Wiosną ubiegłego roku minęło 20 lat od chwili, gdy na odcinku Sierpc – Rypin – Brodnica przejechał ostatni pociąg pasażerski. Do dziś linia 33 jest wykorzystywana jako element ruchu towarowego.
Rada miasta popiera pomysł burmistrza
– Informacja o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz inwestycjach, które będą jej towarzyszyły, stała się dla mnie inspiracją do podjęcia działań zmierzających do przywrócenia ruchu pasażerskiego – wyjaśnia Paweł Grzybowski, burmistrz Rypina.
Nad rozwojem linii kolejowych myślą także włodarze z sąsiednich samorządów. Dzięki temu na początku 2020 roku udało się zorganizować spotkanie przedstawicieli PKP PLK ze starostami i burmistrzami: Sierpca, Brodnicy i także Rypina. To właśnie podczas tych rozmów samorządowcy zwrócili uwagę na konieczność przywrócenia ruchu pasażerskiego, w tym całej linii kolejowej Sierpc – Brodnica.
– 2 kwietnia 2020 roku Rada Miasta Rypin wyraziła wolę objęcia linii nr 33 Programem Kolejowym CPK i upoważniła mnie do podjęcia stosownych działań. Jestem przekonany, że jest to ogromna szansa nie tylko na likwidację wykluczenia komunikacyjnego, ale przede wszystkim na szybki rozwój naszego regionu – podkreśla burmistrz Rypina.
Pociągi pasażerskie szansą na rozwój gospodarczy Rypina
Paweł Grzybowski zwrócił się do wiceministra aktywów państwowych o wpisanie linii kolejowej nr 33 jako alternatywnego połączenia (poprzez Płock) tej części województwa kujawsko-pomorskiego z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
– Proponuję, aby linie 208 oraz 33, na szlaku której leży Rypin, stanowiły dodatkową szprychę łączącą tą część regionu z CPK – mówi Grzybowski. – Modernizacja linii kolejowej nr 33, w szczególności na trasie Brodnica – Płock, będzie dużym bodźcem do szybkiego rozwoju miast znajdujących się na trasie oraz odzwierciedleniem rzeczywistych potrzeb mieszkańców naszego regionu. Podjęta inicjatywa przywrócenia ruchu na w/w trasie jest wyrazem ogromnego zapotrzebowania lokalnej społeczności i lokalnych przedsiębiorstw na dostęp do alternatywnych w stosunku do drogowego środków transportu. Jestem przekonany, że proponowane rozwiązanie będzie stanowiło dobry wariant połączenia Pomorza z Centralnym Portem Komunikacyjnym, a przy tym zapewni lepszy dostęp mieszkańcom naszego regionu oraz stworzy nowe możliwości w sferze gospodarczej oraz społecznej.
Dworzec w Rypinie doczeka się remontu?
Ewentualny powrót kolei pasażerskiej do Rypina może oznaczać także długo wyczekiwany remont dworca.
– W listopadzie minionego roku wystąpiłem z wnioskiem do Zarządu PKP S.A. oraz Biura Obrotu Nieruchomościami PKP S.A. o remont nawierzchni placu i remont budynku dworca w Rypinie – tłumaczy Paweł Grzybowski. – W odpowiedzi uzyskaliśmy informację, że w przypadku kiedy zostanie podjęta decyzja o przywróceniu ruchu pasażerskiego, zostaną podjęte działania związane z estetyzacją budynku.
W sprawie przywrócenia połączeń pasażerskich do Rypina burmistrz może liczyć na wsparcie parlamentarzystów z naszego regionu. Do tematu będziemy wracać.
