Oprócz karygodnego błędu kierowców czyli niezatrzymania się przed znakiem "STOP" znajdującym się przed torami o drugim zasadniczym błędzie mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor biura bezpieczeństwa PKP PLK: - To ominięcie światła czerwonego migającego i wjechanie na przejazd. Czerwone migające światło oznacza, że do przejazdu zbliża się pociąg i mamy zatrzymać się przed tym sygnalizatorem. Często kierowcy mylą światło czerwone migające z pomarańczowym migającym jakby to było światło ostrzegawcze. I zaznacza: - Światło czerwone migające zabrania wjazdu na przejazd!
Pracownicy PKP PLK pojawili się w Grudziądzu z promocją kampanii "Bezpieczny przejazd" i spotkali się na warsztatach m.in. z instruktorami nauki jazdy. - Wychodzimy bowiem z założenia, że "lepiej przygotowany instruktor, to lepiej przygotowany przyszły kierowca na drodze" - podkreśla Włodzimierz Kiełczyński.
Podczas spotkania omawiano m.in. błędy najczęściej popełniane przez kierowców, przyczyny wypadków na przejazdach kolejowo - drogowych, a także instruowano jak zachować się gdy niefortunnie samochód zostanie zamknięty pomiędzy rogatkami bo na przykład zgasł silnik w aucie i o tym jak skorzystać z "żółtej naklejki".
Czym jest "żółta naklejka" i do czego się przydaje?
"Żółta naklejka" umieszczona została na wszystkich przejazdach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK i jak przekonuje ekspert kampanii PKP PLK "Bezpieczny przejazd" Marcin Kruszyński jest "ostatnią deską" ratunku w przypadku gdy zgaśnie zgaśnie samochód lub ulegnie awarii na przejeździe. - Wówczas należy odszukać odszukać "żółtą naklejkę" i podać numer identyfikacyjny przejazdu - jest to jeden, jedyny przypisany do konkretnego przejazdu telefonując pod 112. Operator numeru alarmowego będzie mógł precyzyjnie ustalić naszą lokalizację i skontaktować z naszymi służbami odpowiedzialnymi za prowadzenie ruchu kolejowego i wstrzymać w obrębie danego przejazdu.
"Żółtą naklejkę" znajdziemy na obudowie napędu rogatkowego, czyli skrzynce rogatkowej od strony torów. - Tam gdzie nie ma rogatek, "żółta naklejka" jest na odwrocie Krzyża Św. Andrzeja - uzupełnia Marcin Kruszyński.
Ponadto na "żółtej naklejce" oprócz numeru identyfikacyjnego skrzyżowania kolejowo - drogowego znajdują się dwa numery w razie awarii gdy widzimy np. usterkę na przejeździe.
Z danych statystycznych PKP PLK wynika, że od czterech lat gdy zaczęła funkcjonować "żółta naklejka" do końca maja br. skorzystano z niej prawie 21 tysięcy razy! W ponad 1,4 tys. przypadków maszynista otrzymał polecenie ostrożnej jazdy i zmniejszenia prędkości do ok. 20 km/h. - W ponad 600 sytuacjach wstrzymaliśmy ruch kolejowy wokół w obrębie danego przejazdu, aby uniknąć nieszczęśliwego zdarzenia - zauważa Marcin Kruszyński.
Służby: - Zwykle podróżujący samochodem osobowym w zderzeniu z pociągiem mają znikome szanse na wyjście cało z wypadku
O tym jakie skutki rodzą wypadki na przejazdach kolejowych mówi mł. bryg. Paweł Korgol, oficer prasowy Straży Pożarnej w Grudziądzu: - Zawsze jest duża dysproporcja między środkiem który porusza się po torach, czyli najczęściej szynobusem a samochodem. Użytkownicy dróg zawsze są na przegranej pozycji, dlatego tak ważne jest by przekraczając drogę którą porusza się pociąg robić to w sposób bezpieczny - apeluje mł. bryg. Korgol. I dodaje: - Nawet jeśli w obrębie przejazdu kolejowego jest ograniczenie prędkości dla pociągu to jest to taka duża energia kinetyczna, że auta znajdujemy nawet kilkaset metrów dalej, mocno uszkodzone i zwykle są to uderzenia boczne które niestety najczęściej kończą się tragicznie. Ludzie nie mają szans, bądź są one znikome na wyjście z takich wypadków cało.
PKP PLK także stara się cały czas poprawić infrastrukturę wokół przejazdów kolejowych. Obecnie są budowane 182 skrzyżowania dwupoziomowe w obrębie najbardziej obciążonych przejazdów. Ponadto prowadzone są działania na rzecz podwyższanie kategorii przejazdów poprzez montaż automatycznych rogatek lub dodanie sygnalizacji świetlnej. Są też akcje edukacyjne w szkołach a także prewencyjne na przejazdach kolejowych.
