Dzieci zmniejszyły swoją aktywność ruchową podczas nauki zdalnej, co spowodowało, że nabrały dodatkowych kilogramów. Dodatkowo pojawiły się problemy związane z postawą przez spędzanie większej części dnia w pozycji siedzącej przed komputerem. Nie można zapomnieć o zaburzeniach w kontaktach rówieśniczych spowodowanych izolacją w domu.
Zobacz też: Aktywność fizyczna ważna w odbudowywaniu kondycji u dzieci po nauce zdalnej

- Nauczyciel musi pomóc uczniom powrócić do społeczności szkolnej. Koniecznie trzeba odbudować zespół i funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Następnie zadbać o kondycję, czyli powoli wdrażać aktywność fizyczną i zachęcać do wysiłku. Stopniowo musi ją zwiększać, bo wtedy pojawiają się korzyści zdrowotne dla dzieci i młodzieży
- mówi prof. AWF dr hab. Adam Kantanista. - Należy pamiętać, że dzieci powinny być aktywne ruchowo przez przynajmniej godzinę dziennie, aby prawidłowo się rozwijać - dodaje.
- Wielu uczniów otwarcie przyznawało, że nie byli aktywni ruchowo. Wręcz żartowali, że jedyną ich aktywnością był bieg od komputera do lodówki i z powrotem
- mówi Marek Kmieciak, dyrektor i nauczyciel wychowania fizycznego Szkoły Podstawowej nr 11 im. Gen. Dezyderego Chłapowskiego w Poznaniu. - Obiekty sportowe ze względów pandemicznych były w wielu wypadkach zamknięte, co także przyczyniło się do tego. Nie dotyczy to jedynie klas sportowych, które miały cały czas treningi. Jednak jest to niewielka grupa uczniów - dodaje.
WF a nauka zdalna
Dyrektor Kmieciak podkreślił, że nauczanie WF-u online było jednym z najtrudniejszych wyzwań. Powrót do nauki stacjonarnej zbiegł się w czasie ze sprzyjającą aurą pogodową - zrobiło się cieplej, co wpłynęło pozytywnie na nastawienie uczniów. Działania szkolne powinny zmierzać do tego, aby ich podopieczni czuli się dobrze.
- Uczniom chcemy zaoferować trochę inne zajęcia, odbiegające od tych standardowych - wycieczki piesze, rowerowe np. nad Rusałkę. Sprzyja temu położenie szkoły na Winogradach.
- mówi dyrektor Kmieciak.
Intensywność podczas zajęć WF-u nie jest zawsze najważniejsza. Prof. Kantanista wyjaśnia, że w trakcie powinny znaleźć się też ćwiczenia stymulujące układ krążeniowo-oddechowy. Radzi również, aby nie bać się spaceru nawet w okresie zimowym, który jest lepszą alternatywą od gry w tenisa stołowego.
- Nauczyciele wychowania fizycznego wiedzą, jak odbudować motorykę uczniów. Nie od razu mogą wchodzić w zajęcia o wysokim natężeniu, żeby nie zniechęcić dzieci. Najłatwiej to uzyskać poprzez spacery poza teren szkoły oraz zabawy związane z bieganiem, np. gry zespołowe
- tłumaczy Marek Kmieciak, dyrektor SP 11 w Poznaniu. - Dodatkowa godzina lekcji WF-u moim zdaniem jest zbędna. Cztery godziny tygodniowo to jest dobra dawka aktywności fizycznej. Jeśli będą wykorzystane efektywnie, w zupełności wystarczą dla kondycji fizycznej uczniów - dodaje.
- Ważna też jest motywacja, aby zachęcić uczniów do aktywnego udziału w lekcji WF-u. To nie jest łatwe zadanie, aby nauczyciel stworzył klimat przyjazny uczniom
- wyjaśnia prof. Kantanista. - W systemie polskim jest możliwość prowadzenia lekcji WF-u w systemie klasowo-lekcyjnym i zajęć do wyboru. Moim zdaniem, ten system mógłby być wprowadzony w większej liczbie szkół - dodaje.
"WF z AWF" i inne szkolenia pomocne nauczycielom
Nauczyciele mogą brać udział w szkoleniach, które pomogą im w pracy z uczniami w tym trudnym czasie po nauce zdalnej. Jedną z propozycji dla nich jest ogólnopolski program Ministerstwa Edukacji i Nauki - "WF z AWF - Aktywny powrót do szkoły". Rozpoczął się on 9 czerwca w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu i weźmie w nim udział ok. 6 tys. nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego z województwa wielkopolskiego i lubuskiego. Ministerialny projekt poruszy m.in. temat zachowań zdrowotnych łącznie z aspektami psychologicznymi, a w trakcie warsztatów praktycznych zaprezentowane zostaną gry i zabawy integracyjne oraz zagadnienia fizjoterapeutyczne.
- Nauczyciele są fachowcami w swojej dziedzinie. My tylko chcemy uzupełnić ich wiedzę oraz pokazać sposoby oddziaływania na ucznia po powrocie po pandemii. Podpowiedzieć, jak zwiększać aktywność fizyczną oraz jak odbudować zespół poprzez zabawy i gry ruchowe
- mówi prof. AWF dr hab. Adam Kantanista, koordynator programu i tłumaczy że, głównym celem jest poprawa kondycji dzieci i młodzieży. Zaznaczył również, że ich kondycja z czasów przedpandemicznych nie była najlepsza, więc teraz szczególnie trzeba popracować nad jej odbudowaniem.
Najciekawsze i najpiękniejsze miejsca na przejażdżkę rowerow...
Sprawdź też:
- Ale jazda! Zobacz szalone zdjęcia z tramwajów i autobusów MPK Poznań
- 21 miejsc w Wielkopolsce idealnych na wycieczkę
- Zaginęli w Wielkopolsce. Widziałeś kogoś z nich?
- Ma 21 lat i łowi taaakie ryby! Jak się odnajduje w męskim świecie wędkarzy?
- Szkoły, gdzie w Poznaniu najlepiej zdano maturę z polskiego
- Oto 12 najmniej seksownych imion żeńskich w Polsce. Sprawdź czy jesteś na liście