Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podwyżki w bankach 2020. Usługi najdroższe w oddziałach - szok! [ceny]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Dla klientów taniej będzie, gdy zaczną korzystać z bankowości internetowej i mobilnej
Dla klientów taniej będzie, gdy zaczną korzystać z bankowości internetowej i mobilnej Archiwum Pomorska.pl
Banki coraz odważniej podnoszą ceny, a przede wszystkim dotyczy to usług bezpośrednio w oddziałach. W taki sposób chcą "zachęcić" klientów" do korzystania z e-bankowości.

Narodowy Bank Polski opublikował właśnie cykliczny raport na temat cen podstawowych usług bankowych w pierwszej połowie tego roku.

Przelewy internetowe - tutaj bez zmian

I tak: w tym czasie zmiany w swoich cennikach wprowadziło aż sześć z 14 analizowanych instytucji.

Polecamy także: Wypłaty z bankomatów mocno podrożeją. Naucz się płacić kartą!

Według portalu Bankier.pl są to: PKO BP, Bank Pocztowy, Bank Pekao, Credit Agricole, Citi Handlowy i Krakowski Bank Spółdzielczy.
W pierwszej połowie br. opłata miesięczna za prowadzenie konta osobistego wynosiła 5,91 zł, co oznacza spadek o 0,46 zł w porównaniu do drugiego półrocza zeszłego roku. Wahała się między 0 a 15 zł.

Wzrosły zaś średnie koszty zlecenia przelewu w placówkach bankowych, a także przez telefon. Czyli, przeciętna prowizja za realizację polecenia przelewu składanego w placówce banku wynosiła 8,46 zł i była wyższa o 43 grosze niż w poprzednim półroczu.

Średnia cena przelewów telefonicznych wzrosła zaś o 61 groszy do poziomu 7,20 zł. W górę poszły także średnie ceny przelewów natychmiastowych w oddziałach i przez telefon. W pierwszym przypadku o 22 grosze do 11,66 zł, a w drugim - o 39 groszy do 13,79 zł. Spadła opłata za przelewy natychmiastowe realizowane w internecie - do kwoty 5,38 zł (mniej o 15 groszy) - podaje Bankier.pl.

Wyższa była miesięczna opłata za kartę płatniczą wydawaną do ROR. Przeciętnie trzeba było zapłacić 6,09 zł (0-10,00 zł) i oznacza to więcej o 0,56 zł niż w drugim półroczu 2019 roku. Nie zmieniła się natomiast opłata za przelew zlecany przez internet, która wynosiła 0,05 zł (ale opłaty tej w ogóle nie pobiera 12 z 14 banków uwzględnionych w zestawieniu). Za internetowy przelew ekspresowy klienci płacili średnio 5,38 zł, czyli o 0,15 zł mniej niż w poprzednim analizowanym okresie.

Przeciętna prowizja wpłatę gotówkową w placówce banku przez klienta, który posiada w nim konto, wyniosła 2,61 zł i wahała się w przedziale od 0 zł do 10 zł. W porównaniu do 2019 r. cena tej usługi wzrosła o 0,38 zł (wówczas to było 2,23 zł). NBP zastrzega, że w większości analizowanych instytucji klienci nie ponoszą dodatkowych kosztów za wpłatę gotówki na własny rachunek płatniczy.

Natomiast średnia opłata za realizację wypłaty gotówki w placówce banku wynosiła w pierwszym półroczu 2020 r. 3,25 zł i była wyższa o 0,84 zł (w 2019 sięgała 2,41 zł).

W analizowanym czasie spadły opłaty za wypłatę gotówki z bankomatów własnych, ale wzrosły prowizje w przypadku bankomatów obcych. W pierwszej sytuacji średni koszt to 31 groszy (spadek o 13 groszy), a w drugim to 3,56 zł (więcej o 0, 37 zł).

- Zmiany w cennikach banków dokonane w pierwszym półroczu utrwalają zachodzące na rynku trendy - skomentował Wojciech Boczoń, analityk portalu Bankier.pl, który prześwietla i recenzuje najnowsze produkty i usługi finansowe, zajmuje się zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem finansów osobistych i ma konto w każdym banku.

Wzrost opłat nie powinien być zaskoczeniem

- O ile niespodzianką może być spadek średniej ceny obsługi ROR, to już w przypadku kart czy obsługi w placówkach wzrost opłat nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem. Banki już od dłuższego czasu wyraźnie podnoszą opłaty za operacje zlecane w placówkach. W ten sposób chcą "zachęcić" klientów do korzystania z kanałów elektronicznych, bankowości internetowej i mobilnej - kontynuował Boczoń.

Polecamy także: COVID-19 uderzył w banki. W tych opłaty za przelewy, konta i karty są coraz wyższe [banki, ceny]

Tymczasem NBP poinformował również, że raport jest ostatnią tak szczegółową analizą opłat i prowizji pobieranych przez banki od klientów indywidualnych. Jako powód podaje, że takie dane są udostępnianie przez porównywarki cen usług płatniczych, które umożliwiają klientowi zapoznanie się nimi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska