Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Potężny komputer rozładuje korki w Bydgoszczy?

(bog)
Kamery, czujniki i detektory ruchu jak te na rondzie Grunwaldzkim to tylko część urządzeń, jakie pojawią się w ramach ITS
Kamery, czujniki i detektory ruchu jak te na rondzie Grunwaldzkim to tylko część urządzeń, jakie pojawią się w ramach ITS Jarosław Pruss
Drogowcy pracują nad systemem, który automatycznie, za pomocą świateł sam będzie rozładowywać korki, informować o aktualnych trasach omijających zatory i przyspieszy kursy tramwajów.

Więcej informacji z Bydgoszczy na stronie

Więcej informacji z Bydgoszczy na stronie www.pomorska.pl/bydgoszcz

System obejmie obszar centrum Bydgoszczy, a jego granicę wyznaczą:
- od północy - Kamienna, Artyleryjska, Zygmunta Augusta;
- od zachodu: Dworcowa, Królowej Jadwigi, Focha, Szubińska i Piękna;
- od południa: Solskiego i Wojska Polskiego;
- od wschodu: Ujejskiego, Jana Pawła II, Most Pomorski i Wyszyńskiego z Fordońską aż do pętli przy Wyścigowej

Bydgoszcz. Po co nam ubezpieczenie dróg?

Projekt - Inteligentne Systemy Transportowe - zakłada instalację setek nowych urządzeń od parkomatów przez kamery i czujniki, po detektory ruchu; montaż: 180 tablic informacyjnych na 90 przystankach tramwajowych, tablic informacyjnych dla kierowców, modernizacja 52 ze 110 bydgoskich sygnalizacji świetlnych i montaż prawie 30 kilometrów kabli światłowodowych, które zepną wszystko z nowoczesnym centrum zarządzania.

- W skrócie mówimy o integracji wszystkich możliwych systemów i najnowszych technologii z zakresu inżynierii ruchu, telematyki i informatyki, aby wycisnąć sto procent możliwości z istniejącego układu drogowego - tłumaczy Wojciech Nalazek, naczelnik wydziału inżynierii ruchu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej i pomysłodawca projektu.

Według założeń bydgoski ITS ma obejmie pięć elementów.

Pierwszy to sterowanie ruchem, na który złożą się 54 sygnalizacje świetlne połączone w ramach wspólnego systemu sterowania.

Drugi element to tablice informacyjne naprowadzające kierowców na drogi alternatywne. Informacje na nich mają się pojawiać automatycznie, na podstawie danych zbieranych przez kamery i różnego rodzaju czujniki. Kierowcy dowiedzą się z nich o sytuacji na drogach, a w kryzysowych sytuacjach zobaczą trasy objazdu ewentualnego zatoru.

Internauci z Bydgoszczy na Facebooku protestują przeciwko dziurawym drogom

Trzeci element ITS to monitoring, czyli podgląd skrzyżowań, analiza tablic rejestracyjnych i widodetekcja, na podstawie której liczony będzie przepływ pojazdów przez dane skrzyżowanie.

Czwarty element dotyczy obszarów parkowania. Obejmie on parkomaty, które mają przesyłać do centrum zarządzania informacje o liczbie wolnych miejsc w zatoczkach danej ulicy. - W tym przypadku pojawią się kolejne tablice z wyświetlanymi danymi o liczbie wolnych po lewej, albo prawej stronie na przykład ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Nalazek.
- Czy to oznacza rozszerzenie strefy płatnego parkowania? - pytamy.
- Projekt tego nie zakłada. Na pewno jednak wszystkie parkomaty i urządzenia zostaną wymienione i zintegrowane z systemem - pada odpowiedź.

Piąta i ostatnia część projektu obejmie transport publiczny, a dokładnie będzie rozszerzeniem systemu tablic informacyjnych, które pojawią się na przystankach linii tramwajowej do dworca PKP. Pasażerowie dowiedzą się z nich m.in. o dokładnym czasie przyjazdu następnego tramwaju. Łącznie, na obszarze objętym ITS pojawi się 220 takich urządzeń.

Szacunkowy koszt inwestycji wyniesie 69 mln złotych, ale ZDMiKP jest na końcowym etapie starań o 56,2 zł unijnego dofinansowania. - Oczywiście nie mamy 100-procentowej gwarancji na te pieniądze, bo przed nami jest jeszcze drugi etap oceny. Po pierwszym nasz projekt zajmuje jednak pierwsze miejsce w rankingu i wszystko wskazuje na to, że kolejny będzie już formalnością - zastrzega Piotr Gondek, naczelnik wydziału funduszy unijnych ZDMiKP.

Jeśli wszystko pójdzie po myśli drogowców, to umowa o dofinansowanie inwestycji zostanie podpisana już w lipcu, sierpniu br. Najprawdopodobniej równolegle trwać będzie procedura przetargowa na zaprojektowanie i instalację całego systemu. Pierwsze prace mogą więc ruszyć wiosną przyszłego roku i potrwają półtora roku - maksymalnie do końca 2013.

Więcej w środowym wydaniu "Gazety Pomorskiej"

Udostępnij

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska