Otyłość, krzywy kręgosłup, problemy psychiczne - z tym po nauce zdalnej mierzą się niektóre dzieci. Nauczyciele starają się im pomóc

Sylwia Rycharska
Sylwia Rycharska
- Nauczyciel musi pomóc uczniom do powrotu do społeczności szkolnej. Koniecznie trzeba odbudować zespół i funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Następnie zadbać o kondycję, czyli powoli wdrażać aktywność fizyczną i zachęcać do wysiłku. Stopniowo musi ją zwiększać, bo wtedy pojawiają się korzyści zdrowotne dla dzieci i młodzieży - mówi prof. AWF dr hab. Adam Kantanista. - Należy pamiętać, że dzieci powinny być aktywne ruchowo przez przynajmniej godzinę dziennie, aby prawidłowo się rozwijać - dodaje.
- Nauczyciel musi pomóc uczniom do powrotu do społeczności szkolnej. Koniecznie trzeba odbudować zespół i funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Następnie zadbać o kondycję, czyli powoli wdrażać aktywność fizyczną i zachęcać do wysiłku. Stopniowo musi ją zwiększać, bo wtedy pojawiają się korzyści zdrowotne dla dzieci i młodzieży - mówi prof. AWF dr hab. Adam Kantanista. - Należy pamiętać, że dzieci powinny być aktywne ruchowo przez przynajmniej godzinę dziennie, aby prawidłowo się rozwijać - dodaje. Szymon Starnawski
Nie ma najmniejszych wątpliwości, że nauka zdalna wpłynęła negatywnie na kondycję fizyczną dzieci i młodzieży - mówi jeden z dyrektorów szkoły podstawowej w Poznaniu. U niektórych uczniów, obok problemów z nadwagą, pojawiły się kłopoty z postawą, a także zaburzenia psychiczne związane z izolacją domową i brakiem kontaktów rówieśniczych. Teraz przed nauczycielami poważne zadanie, aby pomóc dzieciom przezwyciężać niechciane skutki edukacji zdalnej.

Dzieci zmniejszyły swoją aktywność ruchową podczas nauki zdalnej, co spowodowało, że nabrały dodatkowych kilogramów. Dodatkowo pojawiły się problemy związane z postawą przez spędzanie większej części dnia w pozycji siedzącej przed komputerem. Nie można zapomnieć o zaburzeniach w kontaktach rówieśniczych spowodowanych izolacją w domu.

Zobacz też: Aktywność fizyczna ważna w odbudowywaniu kondycji u dzieci po nauce zdalnej

- Nauczyciel musi pomóc uczniom powrócić do społeczności szkolnej. Koniecznie trzeba odbudować zespół i funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Następnie zadbać o kondycję, czyli powoli wdrażać aktywność fizyczną i zachęcać do wysiłku. Stopniowo musi ją zwiększać, bo wtedy pojawiają się korzyści zdrowotne dla dzieci i młodzieży

- mówi prof. AWF dr hab. Adam Kantanista. - Należy pamiętać, że dzieci powinny być aktywne ruchowo przez przynajmniej godzinę dziennie, aby prawidłowo się rozwijać - dodaje.

- Wielu uczniów otwarcie przyznawało, że nie byli aktywni ruchowo. Wręcz żartowali, że jedyną ich aktywnością był bieg od komputera do lodówki i z powrotem

- mówi Marek Kmieciak, dyrektor i nauczyciel wychowania fizycznego Szkoły Podstawowej nr 11 im. Gen. Dezyderego Chłapowskiego w Poznaniu. - Obiekty sportowe ze względów pandemicznych były w wielu wypadkach zamknięte, co także przyczyniło się do tego. Nie dotyczy to jedynie klas sportowych, które miały cały czas treningi. Jednak jest to niewielka grupa uczniów - dodaje.

WF a nauka zdalna

Dyrektor Kmieciak podkreślił, że nauczanie WF-u online było jednym z najtrudniejszych wyzwań. Powrót do nauki stacjonarnej zbiegł się w czasie ze sprzyjającą aurą pogodową - zrobiło się cieplej, co wpłynęło pozytywnie na nastawienie uczniów. Działania szkolne powinny zmierzać do tego, aby ich podopieczni czuli się dobrze.

