Funkcjonował prawie przez 150 lat od chwili powstania Kanału do roku 1915, kiedy to został zastąpiony nowym odcinkiem. Nie stracił jednakże swojej funkcjonalności, bo chociaż cały ruch towarowy odbywał się nowym odcinkiem, wyposażonym w większe i nowocześniejsze śluzy, stary odcinek kanału pozostawał w pełni sprawny jako droga rezerwowa. Wykorzystano go przynajmniej dwa razy - w 1939 roku, gdy cofające się wojsko polskie zniszczyło śluzę w Czyżkówku i krótko po wojnie, podczas awarii śluzy Okole. Pozostawał on drogą rezerwową aż do roku 1971, kiedy to ówczesne władze naszego miasta uznały, że jedynym sposobem na rozwiązanie problemów komunikacyjnych w tym rejonie Bydgoszczy jest zasypanie kanału i zbudowanie na jego miejscu Ronda Grunwaldzkiego. Jestem osobiście przekonany, że był to bardzo zły pomysł, napiszę o tym w następnym poście. Ostatecznie mamy stary kanał, który składa się z odcinka wody i trzech śluz, które już nigdy nie będą czynne, połączonego z Brdą betonową rurą przechodzącą pod ulicami.
Przyczyny powstania starego odcinka Kanału

Stary Kanał Bydgoski jest skansenem i swego rodzaju zabytkiem techniki rodem z XIX wieku. Zanim powstał nowy odcinek Kanału, stanowił on jedyną drogę śródlądową łączącą Noteć z Brdą.
Podaj powód zgłoszenia
c
Pomyłeczka! W pierwszym zdaniu: 150 lat, nie 50.