https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rypin na mapie kolejowej?

Ewelina Kwiatkowska
Fot. archiwum
Pomimo sprzeciwu radnych, burmistrz Marek Błaszkiewicz stara się o budowę torów do Golubia-Dobrzynia.

Już 10 lat temu zlikwidowano linię Brodnica-Rypin-Sierpc. Mieszkańcy przyzwyczaili się do braku pociągów osobowych: - Nie przeszkadza mi zamknięcie linii - mówi Stanisława Urbańska, mieszkanka Rypina. - Zdaje sobie jednak sprawę z tego, że pociągi przydałyby się młodym osobom, np. studentom.

Burmistrz robi co w jego mocy, aby zrealizować plan kolejowego połączenia z Golubiem-Dobrzyniem: - Nie zrezygnuję, gdyż jest to kapitalna sprawa - tłumaczy. Linia może podziałać rozwojowo dla miasta, zmienić jego położenie i polepszyć panujące warunki. Liczę na zrozumienie ze strony Urzędu Marszałkowskiego - dodaje.

Linia, w zależności od przebiegu, miałaby długość od 25 do 28 km.

Entuzjazmu Błaszkiewicza nie podzielili radni, którzy podczas piątkowej rady odrzucili pomysł ze względu na wielkie koszty przedsięwzięcia. Fachowcy wycenili inwestycję na około 100 mln. zł.

- Jako przewodniczący zarządu Związku Gmin Rypińskich, postaram się przekonać wójtów, że warto zaryzykować - dodaje Błaszkiewicz. - Jestem przekonany, że skomunikowanie Rypina z Toruniem to doskonały pomysł. Jeśli chodzi o ponowne uruchomienie linii Brodnica-Rypin-Sierpc, nie byłoby to opłacalne.

Mieszkańcy boją się, że zrealizowanie projektu jest zbyt kosztowne. - Jesteśmy za tym pomysłem - twierdzi Lucjan Duchewicz. - O ile burmistrz znajdzie potrzebne środki finansowe.

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

:D

~mieszkaniec~
Ale ktoś tu kłamie w GP napisali że to juz 10 lat temu kiedy zlikwidowano linię Brodnica-Rypin-Sierpc. A wpis KOLEJORZA informuje nas ze to 9 lat minie 2.04.2009 roku, kiedy to przez stację przejechał ostatni pociąg osobowy. Od dnia następnego ruch osobowy został wstrzymany. Pozostał tylko ruch towarowy.
Komu tu wierzyć ?
Ale ostatnio gazety informowały ze budowa basenu i hali "Sports Center Pol-Aqua w Rypinie" już ruszyła. A to jest kolejne kłamstwo - ostatnio oglądałem zdjęcia jak to wygląda tzn. ten plac budowy na rypin.xm.pl. Mam nadzieje że ta firma (pol-aqua) zainwestuje w Rypinie. Będzie zajebi*cie
w
wice-rypiniak
Brawo, za dociekliwość.
w
wz
Bardzo sie cioeszę ze bedzie ta kolej .Musi Pan to naprawdę przeforsować to następna kadencja jest murowana jak w banku.Przeciez aby zaoszczedzić na kosztach to idzie na lato można zaczć rozbierać tory do sierpca i brodnicy i układać do golubia.,a zeby jeszcze zaoszczędzić na kosztach to na dworzec można wykorzstać skrzydło Liceum Ogólnokszt. w rypinie .Niech projektaci nie zapomna o bufecie taki jaki był kiedyś na dworcach. Och już mi zapachniało bigosem dworcowym. Nu to do dzieła Panie burmistrzu
w
ww
Jaki to piekny pomysł braaaaaawoooooo
s
stantrzc
W dniu 25.03.2009 o 21:51, bis napisał:

Ale przyznacie, że pomysł połączenia NAS z Toruniem przez Sierpc jest ciekawy. Mam na myśli tylko bezpośrednie połączenie.



