Pani Danuta przez kilka lat opiekowała się chorym znajomym, który nie miał w Toruniu rodziny. Po jego śmierci czuła się w obowiązku zająć się pochówkiem zmarłego.
Wykonanie czynności związanych z pogrzebem zleciła firmie pogrzebowej, która wyświadczyła standardową usługę. Jako, że za pogrzeb zapłaciła z własnej kieszeni, złożyła wniosek do ZUS-u o wypłatę zasiłku pogrzebowego. Okazało się jednak, że pani Danuta nie otrzyma zwrotu pełnych kosztów, które poniosła, ponieważ zgodnie z ustawą osobie nie spokrewnionej ze zmarłym nie przysługuje zasiłek w wysokości 4854,54 zł., jaki po zorganizowaniu pogrzebu normalnie otrzymują członkowie rodziny.
Jak powiedziała nam rzecznik prasowy toruńskiego oddziału ZUS-u - Bożena Waśkiewicz: - W przypadku, gdy koszty pogrzebu pokryte zostały przez osobę obcą, zasiłek przysługuje tylko i wyłącznie w wysokości udokumentowanych oryginalnymi fakturami kosztów poniesionych do momentu złożenia zmarłego do grobu.
Oznacza to, że ZUS płaci osobom nie spokrewnionym wyłącznie za podstawowe usługi. Zakład sam podejmuje decyzję o tym, jaka usługa jest zbyteczna.
W przypadku pani Danuty ZUS nie zapłaci za sprzątanie po ceremonii, co przy normalnych pogrzebach jest usługą podstawową. Zakwestionował także zasadność wynajęcia dwóch karawanów. Zdaniem pracowników ZUS-u wystarczyłby jeden. Z takim stwierdzeniem nie zgadza się Krzysztof Sobczak, szef firmy Sotor, która organizowała pochówek. - Wynajęcie dwóch karawanów należy u nas do standardowych usług pogrzebowych. Drugim karawanem przewozimy żałobników, dlatego niezależnie od tego, czy karawan byłby jeden czy dwa cena pozostaje taka sama - tłumaczy.
Szef Sotoru nie informował klientów, którzy są w podobnej sytuacji do pani Danuty, za jakiego typu usługi ZUS zwróci im pieniądze, bo jak twierdzi, sam nie wiedział. Do tej pory podobno nie było z tym problemów. _- Próbowaliśmy uzyskać informacje dotyczące nowych zasad wypłacania zasiłków dla osób w sytuacji takiej, jak pani Danuta, ale pracownicy ZUS-u nie chcieli nam udzielić wyczerpującej odpowiedzi. Ponadto pojawił się problem wystawionego na naszą firmę rachunku, którego oryginału ZUS żądał od naszej klientki - _twierdzi Sobczak.
- To dziwne, mamy specjalne infolinię, pod którymi udzielamy informacji petentom, a jeśli chodzi o oryginały faktur, to zawsze istnieje możliwość zwrócenia ich usługodawcy - mówi pani rzecznik.
Skąd zatem te niejasności? Firma, która na co dzień zajmuje się organizacją pogrzebów, powinna szczególnie orientować się w przepisach.