- Uczniom chcemy zaoferować trochę inne zajęcia, odbiegające od tych standardowych - wycieczki piesze, rowerowe np. nad Rusałkę. Sprzyja temu położenie szkoły na Winogradach.

- mówi dyrektor Kmieciak.

Intensywność podczas zajęć WF-u nie jest zawsze najważniejsza. Prof. Kantanista wyjaśnia, że w trakcie powinny znaleźć się też ćwiczenia stymulujące układ krążeniowo-oddechowy. Radzi również, aby nie bać się spaceru nawet w okresie zimowym, który jest lepszą alternatywą od gry w tenisa stołowego.

- Nauczyciele wychowania fizycznego wiedzą, jak odbudować motorykę uczniów. Nie od razu mogą wchodzić w zajęcia o wysokim natężeniu, żeby nie zniechęcić dzieci. Najłatwiej to uzyskać poprzez spacery poza teren szkoły oraz zabawy związane z bieganiem, np. gry zespołowe

- tłumaczy Marek Kmieciak, dyrektor SP 11 w Poznaniu. - Dodatkowa godzina lekcji WF-u moim zdaniem jest zbędna. Cztery godziny tygodniowo to jest dobra dawka aktywności fizycznej. Jeśli będą wykorzystane efektywnie, w zupełności wystarczą dla kondycji fizycznej uczniów - dodaje.

- Ważna też jest motywacja, aby zachęcić uczniów do aktywnego udziału w lekcji WF-u. To nie jest łatwe zadanie, aby nauczyciel stworzył klimat przyjazny uczniom

- wyjaśnia prof. Kantanista. - W systemie polskim jest możliwość prowadzenia lekcji WF-u w systemie klasowo-lekcyjnym i zajęć do wyboru. Moim zdaniem, ten system mógłby być wprowadzony w większej liczbie szkół - dodaje.

"WF z AWF" i inne szkolenia pomocne nauczycielom

Nauczyciele mogą brać udział w szkoleniach, które pomogą im w pracy z uczniami w tym trudnym czasie po nauce zdalnej. Jedną z propozycji dla nich jest ogólnopolski program Ministerstwa Edukacji i Nauki - "WF z AWF - Aktywny powrót do szkoły". Rozpoczął się on 9 czerwca w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu i weźmie w nim udział ok. 6 tys. nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego z województwa wielkopolskiego i lubuskiego. Ministerialny projekt poruszy m.in. temat zachowań zdrowotnych łącznie z aspektami psychologicznymi, a w trakcie warsztatów praktycznych zaprezentowane zostaną gry i zabawy integracyjne oraz zagadnienia fizjoterapeutyczne.

- Nauczyciele są fachowcami w swojej dziedzinie. My tylko chcemy uzupełnić ich wiedzę oraz pokazać sposoby oddziaływania na ucznia po powrocie po pandemii. Podpowiedzieć, jak zwiększać aktywność fizyczną oraz jak odbudować zespół poprzez zabawy i gry ruchowe

- mówi prof. AWF dr hab. Adam Kantanista, koordynator programu i tłumaczy że, głównym celem jest poprawa kondycji dzieci i młodzieży. Zaznaczył również, że ich kondycja z czasów przedpandemicznych nie była najlepsza, więc teraz szczególnie trzeba popracować nad jej odbudowaniem.

Najciekawsze i najpiękniejsze miejsca na przejażdżkę rowerow...

Sprawdź też:

Wideo

Materiał oryginalny: Otyłość, krzywy kręgosłup, problemy psychiczne - z tym po nauce zdalnej mierzą się niektóre dzieci. Nauczyciele starają się im pomóc - Głos Wielkopolski

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jorja Grills

Google easily work and google pays me every hour and every week just $15K to $20K for doing online work from home. I am a universty student and I work on my part time just 2 to 3 hours a day easily from home. Now every one TRio can earn extra cash for doing online home system and make a good life by just open this website and

follow instructions on this page_______ P­A­Y­B­U­Z­Z­1.C­O­M

Dodaj ogłoszenie