Gdyby z/do Rypina kursowały szynobusy, nie byłoby problemu ze zmianą kierunku jazdy w Sierpcu, bez problemu można jechać bezpośrednio do Torunia.
R
Ramiezzz
Moim zdamiem pomył budwy nowej lini do Golubia jest pomysłem poronionym, jest przecież linia do Sierpca z którego można dostć się bezproblemowo do Torunia czy Warszawy!!!!!!
Ewentualine Brodnice-Rypin-Sierpc powinna połączyć jakaś szybka kolejka typu SKM smigająca po torach które już istnieją!!!!!!!!!!!!
b
bis
W dniu 25.03.2009 o 22:04, wice-rypiniak napisał:

To ja Wam teraz przedstawię swojego "pomysła".Proponuję w budżecie Gminy Miasta Rypina dokonać zapisu o następującej treści:Wykonanie analizy zapotrzebowania na przewozy pasażerskie i cargo w ruchu krajowym oraz zagranicznym w bliższej i dalszej perspektywie, studium wykonalności inwestycji, raport oddziaływania na środowisko, plan budowy i modernizacji obiektu w okresie 20 lat.Na port lotniczy RYPIN o nazwie "..........." proponuję przeznaczyć tereny położone w oddaleniu od miasta, ale jednak dobrze skomunikowane, nazywane do dziś przez rypinaków "Górami Starorypińskimi". Tylu mieszkańców miasta pracuje w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech...Będzie się opłacać. Pytanie - komu....A, w miejsce kropek z nazwą można sobie wstawić dowolną.


I to jest też pomysł Panie kolego. Proszę jeszcze zaplanować w budżecie miasta odpowiednią kwotę na ten cel i brać się do realizacji. Tylko proszę dość dużą kwotę, aby przy poprawkach w budżecie na wiosnę było z czego zabrać kiedy odłoży się ws czasie realizację, a pieniążki przerzucić na inny paragraf i dać komu trzeba . Rozumie Pan Panie kolego o czym mówię. Tak się ukrywa pieniądze w budżecie na zbożne cele.
w
wice-rypiniak
W dniu 25.03.2009 o 21:51, bis napisał:

Ale przyznacie, że pomysł połączenia NAS z Toruniem przez Sierpc jest ciekawy. Mam na myśli tylko bezpośrednie połączenie.


To ja Wam teraz przedstawię swojego "pomysła".
Proponuję w budżecie Gminy Miasta Rypina dokonać zapisu o następującej treści:
Wykonanie analizy zapotrzebowania na przewozy pasażerskie i cargo w ruchu krajowym oraz zagranicznym w bliższej i dalszej perspektywie, studium wykonalności inwestycji, raport oddziaływania na środowisko, plan budowy i modernizacji obiektu w okresie 20 lat.
Na port lotniczy RYPIN o nazwie "..........." proponuję przeznaczyć tereny położone w oddaleniu od miasta, ale jednak dobrze skomunikowane, nazywane do dziś przez rypinaków "Górami Starorypińskimi".
Tylu mieszkańców miasta pracuje w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech...
Będzie się opłacać. Pytanie - komu....
A, w miejsce kropek z nazwą można sobie wstawić dowolną.
b
bis
W dniu 25.03.2009 o 20:45, wice-rypiniak napisał:

Fachowe wyjaśnienie stanu obecnego. Co do stanu przyszłego jestem niestety pesymistą i wszelkie działania w kierunku Golubia uważam za chybione. Tak już wcześniej pisałem.Pozdrawiam.



W tej kwestii zgadzam się z tobą "wice" w 100%

Ale przyznacie, że pomysł połączenia NAS z Toruniem przez Sierpc jest ciekawy. Mam na myśli tylko bezpośrednie połączenie.
m
max kolanko
W dniu 25.03.2009 o 20:45, wice-rypiniak napisał:

Fachowe wyjaśnienie stanu obecnego. Co do stanu przyszłego jestem niestety pesymistą i wszelkie działania w kierunku Golubia uważam za chybione. Tak już wcześniej pisałem.Pozdrawiam.


W tej kwestii zgadzam się z tobą "wice" w 100%
w
wice-rypiniak
W dniu 25.03.2009 o 16:53, stantrzc napisał:

Na razie projekt budowy jakiejkolwiek lokalnej linii kolejowej trzeba wlozyc miedzy bajki. PKP PLK nie ma pieniedzy i nie sfinansuje zadnej budowy. Nawet jesli samorzad uzyska dofinansowanie projektu z UE to musi wylozyc wlasna czesc nakladów. Gdyby nawet i to sie udalo, i tak dalej nie wiadomo co z odcinkiem Golub-Dobrzyn - Kowalewo Pomorskie, potrzebnym do polaczenia Rypina z Toruniem, bowiem linia 209 (dawniej 416: Bydgoszcz Wschód - Brodnica) konczy sie juz w Kowalewie, a dalej (do Brodnicy przez Golub-Dobrzyn) tory nie widnieja w zadnym wykazie linii kolejowych w Polsce, zas torowisko po odcinku Kowalewo Pomorskie - Brodnica (razem ze zdewastowana infrastruktura kolejowa) nalezy do PKP "Nieruchomosci", tzn. przeznaczone jest w najblizszym czasie do rozbiórki (która pewnie mialaby miejsce wczesniej, gdyby nie projekt UM dot. rewitalizacji tej linii; jak dotad jednak nie jest on realizowany). Oczywiscie dla spolecznosci lokalnej linia Rypin - Golub - Torun bylaby niezla alternatywa dla polaczen drogowych, jednak na dzis najprosciej polaczyc Rypin z Toruniem przez Sierpc, skad regularnie kursuja pociagi do Torunia, a tory miedzy Rypinem i Sierpcem wciaz sa w dobrym stanie. Tak czy owak zycze powodzenia.


Fachowe wyjaśnienie stanu obecnego. Co do stanu przyszłego jestem niestety pesymistą i wszelkie działania w kierunku Golubia uważam za chybione. Tak już wcześniej pisałem.
Pozdrawiam.
s
stantrzc
Na razie projekt budowy jakiejkolwiek lokalnej linii kolejowej trzeba włożyć między bajki. PKP PLK nie ma pieniędzy i nie sfinansuje żadnej budowy. Nawet jeśli samorząd uzyska dofinansowanie projektu z UE to musi wyłożyć własną część nakładów. Gdyby nawet i to się udało, i tak dalej nie wiadomo co z odcinkiem Golub-Dobrzyń - Kowalewo Pomorskie, potrzebnym do połączenia Rypina z Toruniem, bowiem linia 209 (dawniej 416: Bydgoszcz Wschód - Brodnica) kończy się już w Kowalewie, a dalej (do Brodnicy przez Golub-Dobrzyń) tory nie widnieją w żadnym wykazie linii kolejowych w Polsce, zaś torowisko po odcinku Kowalewo Pomorskie - Brodnica (razem ze zdewastowaną infrastrukturą kolejową) należy do PKP "Nieruchomosci", tzn. przeznaczone jest w najbliższym czasie do rozbiórki (która pewnie miałaby miejsce wcześniej, gdyby nie projekt UM dot. rewitalizacji tej linii - szczegóły znajdziesz tu; jak dotąd jednak nie jest on realizowany). Oczywiscie dla społecznosci lokalnej linia Rypin - Golub - Toruń byłaby niezłą alternatywą dla połączeń drogowych, jednak na dziś najprościej połączyć Rypin z Toruniem przez Sierpc, skąd regularnie kursują pociągi do Torunia, a tory między Rypinem i Sierpcem wciąż są w dobrym stanie. Tak czy owak życzę powodzenia.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska