Miasta Polski
Miasta Polski
Najbardziej magnetyczne miasta Polski:
- Kraków (dziedzictwo historyczne, komfort życia, atrakcyjność turystyczna),
- Warszawa (magnes biznesowy, kulturalny, sportowy i historyczny),
- Częstochowa (najbardziej godne zaufania miasto w Polsce)
- Wrocław (komfort życia, dziedzictwo historyczne, biznes).
Najniżej oceniono śląskie miasta:
- Bytom,
- Wałbrzych
- Rudę Śląską (uznano je za najbardziej odpychające).
Najbardziej godne zaufania miasta Polski:
- Częstochowa,
- Kraków,
- Wrocław,
- Zakopane,
- Poznań.
Najmniej godne zaufania:
- Cieszyn,
- Wałbrzych,
- Koszalin,
- Kielce,
- Płock.
Miasta, które rozwijają się najbardziej dynamicznie:
- Warszawa,
- Kraków,
- Poznań,
- Wrocław,
- Gdańsk.
Najmniej dynamicznie:
- Jarocin,
- Suwałki,
- Oświęcim,
- Rybnik,
- Rabka Zdrój.
Najbardziej atrakcyjne są Toruń i Ciechocinek. Za nimi znalazła się Bydgoszcz, a najmniej "magnetyczne" w tej stawce okazały się Inowrocław i Włocławek. Tak w każdym razie wygląda nasz region widziany oczami tysiąca badanych Polaków.
Beztroski Ciechocinek, godny zaufania Toruń
Badanie magnetyzmu polskich miast przeprowadził w całym kraju polski oddział Young & Rubicam i wrocławska agencja KB Pretendent. Kwestionariusz uwzględniał kilkadziesiąt wskaźników atrakcyjności i siły tzw. marek miast.
- Założeniem badania było stwierdzenie, że atrakcyjność miasta jest podstawą określającą siłę przyciągania trzech grup: turystów, mieszkańców oraz inwestorów - tłumaczy wiceprezes Young & Rubicam Marek Staniszewski.
Magnetyzm miast definiowano m.in. poprzez atrakcyjność turystyczną, biznesową, komfort życia, walory przyrodnicze oraz atrakcyjność instytucji kulturalnych i sportowych.
Kopernik na cokole i w pierwszej dziesiątce
Największym sukcesem może poszczycić się Ciechocinek, który w kategorii miast o beztroskiej atmosferze uzyskał drugie miejsce w Polsce - na 86. W gronie miast godnych zaufania Toruń znalazł się w prestiżowej pierwszej dziesiątce, Bydgoszcz i Ciechocinek w drugiej, a Włocławek dopiero w czwartej.
Toruń należy również do ścisłej czołówki miast, które Polacy najczęściej znajdują w internecie.
Bydgoszcz i Ciechocinek są mniej znane i zajmują pozycje w trzeciej dziesiątce. Turyści z całej Polski zdają się też nie dostrzegać, że Bydgoszcz jest miastem zieleni - w tej kategorii prym zdecydowanie wiedzie, nawet w skali całego kraju, uzdrowiskowy Ciechocinek.
Jak wynika z raportu, województwo kujawsko-pomorskie niezbyt kojarzy się z atrakcjami turystycznymi - większość rodaków słyszała tylko o zabytkach Torunia. Badani wysoko ocenili jego dziedzictwo historyczne - w tej kategorii miasto Kopernika również znalazło się w pierwszej dziesiątce polskich miast.
Nieatrakcyjna promocja atrakcyjnej natury
Bez wątpienia największym zaskoczeniem dla mieszkańców regionu mogą być wyniki rankingu w kategorii "atrakcyjna natura". Najlepiej oceniane są walory przyrodnicze Ciechocinka (choć dopiero trzecia dziesiątka!), natomiast okolice Bydgoszczy, Inowrocławia i Włocławka lokują się na końcu ogólnopolskiej stawki. Tak właśnie widzą nas rodacy przyjeżdżający (albo przejeżdżający) przez województwo kujawsko-pomorskie.
Bydgoszczanie zapewne z niedowierzaniem przyjmą informacje raportu, że Toruń w oczach Polaków jest także miastem o wiele bardziej atrakcyjnym dla biznesu (druga dziesiątka), aniżeli Bydgoszcz (czwarta dziesiątka). Najgorzej w tym rankingu wypadają Inowrocław i Włocławek - otrzymały najniższe noty i lokują się niemal na końcu listy 86 miast.
Niestety, także w rankingu na jakość i komfort życia miasta naszego regionu nie wypadają dobrze: Toruń znalazł się w drugiej dziesiątce, Ciechocinek w czwartej, a Bydgoszcz - dopiero w piątej! Włocławek i Inowrocław znów są blisko końca listy.
Podobne proporcje wykazuje ranking atrakcyjności sportowej. Najlepszym miastem w kraju w tej kategorii okazała się Warszawa, która jednocześnie ma najwierniejszych kibiców.
300-stronicowe wyniki badań agencji Young & Rubicam to pierwszy tego rodzaju ranking przeprowadzony w Polsce. Jak dotąd nie jest to najbardziej opiniotwórczy raport, ale na pewno najbardziej wszechstronny.
* Bez wątpienia wizytówką regionu w kraju jest Toruń i Ciechocinek. Pierwszy - z racji historycznych, naukowych i kulturalnych tradycji; drugi - jako znane i piękne uzdrowisko. Te dwa miasta nie muszą się już specjalnie reklamować. Natomiast przyrodnicze i turystyczne atuty regionu - na które powołują się przy każdej okazji marszałek województwa Piotr Całbecki i wojewoda Rafał Bruski - wymagają, by stworzyć wreszcie wielki program promocji województwa. Nie wystarczy napisać na stronach internetowych urzędów, że "jest tu wszystko, czego można zapragnąć - potężne lasy, urokliwe jeziora, czyste rzeki, renomowane uzdrowiska, tradycyjna wieś i warte obejrzenia historyczne zabytki".
