W marcu władze gminy Sępólna i powiatu spotkały się z wicemarszałkiem województwa kujawsko-pomorskiego Zbigniewem Sosnowskim, by omówić inwestycję dotyczącą budowy małej obwodnicy Sępólna – obejścia między Grochowcem a Niechorzem. Miałby to być 1,5 kilometrowy odcinek, który połączyłby wschodni węzeł przyszłej obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 25 z drogą wojewódzką nr 241.
Budowa tego odcinka jest niezbędna, by planowana duża obwodnica Sępólna miała sens.
- Połowa ruchu napływającego do Sępólna Krajeńskiego z południa, to ruch z drogi krajowej nr 25 od strony Bydgoszczy. Druga połowa to z kolei pojazdy wjeżdżające drogą wojewódzką 241 od strony Więcborka i dalej z Poznania. Tak zwana mała obwodnica wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy napływający od strony Poznania oraz usprawni przejazd aut jadących od strony Bydgoszczy w kierunku Więcborka – tłumaczył wówczas burmistrz Sępólna Waldemar Stupałkowski.
Porozumienie ws. małej obwodnicy Sępólna
Podczas marcowego spotkania padły pewne deklaracje i ustalenia dotyczące zakresu i szacunkowych kosztów inwestycji, które teraz, w przedłożonym porozumieniu, zdaniem Stupałkowskiego, nie mają odzwierciedlenia.
- Mamy nie do końca sformalizowaną sytuację. W przysłanym porozumieniu od pana marszałka jest zapis, że gmina, powiat i urząd marszałkowski mają przystąpić do opracowania studium wykonalności tej obwodnicy. Ma kosztować 300 tysięcy zł i każdy samorząd ma partycypować w 1/3 wartości inwestycji. Nie jest to zgodne z ustaleniami, które padły na spotkaniu. Owszem, była mowa o tym, że UM zaproponuje samorządom udział finansowy w realizacji zadania (5-10 proc.), np. wykup gruntów, ale nie było mowy o studium wykonalności – uważa burmistrz.
Jak wynika z zapisów porozumienia każdy samorząd ma przeznaczyć na dokumentację po 100 tysięcy złotych, jednak nie w tym, a w przyszłym roku budżetowym. Burmistrz zapowiada, że na taki współudział się nie zgadza.
- Jesteśmy na etapie przygotowywania odpowiedzi i nie podpiszemy porozumienia w takiej wersji, Spróbujemy doprowadzić do tego, by porozumienie było zgodne z ustaleniami na spotkaniu, które zresztą było protokołowane – zaznacza Waldemar Stupałkowski.
Budowa małej obwodnicy ma się rozpocząć w 2023 roku, a koszt całej inwestycji oscylować wokół 20 milionów złotych.
