowę tras przy okazji: przedłużenia Kieleckiej, Mazowieckiej, Trasy Uniwersyteckiej, rozbudowy Grunwaldzkiej na odcinku od Węzła Zachodniego do granic miasta, czy jeszcze kilku innych.

I choć na pierwszy rzut oka plan wydaje się całkiem ambitny, to bydgoskie stowarzyszenia rowerowe nie zostawiły na nim suchej nitki. - Co nam da budowa drogi dla rowerów wzdłuż Kaliskiego, skoro na Fordońskiej w kierunku miasta nie ma takiej infrastruktury albo jest ona w opłakanym stanie? Albo po co budować trasę wzdłuż Skłodowskiej-Curie, jeśli i tak zabraknie połączenia z centrum? - dopytuje na przykład Wojciech Bulanda, prezes Bydgoskiej Masy Krytycznej.

Przeczytaj również: Komunikacja miejska w Bydgoszczy. Rysujemy całą sieć połączeń od nowa

Jeszcze w grudniu odbyło się w tej sprawie spotkanie zespołu ds. polityki rowerowej miasta. Cykliści zgodnie uznali, że priorytetem drogowców powinno być doprowadzenie ruchu rowerowego z odległych osiedli właśnie do centrum. Dlatego, ich zdaniem, miasto powinno najpierw postawić na główne ciągi komunikacyjne, dopiero od których w przyszłości będą odchodzić mniejsze, dodatkowe drogi. Przygotowali też swoją listę priorytetowych inwestycji. Znalazło się na niej pięć projektów (przedstawiamy je na infografice powyżej), którymi chcą zainteresować ZDMiKP.

- Jak widać stawiamy przede wszystkim na spójność infrastruktury rowerowej właśnie w centrum Bydgoszczy - wyjaśnia Bulanda. - Według naszej koncepcji jedna inwestycja wynika z drugiej i wszystkie powinny powstać razem. Oczywiście nie wykluczamy budowy innych tras, jak choćby tych z propozycji zarządu dróg - dodaje.
Tomasz Szymański, p.o. zastępcy dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy podkreśla, że lista drogowców jest propozycją, a o jej ostatecznym kształcie zdecydują negocjacje z samymi cyklistami. - Na pewno niczego nie zbudujemy dla rowerzystów bez pytania ich o zdanie. Konsultacje dopiero ruszają, i jestem pewien, że wspólnie poszukamy jakiegoś kompromisu - zapewnia.

Dodaje też, że z 23 milionów złotych na budowę dróg rowerowych, zarząd dróg będzie miał w tym roku nieco ponad 3 miliony. Kwota ta obejmuje zarówno finansowanie prac projektowych, jak i wykonawczych.

- Mamy już listę projektów, z których wspólnie będziemy mogli wybrać te, od których zaczniemy realizację planu. Jeszcze w tym miesiącu siądziemy do rozmów z przedstawicielami stowarzyszeń - zapewnia Szymański.

Jak udało nam się ustalić, drogowcy chcą rozmawiać o budowie w 2014 roku m.in.: trasy wzdłuż Jana Pawła II, dróg wokół ronda Grunwaldzkiego, ścieżek wzdłuż Smukalskiej, Modrzewiowej czy Kruszwickiej. W grę ma też wchodzić droga przy Wojska Polskiego od Zdobywców Wału Pomorskiego do Sokolej oraz blisko 300-metrowy kontrapas na nowym, przedłużonym odcinku Mazowieckiej.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska