https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pieca w Domu Kultury w Górze nie naprawią, bo... nie ma budżetu na 2017 rok

Dariusz Nawrocki
Piec pękł już ponad 3 tygodnie temu. Do dziś nie został naprawiony. Dom Kultury w Górze został zamknięty, a zajęcia świetlicowe odwołane.
Piec pękł już ponad 3 tygodnie temu. Do dziś nie został naprawiony. Dom Kultury w Górze został zamknięty, a zajęcia świetlicowe odwołane. Dariusz Nawrocki
- Dom kultury za ponad milion złotych jest zamknięty i nieogrzewany. Bo pan wójt nie uznaje naszego budżetu - wyznaje zbulwersowany Dawid Jęcek, radny gminy Inowrocław.

Piec pękł już ponad 3 tygodnie temu. Do dziś nie został naprawiony. Dom Kultury w Górze został zamknięty, a zajęcia świetlicowe odwołane.

- Świetlicowa miała zaplanowane ferie dla dzieci, ale nic z tego nie wyszło. Dzieci na pewno nie są z tego faktu zadowolone. Za tydzień miał być bal karnawałowy. Ale czy się odbędzie? Nie wiem - wyznaje radny Dawid Jęcek. Interweniował w tej sprawie w urzędzie. - Usłyszałem, że nie ma pieniędzy na naprawę pieca. Urzędnicy bowiem cały czas twierdzą, że uchwalony przez radnych budżet nie obowiązuje - opowiada.

Wystąpienie do RIO

Sprawa dotyczy szeroko opisywanego przez nas konfliktu w samorządzie gminy Inowrocław. W radzie gminy powstała nowa koalicja, która nieco inaczej patrzy na potrzeby inwestycyjne niż wójt. Nowa większość nie przyjęła budżetu w wersji zaproponowanej przez włodarza. Na wniosek komisji budżetowej do budżetu wprowadzono wiele poprawek. Zdjęto środki z licznych zaplanowanych inwestycji i przeniesiono je na realizację innych zadań. Za budżetem po zmianach głosowało 8 radnych, a 7 było przeciw.

Rada przyjęła budżet, a wójt będzie to skarżyć do RIO i wojewody

Wójt Tadeusz Kacprzak poinformował wówczas, że wystąpi do RIO i wojewody z powiadomieniem o złamaniu zapisów ustawy o finansach publicznych. "Pomorskiej" tłumaczył wówczas, że radni nie mogą dokonywać zmian w wydatkach bieżących i dotacjach.

Naruszenie prawa?

- Wójt naszego budżetu nie uznaje. Z RIO nie przyszła jeszcze żadna opinia: ani negatywna, ani pozytywna. A tymczasem dom kultury za ponad milion złotych jest zamknięty i nieogrzewany. Niszczeje - podkreśla radny Dawid Jęcek.

Co na to urząd gminy? - Naszym zdaniem budżet został przyjęty z naruszeniem prawa. Dlatego też nie możemy go realizować. Nie organizujemy więc przetargów, nie dokonujemy też żadnych zakupów oprócz tych, które są konieczne do bieżącego funkcjonowania gminy - tłumaczy wicewójt Marek Karólewski.

Ma tu na myśli chociażby opłaty za energię. Dopytywany uściśla, że pracownicy będący na samorządowym garnuszku również mogą być spokojni o wypłaty. - Jak będzie budżet, piec naprawimy w pierwszej kolejności. Taką deklarację mogę złożyć - wyznaje.

To zemsta wójta?

Radny Dawid Jęcek jest przekonany, że wstrzymanie naprawy pieca w świetlicy ma związek z jego osobą, bo Góra to jego okręg wyborczy.

- Byłem w koalicji wójta. Źle się jednak działo, dlatego przeniosłem się do innej grupy, która ma teraz większość. Nie popieramy planu rewitalizacji gminy, który wójt chciał wprowadzić. Nie chcemy wydawać milionów złotych na budowę ośrodka sportu i rekreacji w Łojewie. Obecni radni są za tym, żeby najpierw wybudować drogi i chodniki, postawić lampy, zadbać o podstawy do życia lokalnej społeczności. Moim zdaniem piec tak długo czeka na naprawę, ponieważ jestem przeciwko wójtowi. To zemsta z jego strony - przekonuje radny.

Wicewójt tłumaczy, że zarzut Dawida Jęcka byłby uprawniony, gdyby tylko wniosek z Góry czekał na realizację. Przystopowanych działań jest jednak dużo więcej.

Więcej informacji z powiatu inowrocławskiego na:www.pomorska.pl/inowroclaw

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Korona dba tylko o swoje biznesy a nie gminy
o
oxxo

Korona Augustyn -przewodniczący rady poprzedniej kadencji i obecnej stał się również.Panie pan stoi na straży rady -czyjej się pytam -bo chyba nie mieszkańców tej gminy ?Gdzie pana wypowiedz,gdzie pana stanowisko w tej kwestii?Jak pana widzę na sesji -to wydaje mi się że powinien pan iść do lekarza -bo pan dwóch zdań nie potrafi normalnie skleić .Dowiedz pan że jestem w błędzie .... .No CZEKAM -czy już nic na pana nie stać ???????

G
Gość
W dniu 09.02.2017 o 12:26, byłyRadny napisał:

Nie masz racji!! Rada może sobie wstrzelić budżet jak stąd do nieba-ale to wójta będą z niego rozliczać a nie radę -radny nie ponosi żadnej odpowiedzialności karnej -jest tylko wolnym krzykaczem któremu się wydaje że jest zbawcą ludu.Swoją drogą ciekawe czy radni pobierają jeszcze diety - bo z tego co pamiętam gdy budżet jest nie uchwalony - nie powinni .Nie są pracownikami urzędu budżetowego i powinni nie mieć wypłacanych diet.Przewodniczący rady - tutaj widział bym winę -jak mógł doprowadzić do tak beznadziejnej sytuacji -nie pamiętam kiedy ostatnio taka sytuacja się wydarzyła w naszej gminie .WSTYD!

Ja pamiętam 6 lat temu był ten sam przewodniczący co obecnie Korona i ze spuszczoną głową musiał przyznać rację Wójtowi.

b
byłyRadny
W dniu 08.02.2017 o 20:49, Gość napisał:

Tłumaczenie zastępcy wójta się kupy nie trzyma, bo albo jest budżet i go realizujemy, albo nie ma i nie realizujemy. Ale jak widać, realizują to, co chcą i im wygodnie. Bo jeśli chodzi o wynagrodzenia, w tym pana wicewójta, to oczywiście budżet jest! legalny i można wypłaty realizować. Ale jak trzeba naprawić piec, to raptem się okazuje, że ten sam budżet jest nielegalny. Otóż pan wójt nie jest od oceniania legalności uchwał i wstrzymywania ich wykonania.To samowola i bezprawie, bo zgodnie z ustawą wójt ma obowiązek wykonywania uchwał, w tym budżetowej. Jeśli jest podjęta uchwała, to ona obowiązuje, a wójt zobligowany jest ją wykonywać. Od oceny jej legalności nie jest pan wójt tylko regionalna izba obrachunkowa. Tylko ona może wstrzymać jej wykonanie! Jeśli robią to takie organy jak wójt to mamy do czynienia z przekroczeniem kompetencji i uzurpacją, bo wójt nie jest jako organ powołany do oceniania uchwał. Ma je wykonywać! Tak stanowi prawo! Jeśli RIO stwierdzi nieważność uchwały lub do czasu rozstrzygnięcia wstrzyma jej wykonanie, wtedy proszę bardzo. Niesłychane! Uchwała podjęta, podpisana, a pan wójt robi co mu się podoba i wybiera sobie, które wydatki zapisane w budżecie będzie realizował, a których nie. I jak tu, patrząc na takich wójtów, nie być za dwukadencyjnością?!

Nie masz racji!! Rada może sobie wstrzelić budżet jak stąd do nieba-ale to wójta będą z niego rozliczać a nie radę -radny nie ponosi żadnej odpowiedzialności karnej -jest tylko wolnym krzykaczem któremu się wydaje że jest zbawcą ludu.Swoją drogą ciekawe czy radni pobierają jeszcze diety - bo z tego co pamiętam gdy budżet jest nie uchwalony - nie powinni .Nie są pracownikami urzędu budżetowego i powinni nie mieć wypłacanych diet.Przewodniczący rady - tutaj widział bym winę -jak mógł doprowadzić do tak beznadziejnej sytuacji -nie pamiętam kiedy ostatnio taka sytuacja się wydarzyła w naszej gminie .WSTYD!

___Ventura

Czytając artykuł w gazecie dochodzę do wniosku że to chyba ten radny rzekomo pokrzywdzony nie ma racji.Rada ustaliła sobie budżet ,ale to Wójt odpowiada za jego realizację zgodnie z obowiązującymi przepisami-których już niestety nie ustala rada ani wójt tylko ktoś z góry.Niewiedza czasami sporo kosztuje . Widać postępowanie RIO też ma swój czas - że RIO na razie milczy bo ma czas objęty przepisami .No takie mamy prawo -ale na poziomie gminy moi drodzy go nie zmienimy -to sięga znacznie wyżej .

G
Gość

Panie Wiktorze każdy człowiek ma prawo do urlopu nawet Wójt i nie twój interes co w tym czasie robi i z kim a  Gmina musi jakoś funkcjonować więc podstawowe wydatki na utrzymanie urzędu i pracowników musi zapewnić. RIO zdecyduje kto ma rację w tym sporze i p. Wójt zacznie realizować budżet ten właściwy! Myślę że wiele rzeczy czeka na realizację nie tylko świetlica w Górze........ 

 

G
Gość
W dniu 08.02.2017 o 21:00, Gość napisał:

Czytając ten tekst można odnieść wrażenie jak by pisała to typowa blondynka nie ubliżając kobietą.

 

To Przemek pisał przecież.

G
Gość
W dniu 08.02.2017 o 20:49, Gość napisał:

Tłumaczenie zastępcy wójta się kupy nie trzyma, bo albo jest budżet i go realizujemy, albo nie ma i nie realizujemy. Ale jak widać, realizują to, co chcą i im wygodnie. Bo jeśli chodzi o wynagrodzenia, w tym pana wicewójta, to oczywiście budżet jest! legalny i można wypłaty realizować. Ale jak trzeba naprawić piec, to raptem się okazuje, że ten sam budżet jest nielegalny. Otóż pan wójt nie jest od oceniania legalności uchwał i wstrzymywania ich wykonania.To samowola i bezprawie, bo zgodnie z ustawą wójt ma obowiązek wykonywania uchwał, w tym budżetowej. Jeśli jest podjęta uchwała, to ona obowiązuje, a wójt zobligowany jest ją wykonywać. Od oceny jej legalności nie jest pan wójt tylko regionalna izba obrachunkowa. Tylko ona może wstrzymać jej wykonanie! Jeśli robią to takie organy jak wójt to mamy do czynienia z przekroczeniem kompetencji i uzurpacją, bo wójt nie jest jako organ powołany do oceniania uchwał. Ma je wykonywać! Tak stanowi prawo! Jeśli RIO stwierdzi nieważność uchwały lub do czasu rozstrzygnięcia wstrzyma jej wykonanie, wtedy proszę bardzo. Niesłychane! Uchwała podjęta, podpisana, a pan wójt robi co mu się podoba i wybiera sobie, które wydatki zapisane w budżecie będzie realizował, a których nie. I jak tu, patrząc na takich wójtów, nie być za dwukadencyjnością?!

Czytając ten tekst można odnieść wrażenie jak by pisała to typowa blondynka nie ubliżając kobietą.

G
Gość
Tłumaczenie zastępcy wójta się kupy nie trzyma, bo albo jest budżet i go realizujemy, albo nie ma i nie realizujemy. Ale jak widać, realizują to, co chcą i im wygodnie. Bo jeśli chodzi o wynagrodzenia, w tym pana wicewójta, to oczywiście budżet jest! legalny i można wypłaty realizować. Ale jak trzeba naprawić piec, to raptem się okazuje, że ten sam budżet jest nielegalny. Otóż pan wójt nie jest od oceniania legalności uchwał i wstrzymywania ich wykonania.To samowola i bezprawie, bo zgodnie z ustawą wójt ma obowiązek wykonywania uchwał, w tym budżetowej. Jeśli jest podjęta uchwała, to ona obowiązuje, a wójt zobligowany jest ją wykonywać. Od oceny jej legalności nie jest pan wójt tylko regionalna izba obrachunkowa. Tylko ona może wstrzymać jej wykonanie! Jeśli robią to takie organy jak wójt to mamy do czynienia z przekroczeniem kompetencji i uzurpacją, bo wójt nie jest jako organ powołany do oceniania uchwał. Ma je wykonywać! Tak stanowi prawo! Jeśli RIO stwierdzi nieważność uchwały lub do czasu rozstrzygnięcia wstrzyma jej wykonanie, wtedy proszę bardzo. Niesłychane! Uchwała podjęta, podpisana, a pan wójt robi co mu się podoba i wybiera sobie, które wydatki zapisane w budżecie będzie realizował, a których nie. I jak tu, patrząc na takich wójtów, nie być za dwukadencyjnością?!
G
Gość
W dniu 08.02.2017 o 20:32, Wiktor napisał:

RADNY Jecek ma rację! Wstyd dla włodarzy robią to na złość! Grubasek jeździ na nartach A gminę ma w du***.Budżet jest uchwalony I powinien go wykonywać A nie strzelać focha!Banda nierobów!

Z naruszeniem prawa panie Wiktor

G
Gość

Wójt działa w granicach prawa powinien tak doświadczony radny z 6-cio letnim doświadczeniem wiedzieć. Niech się nie powołuje na mieszkańców bo mieszkańcy przypomną mu dlaczego za jego sprawą nie powstanie np. świetlica w Pławinku.

G
Gość

Radny Jęcek powinien chociaż raz przeczytać projekt budżetu który przedstawił Wójt  to może by zauważył że to jego grupa wyrzuciła z budżetu przestawionego przez Wójta budowę dróg chodników kanalizacji, a wpisali budowę świetlic,strażnic, zakup samochodów strażackich. 

G
Gość

Panie Jęcek co może pan powiedzieć na temat programu rewitalizacji jak nigdy na żadnym spotkaniu czy  konsultacjach społecznych  poświęconych rewitalizacji pan nie uczestniczył , a masz pan czelność wypowiadać się na ten temat. Uczestnictwo w spotkaniach czy konsultacjach to pana obowiązkiem którego pan jako radny nie wykonał. Powinien się pan wstydzić wypowiadać

w temacie. Program rewitalizacji  jest niezbędnym dokumentem przy ubieganiu się o dofinansowanie inwestycji. Gmina straci miliony na pana bezmyślności.

s
soltysik

Co to za bzdury!O czym w ogóle jest ten artykuł ?Przecież ten radny pierwszy podnosi rękę za wyrzuceniem z budżetu chodników i dróg a chce budować świetlice i strażnice .Rewitalizacja dla niewtajemniczonych to nie żadne UFO -za tym idą pieniądze z UE a nie traci się kasy gminnej.Ale to jest zmorą dla myślących "inaczej".Taka tera moda -stawiamy na cofanie się w czasie .

G
Gość

efjmhgd :P

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska