https://pomorska.pl
reklama

Polska dwunapędowa lokomotywa z Pesy dla PKP Intercity coraz bliżej realizacji

Katarzyna Paczewska
Wczoraj, chwilę po podpisaniu umowy o współpracy
Wczoraj, chwilę po podpisaniu umowy o współpracy nadesłane/Pesa Bydgoszcz
PKP Intercity, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz oraz Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” podpisały w środę umowę o współpracy badawczo-rozwojowej w ramach projektu budowy lokomotywy dwunapędowej. Będzie to pierwsza tego typu polska konstrukcja.

W ramach współpracy ma powstać nowa, zgodna z wymogami TSI lokomotywa dwusystemowa spalinowo-elektryczna, zaprojektowana przez bydgoskiego producenta.

- Pesa stworzy ją we współpracy z Instytutem Pojazdów Szynowych „Tabor” jako podwykonawcą oraz z PKP Intercity jako konsultantem i podmiotem prowadzącym tzw. eksploatację nadzorowaną, czyli testy przez pierwsze 12 miesięcy od jej wyprodukowania - wyjaśnia Maciej Grześkowiak, rzecznik bydgoskiej Pesy.

- Doświadczenie bydgoskiej firmy w budowie lokomotyw elektrycznych, zdolnych do pracy manewrowej na torach bez sieci, wsparte doświadczeniem PKP Intercity w eksploatacji wielu typów lokomotyw, stwarza szansę na realizację projektu, który doskonale wpisuje się w założenia strategii Luxtorpeda 2.0. Byłaby to pierwsza tego typu całkowicie polska konstrukcja – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

- Ten typ pojazdu zmieni dotychczasowy model obsługi trakcyjnej – nie trzeba już będzie w procesie przewozowym korzystać z dodatkowej spalinowej lokomotywy manewrowej - zaznacza Robert Świechowicz, prezes Pesy. - To wspólne przedsięwzięcie polskiego przewoźnika i producenta wpisuje się w pełni w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Do tej pory nie było takich działań i cieszymy się, że to właśnie PKP Intercity i Pesa wyznaczają nowy trend w relacjach producent - przewoźnik.

Całość prac podzielona będzie na cztery etapy. Obejmą one przygotowanie opisu technicznego projektowanej lokomotywy i harmonogramu prac, fazę badawczą, proces budowy oraz testy lokomotywy. W ramach współpracy powstanie specjalny komitet, składający się z przedstawicieli każdej ze stron biorących udział w projekcie. Będą oni dokonywać zatwierdzeń i odbiorów poszczególnych etapów współpracy.

- Projekt ten powstaje z myślą o wdrożeniu przez PKP Intercity do eksploatacji pojazdów dwunapędowych - mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity. - Takie rozwiązanie umożliwi m.in. obsługę pociągów na różnych liniach (zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych) bez konieczności zmiany pojazdu oraz wykonywanie manewrów ze składami na stacjach końcowych bez potrzeby wykorzystania lokomotyw spalinowych. Pozwoli to na dużą oszczędność czasu oraz pieniędzy.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

- Warto podkreślić, że ten typ lokomotywy jest szczególnie przydatny w realizacji przewozów intermodalnych, czyniąc je tańszymi i szybszymi - dodaje Andrzej Waszczuk, nadzorujący projekt lokomotywy dwusystemowej w Pesa. - Biorąc pod uwagę tendencje wzrostowe w zakresie przewozów intermodalnych spodziewamy się dużego zapotrzebowania na takie właśnie pojazdy.

Projekt zakłada budowę pojazdu z dwoma źródłami zasilania: z sieci trakcyjnej oraz agregatu prądotwórczego. Lokomotywa dwunapędowa będzie normalnotorowym, czteroosiowym pojazdem o mocy, w zależności od źródła zasilania, maksymalnie 2 800 kW (elektryczna) lub 1 800 kW (spalinowa).

- Dzięki zastosowaniu podwójnego napędu pojazd będzie mógł być eksploatowany zarówno w dalekobieżnym ruchu pasażerskim, przewozach intermodalnych, jak i do wszelkich prac manewrowych towarzyszących tym przewozom - tłumaczy Grześkowiak.

Projekt budowy lokomotywy dwunapędowej, nazwany „Platforma lokomotyw z zaawansowanymi spalinowo elektrycznymi (wielosystemowymi) układami napędowymi”, zgłoszony został przez Pesę do konkursu na dofinansowanie projektów innowacyjnych programu Innotabor ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i uzyskał pozytywną ocenę oraz rekomendację dofinansowania. Było to podstawą do podpisania przez PKP Intercity umowy z producentem.

Wybudowana w ramach realizacji umowy lokomotywa dwunapędowa stanowić będzie własność Pesy. Po zakończeniu testów PKP Intercity uzyska możliwość zakupu pojazdu, pod warunkiem spełnienia odpowiednich warunków przez producenta.

Przypomnijmy, w październiku 2016 roku, przedstawiciele PKP Intercity oraz Pesy Bydgoszcz podpisali list intencyjny o rozwoju współpracy. Spółki zadeklarowały podjęcie działań w obszarze prac badawczo-rozwojowych w ramach budowy taboru kolejowego nowej generacji. Według założeń listu, pierwszym wspólnym projektem miała być budowa lokomotywy dwunapędowej elektryczno-spalinowej. Wczorajsze podpisanie umowy o współpracy badawczo-rozwojowej w ramach projektu to istotny krok w kierunku realizacji projektu.

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam
W praktyce Pesa jest na skraju bankructwa.
Nie jest w stanie dostarczyć Krakowiaków 2, zawaliła też dostawę Linków dla DB.
Ich nieterminowo dostarczone tramwaje psują się na potęgę w Krakowie, Częstochowie, Warszawie i na Śląsku.
To samo dotyczy pociągów Acatus, Bydgostia, Dart i lokomotyw Gamma, które słyną z bardzo wysokiej awaryjności.
Niezapłacone kary są już liczone w miliardach
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Wystarczy pół szklanki tego, a zamiokulkas odżyje i wypuści mnóstwo nowych liści

Wystarczy pół szklanki tego, a zamiokulkas odżyje i wypuści mnóstwo nowych liści

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Po skończeniu 65 lat nie przegap tych 7 dodatków do emerytury. Oto co ci przysługuje

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska