Powód wprowadzenia ustawy związany jest z mającym miejsce w 2020 r. wzrostem cen energii elektrycznej i opłat za dystrybucję energii elektrycznej w porównaniu do roku 2019.
Prawem do rekompensaty ma być objęte 15,1 mln odbiorców końcowych - gospodarstw domowych.
Może to Cię też zainteresuje...
"Z uwagi na fakt, że sytuacja na rynku energii elektrycznej ustabilizowała się, nie ma uzasadnienia dla kontynuowania wsparcia państwa w tak szerokim zakresie, jak w roku 2019. W 2020 r. występuje konieczność ochrony jedynie odbiorców szczególnie narażonych na negatywne skutki wzrostu cen energii elektrycznej, a więc gospodarstw domowych. W ustawie proponuje się wprowadzenie wypłat (rekompensat) odbiorcom końcowym energii elektrycznej będących gospodarstwami domowymi z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej w 2020 r. w stosunku do 2019 r." - czytamy w "Ocenie Skutków Regulacji".
Rekompensata za wzrost cen energii elektrycznej będzie uzależniona od zużycia energii elektrycznej w 2020 r. W celu uproszczenia całego mechanizmu przyjęto cztery przedziały zużycia energii elektrycznej:
- gospodarstwo domowe, które w 2020 r. zużyje od 63 kWh do 500 kWh energii elektrycznej otrzyma 34,08 zł,
- gospodarstwo domowe, które w 2020 r. zużyje od 500 kWh do 1200 kWh energii elektrycznej otrzyma 82,80 zł,
- gospodarstwo domowe, które w 2020 r. powyżej 1200 kWh do 2800 kWh energii elektrycznej otrzyma 190,86 zł,
- gospodarstwo domowe, które w 2020 r. zużyje powyżej 2800 kWh, otrzyma 306,75 zł.
W celu zrekompensowania wzrostu rachunków za energię elektryczną gospodarstwom domowych, wyznaczając wyżej wymienione kwoty, wzięto pod uwagę:
- wzrost cen energii elektrycznej,
- wzrost opłat za dystrybucję energii elektrycznej,
- wzrost kwoty VAT, w związku ze wzrostem podstawy do opodatkowania, wynikającym ze wzrostu cen i opłat.
Rekompensata nie będzie przysługiwała odbiorcy końcowemu, którego dochód w 2019 r. przekroczy kwotę 85 528 zł.
- Odbiorcy końcowi będący gospodarstwami domowymi w celu uzyskania rekompensaty będą zobowiązani go złożenia deklaracji do swych sprzedawców energii elektrycznej (przedsiębiorstw obrotu). W wyniku przeprowadzonej analizy różnych wariantów, jak np. występowanie o rekompensatę na wniosek i przedstawianie rachunków za energię elektryczną z 2019 r. i 2018 r., jest to najmniej uciążliwy sposób dla tych odbiorców, ponieważ sami nie będą zmuszeni do dokonywania obliczeń matematycznych i przedstawiania szeregu dokumentów. Ponadto przewidziano możliwość składania tych deklaracji poprzez pocztę, e-mail oraz za pomocą systemów teleinformatycznych, które obecnie stanowią kanał łączności pomiędzy odbiorcą a przedsiębiorstwem obrotu - czytamy w komentarzu do Oceny Skutków Regulacji, do projektu ustawy.
- Sama rekompensata ma być odliczona od pierwszego rachunku wystawionego po 15 marca 2021 roku. Zaś w przypadku, gdy kwota na fakturze będzie niższa niż wyliczony zwrot, to wówczas odliczenie nastąpi od kolejnych rachunków (ma to ograniczyć całą operację do linii klient – firma energetyczna i zapobiec krążeniu gotówki). Natomiast same przedsiębiorstwa obrotu mają otrzymać zwrot równy wypłaconym rekompensatom ze specjalnego funduszu - podaje Katarzyna Fodrowska, ekspertka porównywarki Enerad.pl.
