W3 to wariant przebiegu S5 dotyczący mieszkańców m.in. Wałdowa Szlacheckiego i Rudy. Ingeruje w cenne tereny przyrodnicze, a nie wyklucza też wyburzeń domów. Stąd stanowczy sprzeciw podniosła społeczność tych sołectw gminy Grudziądz. Wójt Andrzej Rodziewicz i prezydent Maciej Glamowski zreflektowali się i wysłali drugie pismo do projektanta S5 - firmy "Trakt".
Czytamy w nim. m.in. "(...) Aby uniknąć negatywnego wpływu na środowisko naturalne oraz chronione gatunki chcemy definitywnie rekomendować wariant W1A. Ten wariant korzystne połączenia komunikacyjne, jednocześnie minimalizując konieczność wyburzeń mieszkalnych i ograniczając ingerencję w cenne tereny przyrodnicze. (...)".

W poprzednim piśmie do "Traktu" włodarze jednoznacznie sprzeciwili się wariantowi W2 tzw. zielonemu (biegnący m.in. przez Biały Bór i Pieńki Królewskie w gminie Grudziądz), który od początku gdy tylko pojawił się na mapach przebiegu S5 był oprotestowany przez mieszkańców, samorządowców i parlamentarzystów jako najbardziej ingerujący w zabudowy mieszkaniowe.
Czytaj także:
Wariant W1A, który teraz już jako jedyny rekomendują prezydent Glamowski i wójt Rodziewicz, jest to tzw. kompromisowy uzgodniony wspólnie z wójtami gm. Grudziądz, Gruta i Świecia nad Osą, akceptowalny społecznie. Jego przebieg to:
od km 8 do km 25 wariant pomarańczowy (W1a) przebiegający w okolicach: Kitnówka, Gołębiewka, Fijewa
od km 25 do km 32 wariant fioletowy (W1) przebiegający w okolicy Dębieńca
od km 32 do km 40 wariant czerwony (W3) przebiegający w okolicy Wiewiórki, Pilewice z nowym węzłem autostradowym w Sarnowie
Przypomnijmy. Wariant do realizacji firma "Trakt" ma wskazać w czwartym kwartale br. A obecnie w grze są: wspomniane W1, W1A, W2 i W3. Aktualne ich przebiegi: TUTAJ
