Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pacjent zmarł przed przychodnią, bo nie był ubezpieczony. Poradnia została ukarana

(PAK)
Do przychodni zgłosił się pacjent. Nie udzielono mu pomocy, ponieważ nie był ubezpieczony. Mężczyzna zmarł
Do przychodni zgłosił się pacjent. Nie udzielono mu pomocy, ponieważ nie był ubezpieczony. Mężczyzna zmarł archiwum GP
"Lekarz nie podjął żadnych kroków, by ocenić stan faktyczny pacjenta“, to m.in. wykazała kontrola wielkopolskiego oddziału NFZ, przeprowadzona w poradni lekarza rodzinnego "Zdrowie“.

Przypomnijmy, kilka miesięcy temu do poradni zgłosił się mężczyzna, któremu nie udzielono pomocy. Nie miał ubezpieczenia. Zmarł.

Sprawą zainteresował się wielkopolski oddział NFZ i prokuratura. Ten pierwszy zlecił przeprowadzenie kontroli. Co wykazała?

Przeczytaj również: Nie był ubezpieczony, nie otrzymał pomocy. Zmarł tuż przed drzwiami przychodni!

Nie zadano pytań

Jak informuje Małgorzata Lipko z biura rzecznika prasowego WOW NFZ w Poznaniu, skontrolowany świadczeniodawca dopuścił się nieprawidłowego zachowania wobec pacjenta, który 7 października 2013 roku, zgłosił się do NZOZ "Zdrowie“ w Trzemesznie.

"Kontrola wykazała, że pielęgniarka nie ustaliła realnego stanu ogólnego pacjenta a jedynie oparła ocenę na oglądzie zewnętrznym i informacjach udzielonych przez osobę towarzyszącą pacjentowi. Nie zadała także żadnych pytań odnośnie jego stanu zdrowia, które mogły pomóc w ustaleniu stanu zdrowia pacjenta“ - czytamy w przesłanym do "Pomorskiej“ oświadczeniu.

Dalej dowiadujemy się, że kiedy mężczyzna stawił się w przychodni, pielęgniarka miała poinformować jednego z lekarzy, iż zgłosił się nieubezpieczony pacjent z zażółceniem ciała. Lekarz jednak nie podjął żadnych kroków, by ocenić stan w jakim faktycznie znajdował się pacjent. Nie zaproponowano mu także wezwania transportu sanitarnego.

Podano złe informacje

W dniu kontroli zwrócono także uwagę na to, że w przychodni na tablicy z logo NFZ, zamieszczono niezgodną z treścią ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej informację, że poradnia udziela pomocy wyłącznie osobom ubezpieczonym w NFZ.

- Informacja ta wprowadza pacjentów w błąd - informuje Małgorzata Lipko. We wspomnianej ustawie wskazana jest grupa ludzi, które mają prawo otrzymać świadczenie, a nie są ubezpieczone. Są to np. osoby niepełnoletnie, kobiety w ciąży lub pacjenci znajdujący się w stanie zagrażającym życiu.

Czytaj też: Toruń. 50-latek zmarł przed izbą przyjęć

Poza tym poradnia nie zamieściła żadnych informacji o zakresie i zasadach organizacji nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Efektem kontroli jest kara w wysokości 3 tys. 403 zł i 7 groszy. To stanowi maksymalną wartość kar umownych.

Ocenili sposób realizacji umowy

Wyniki kontroli zostały przesłane do prokuratury, która prowadzi w tej sprawie postępowanie.

Na koniec Małgorzata Lipko dodała, że przedmiotem kontroli była wyłącznie ocena sposobu realizacji umowy zawartej pomiędzy WOW NFZ a świadczeniodawcą pod kątem jej realizacji w zgodności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska