Pracownicy PKP PLK w Grudziądzu: - Błąd kierowców przed przejazdem kolejowym: lekceważenie znaku "STOP"

Aleksandra Pasis
Aleksandra Pasis
Marcin Kruszyński ( w środku), ekspert kampanii "Bezpieczny przejazd" PKP PLK opowiedział czym jest "żółta naklejka" i jak ważną rolę spełnia czy np. utkniemy pomiędzy rogatkami na przejeździe. Od lewej: Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor biura bezpieczeństwa PKP PLK oraz Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK
Marcin Kruszyński ( w środku), ekspert kampanii "Bezpieczny przejazd" PKP PLK opowiedział czym jest "żółta naklejka" i jak ważną rolę spełnia czy np. utkniemy pomiędzy rogatkami na przejeździe. Od lewej: Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor biura bezpieczeństwa PKP PLK oraz Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK Aleksandra Pasis
Udostępnij:
Niezatrzymywanie się przed znakiem "STOP" i lekceważenie czerwonych, migających świateł to najczęstsze "grzechy" kierowców popełniane przed przejazdami kolejowymi. Pracownicy PKP PLK przyjechali do Grudziądza z kampanią "Bezpieczny przejazd" i zorganizowali warsztaty dla instruktorów nauki jazdy aby podwyższać poziom bezpieczeństwa w obrębie przejazdów kolejowo - drogowych. Opowiedzieli też czym jest "żółta naklejka" i jak ważną rolę pełni gdy np. utkniemy pomiędzy rogatkami.

Oprócz karygodnego błędu kierowców czyli niezatrzymania się przed znakiem "STOP" znajdującym się przed torami o drugim zasadniczym błędzie mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor biura bezpieczeństwa PKP PLK: - To ominięcie światła czerwonego migającego i wjechanie na przejazd. Czerwone migające światło oznacza, że do przejazdu zbliża się pociąg i mamy zatrzymać się przed tym sygnalizatorem. Często kierowcy mylą światło czerwone migające z pomarańczowym migającym jakby to było światło ostrzegawcze. I zaznacza: - Światło czerwone migające zabrania wjazdu na przejazd!

Pracownicy PKP PLK pojawili się w Grudziądzu z promocją kampanii "Bezpieczny przejazd" i spotkali się na warsztatach m.in. z instruktorami nauki jazdy. - Wychodzimy bowiem z założenia, że "lepiej przygotowany instruktor, to lepiej przygotowany przyszły kierowca na drodze" - podkreśla Włodzimierz Kiełczyński.

Podczas spotkania omawiano m.in. błędy najczęściej popełniane przez kierowców, przyczyny wypadków na przejazdach kolejowo - drogowych, a także instruowano jak zachować się gdy niefortunnie samochód zostanie zamknięty pomiędzy rogatkami bo na przykład zgasł silnik w aucie i o tym jak skorzystać z "żółtej naklejki".

Czym jest "żółta naklejka" i do czego się przydaje?

"Żółta naklejka" umieszczona została na wszystkich przejazdach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK i jak przekonuje ekspert kampanii PKP PLK "Bezpieczny przejazd" Marcin Kruszyński jest "ostatnią deską" ratunku w przypadku gdy zgaśnie zgaśnie samochód lub ulegnie awarii na przejeździe. - Wówczas należy odszukać odszukać "żółtą naklejkę" i podać numer identyfikacyjny przejazdu - jest to jeden, jedyny przypisany do konkretnego przejazdu telefonując pod 112. Operator numeru alarmowego będzie mógł precyzyjnie ustalić naszą lokalizację i skontaktować z naszymi służbami odpowiedzialnymi za prowadzenie ruchu kolejowego i wstrzymać w obrębie danego przejazdu.

"Żółtą naklejkę" znajdziemy na obudowie napędu rogatkowego, czyli skrzynce rogatkowej od strony torów. - Tam gdzie nie ma rogatek, "żółta naklejka" jest na odwrocie Krzyża Św. Andrzeja - uzupełnia Marcin Kruszyński.

Ponadto na "żółtej naklejce" oprócz numeru identyfikacyjnego skrzyżowania kolejowo - drogowego znajdują się dwa numery w razie awarii gdy widzimy np. usterkę na przejeździe.

Z danych statystycznych PKP PLK wynika, że od czterech lat gdy zaczęła funkcjonować "żółta naklejka" do końca maja br. skorzystano z niej prawie 21 tysięcy razy! W ponad 1,4 tys. przypadków maszynista otrzymał polecenie ostrożnej jazdy i zmniejszenia prędkości do ok. 20 km/h. - W ponad 600 sytuacjach wstrzymaliśmy ruch kolejowy wokół w obrębie danego przejazdu, aby uniknąć nieszczęśliwego zdarzenia - zauważa Marcin Kruszyński.

Służby: - Zwykle podróżujący samochodem osobowym w zderzeniu z pociągiem mają znikome szanse na wyjście cało z wypadku

O tym jakie skutki rodzą wypadki na przejazdach kolejowych mówi mł. bryg. Paweł Korgol, oficer prasowy Straży Pożarnej w Grudziądzu: - Zawsze jest duża dysproporcja między środkiem który porusza się po torach, czyli najczęściej szynobusem a samochodem. Użytkownicy dróg zawsze są na przegranej pozycji, dlatego tak ważne jest by przekraczając drogę którą porusza się pociąg robić to w sposób bezpieczny - apeluje mł. bryg. Korgol. I dodaje: - Nawet jeśli w obrębie przejazdu kolejowego jest ograniczenie prędkości dla pociągu to jest to taka duża energia kinetyczna, że auta znajdujemy nawet kilkaset metrów dalej, mocno uszkodzone i zwykle są to uderzenia boczne które niestety najczęściej kończą się tragicznie. Ludzie nie mają szans, bądź są one znikome na wyjście z takich wypadków cało.

PKP PLK także stara się cały czas poprawić infrastrukturę wokół przejazdów kolejowych. Obecnie są budowane 182 skrzyżowania dwupoziomowe w obrębie najbardziej obciążonych przejazdów. Ponadto prowadzone są działania na rzecz podwyższanie kategorii przejazdów poprzez montaż automatycznych rogatek lub dodanie sygnalizacji świetlnej. Są też akcje edukacyjne w szkołach a także prewencyjne na przejazdach kolejowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie