https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Spalarnia zwłok w Grudziądzu? Mieszkańcy mówią: -To szatański i poroniony pomysł!

Przemysław Decker
- Czy pan będzie mieszkał przy spalarni zwłok? - Mirosław Topoła pytał szefa przedsiębiorstwa Elwan.
- Czy pan będzie mieszkał przy spalarni zwłok? - Mirosław Topoła pytał szefa przedsiębiorstwa Elwan. Przemek Decker
- Zapewniam, że spalarnia nie będzie uciążliwa - mówił Andrzej Witkowski planujący tę inwestycję.

Fakty

Fakty

Apel

Mieszkańcy przygotowali pismo do prezydenta Roberta Malinowskiego, w którym nie godzą się na budowę spalarni zwłok przy ul. Paderewskiego. Do poniedziałku pod tym apelem podpisało się około stu osób. "Autografy" mieszkańców są dalej zbierane.

Co zrobią urzędnicy?

Wydając decyzję o warunkach zabudowy, będą bazowali m.in. na opinii sanepidu. - Jeszcze do nas nie trafiła. Decyzję powinniśmy wydać do końca października. Stronom postępowania będzie przysługiwać odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego - tłumaczy Stefan Baca.

Krematoria

Spalarnia zwłok firmy Elwan byłaby pierwszą w Grudziądzu. W naszym województwie zwłoki można obecnie skremować w: Toruniu, Chełmży oraz Białych Błotach.

Gdzie dokładnie ma powstać spalarnia? Przy domu pogrzebowym firmy Elwan, który znajduje się przy ulicy Paderewskiego 24. - Krematoriów nie buduje się tak blisko budynków mieszkalnych! - przekonują mieszkańcy.

Witkowski podkreśla: - Nie postawiłem nawet jeszcze jednej cegły.

Czy postawi? Decyzja należy do urzędników.

Ostry sprzeciw mieszkańców mocno wybrzmiał podczas spotkania, które odbyło się w gimnazjum przy ul. Paderewskiego. Wzięli w nim udział urzędnicy oraz Andrzej Witkowski. - Jeśli krematorium u nas powstanie, to nasze domy i mieszkania drastycznie stracą na wartości. Dlaczego? Bo nikt tutaj nie będzie chciał mieszkać. Ta inwestycja jest poroniona - podkreślała Małgorzata Kufel, organizatorka spotkania, która mieszka niedaleko planowanej spopielarni ciał.

Szef Elwanu przekonywał, że nic nie jest jeszcze przesądzone. - Tylko zapytałem urzędników czy spalarnia może powstać w takim miejscu. Czekam na odpowiedź -zapewnił.

Przeczytaj również: Płonęła spopielarnia zwłok w Białych Błotach [zdjęcia]

Urzędnicy na wniosek szefa zakładu pogrzebowego muszą wydać decyzję o warunkach zabudowy. - Jeszcze nie wiem, czy decyzja będzie pozytywna czy negatywna. Zapewniam, że przy jej wydawaniu weźmiemy pod uwagę opinie wszystkich stron - przekonywał Stefan Baca, naczelnik wydziału budownictwa i planowania przestrzennego w urzędzie miejskim.

Obaw jest wiele. Jest się czego bać?

- Ten zakład będzie pracował 24 godziny na dobę. Nie ma na to naszej zgody! - grzmiała Zofia Chlebowska.

Witkowski w rozmowie z "Pomorską": - Szacujemy, że będą się u nas odbywały nie więcej niż dwie kremacje na dobę.

Danuta Kucharska z ul. Olsztyńskiej uzupełniła: - Krzywdę chcecie nam zrobić! Nie mam zamiaru patrzeć na kominy!

Witkowski: - Komin będzie wystawał 70 cm ponad dach. Będą się z niego wydobywały tylko pochodne gazu wykorzystywanego do spalania ciał i trumien. Spalarnia nie będzie uciążliwa.

Trafne pytanie szefowi Elwanu zadał Mirosław Topoła z ulicy Głowackiego: - Czy będzie pan mieszkał przy tej spalarni?

Andrzej Witkowski publicznie na to pytanie nie odpowiedział. Dlatego później "Pomorska" zadała mu je jeszcze raz. - Jeżeli byłaby taka możliwość, to postawiłbym spalarnię obok swojego domu - twierdził przedsiębiorca. I dodał, że jeśli decyzja urzędników będzie negatywna, to się od niej nie odwoła, tylko poszuka innej lokalizacji.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 50

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
KAROLINA
W dniu 02.10.2014 o 08:52, Tantrum napisał:

Nie tylko chuczne stypy. Chuczne wesela, chuczne przyjęcia, chuczne chrzciny. Do tego zatrzęsienie samochodów, których utrzymanie wcale tanie nie jest. Nie ma powszechnej biedy w Grudziądzu

Witam

Nie wiem z kąd się urwałeś ale wejdż sobie na cennik spopielarni w Bydgoszczy i zobacz ceny.... To KSIĘŻA biorą tyle za pochówki , np. Fara kiedyś a teraz już Bazylika to 30-40% więcej. Żal że sie wypowiadasz jak nie masz bladego pojęcia tego co piszesz... Ja dwa miesiące temu chowałam babcie i za transport z firmy pogrzebowej do Bydgoszczy do spopielarni bo tak spobie życzyła w testamęcie zapłaciłam 250zł...To wiesz co tak szczerze to bym wolała sobie za tą kasę wypić tą setę jak piszesz wyżej... dla ulgi i Babci niż na kilometry podwójne i paliwo...

Pozdrawiam

K
KAROLINA

Witam

Piszę ponieważ uważma że taka spopielarnia w Grudziądzu powinna powstać , ludzie zawsze znajdą ale... bo lubią konflikty i problemy itp. Ci co lubią zamęt zawsze będzie żle...śmieszne jest to co mówią o kominach , dymie itp... a jak sami co nie którzy palą oponami i za przeproszeniem hu.... wie co wszystkim to jest ok że smród aż na ulicy zatyka... Ja to popieram w Bydgoszczy tez jest spopielarnia i nikt nie robi takiej zadymy jak u nas...Bez obrazy dzięki takim ludzią nasze miasto cofa się w rozwoju...Bo robią z igły widły... z nudów...

pozdrawiam 

P
Polak
W dniu 02.10.2014 o 10:17, Gość napisał:

Co do Kościoła to w Danii muzułmanie rosną w siłę, a sami Duńczycy są protestantami

No właśnie, gdzieniegdzie na placach nie ma choinek bo rządzą muzułmanie.Ot i demokracja. Spróbuj jednak pojechać do arabskiego kraju i miej na wierzchu krzyżyk, to żywy nie wyjdziesz.

G
Gość
W dniu 01.10.2014 o 22:43, Gość napisał:

W Danii to bardzo dobrze funkcjonuje, spopielanie zwłok dokonuje się w temperaturze ok 1000st.C, szkoda marnować tyle energii. Cała dzielnice dzięki temu są ogrzewane i mają ciepłą wodę. Odbywa się to przy aprobacie Kościoła 

 

Co do Kościoła to w Danii muzułmanie rosną w siłę, a sami Duńczycy są protestantami

G
Gość
W dniu 02.10.2014 o 09:17, parafianin napisał:

A jakie jest zdanie proboszcza w tej sprawie. Kremacja zwłok, to jedno, ale chodzi mi o sąsiedztwo kominów i smrodu przy plebanii.

Chciałam zadać to samo pytanie. Co proboszcz na to? Powinien z ambony zaprotestować przeciwko spalarni. Tutaj na FP mało ludzi czyta

p
parafianin

A jakie jest zdanie proboszcza w tej sprawie. Kremacja zwłok, to jedno, ale chodzi mi o sąsiedztwo kominów i smrodu przy plebanii.

G
Gość

Pamiętam pogrzeb dziadka na wsi. Czterech facetów wzięło z kościoła trumnę na barki i poniesli  na cmentarz. Najbliższa rodzina 10-15 osób przyszła do wiejskiego domu na drożdżówkę i kawę zbożową. Pogadali z dwie godziny i się rozeszli... i co?? czy mój był gorzej pochowany od dzisiejszej komercji?

z
z Paderewskiego

Panie prezydencie. Czekamy na pana zdanie w sprawie spalarni zwłok i spraw zgłoszonych na zebraniu. Witkowskich, tak jak nas, też musi obejmować prawo. Pana pracownicy nie nadają się do rozmów z ludźmi. Przynoszą urzedowi wstyd. Pani architekt Czajka broniła Witkowskich i spalarni, a jej mąż robi dokumentację i prowadzi u nich budowy. Nie kontrolujecie inwestycji tych panów. Robią co chcą. Wstyd. Ale czego może rządać pan Sikora od swoich pracowników, jeżeli sam też tak postępuje. Jesteśmy zdecydowani na wszystko. Pozostał nam TVN, Polsat, strajk okupacyjny, blokada urzędu, bojkot wyborów.... Nie dopuścimy do budowy spalarni pod naszymi oknami.

 

T
Tantrum
W dniu 02.10.2014 o 07:08, Gość napisał:

Grudziądzanie, nie macie co włozyć do gara a takie huczne pogrzeby ŚWIĘTUJECIE. Spalenie zwłok kosztuje, msza dzwony + droga trumna i trębacz w tle. Stypa na 100osób! bo coby ludzie powiedzieli. A kto się pojawi na grobie z żałobników za rok? wdowa lub wdowiec z dziecmi. Nieboszczyk zostanie na cmentarzu sam! a żałobnicy idą na setę. Komu to potrzebna jest, komu napychamy kasę. Zobaczcie to, najpierw leczymy się prywatnie za kasę, dalej, umieramy, zakład pogrzebowy zaciera łapki, księżulo i knajpa, a i oczywiście kwiaciarnia. Tutaj trzeba troszkę skromności a nie próżności.

 

Nie tylko chuczne stypy. Chuczne wesela, chuczne przyjęcia, chuczne chrzciny. Do tego zatrzęsienie samochodów, których utrzymanie wcale tanie nie jest.

 

Nie ma powszechnej biedy w Grudziądzu

e
ert
W dniu 02.10.2014 o 07:08, Gość napisał:

Grudziądzanie, nie macie co włozyć do gara a takie huczne pogrzeby ŚWIĘTUJECIE. Spalenie zwłok kosztuje, msza dzwony + droga trumna i trębacz w tle. Stypa na 100osób! bo coby ludzie powiedzieli. A kto się pojawi na grobie z żałobników za rok? wdowa lub wdowiec z dziecmi. Nieboszczyk zostanie na cmentarzu sam! a żałobnicy idą na setę. Komu to potrzebna jest, komu napychamy kasę. Zobaczcie to, najpierw leczymy się prywatnie za kasę, dalej, umieramy, zakład pogrzebowy zaciera łapki, księżulo i knajpa, a i oczywiście kwiaciarnia. Tutaj trzeba troszkę skromności a nie próżności.

 


Brawo.Zgadzam się z Tobą w 100%.Ktoś powie,że to tradycja,obrządek,zwyczaj.Guzik prawda.Ktoś to wymyślił,żeby na tym robić niezły biznes.Tak jest ze wszystkim-chrzciny,komunie,śluby.TYLKO KASA!!!Za wszystko trzeba słono płacić,a to wszystko związane z Bogiem,z kościołem.Ciekawe,co Bóg na to?

G
Gość

Grudziądzanie, nie macie co włozyć do gara a takie huczne pogrzeby ŚWIĘTUJECIE. Spalenie zwłok kosztuje, msza dzwony + droga trumna i trębacz w tle. Stypa na 100osób! bo coby ludzie powiedzieli. A kto się pojawi na grobie z żałobników za rok? wdowa lub wdowiec z dziecmi. Nieboszczyk zostanie na cmentarzu sam! a żałobnicy idą na setę. Komu to potrzebna jest, komu napychamy kasę. Zobaczcie to, najpierw leczymy się prywatnie za kasę, dalej, umieramy, zakład pogrzebowy zaciera łapki, księżulo i knajpa, a i oczywiście kwiaciarnia. Tutaj trzeba troszkę skromności a nie próżności.

G
Gość
W dniu 01.10.2014 o 19:50, ANNA napisał:

jezeli ciemnigrodem jest dbalosc o to, by cena mojej nieruchomosci nie poszla o 50% w dol, gdy powstanie przy niej krematorium, to tak- JESTEM CIEMNOGRODEM I JESTEM Z TEGO DUMNA!

 

Jak PO wprowadzi podatek katastralny, to będziesz Witkowskiemu wdzięczna za spadek wartości nieruchomości, bo przeciwnym razie  nie będziesz w stanie zapłacić tego podatku.

G
Gość
W dniu 01.10.2014 o 18:37, popierający wszelki biznes napisał:

Proponuję również zrobić odzysk ciepła jaki powstaje podczas spalania i ogrzać tym w ramach rekompensaty mieszkania społeczeństwa ul. Paderewskiego. Przecież można połączyć biznes zakładu pogrzebowego z interesami mieszkańców. Ciepło docierające do ich mieszkań byłoby oczywiście za darmo , mieszkańcy zaoszczędziliby parę złotych w okresie grzewczym. 

W Danii to bardzo dobrze funkcjonuje, spopielanie zwłok dokonuje się w temperaturze ok 1000st.C, szkoda marnować tyle energii. Cała dzielnice dzięki temu są ogrzewane i mają ciepłą wodę. Odbywa się to przy aprobacie Kościoła 

T
Tarpniak

Bojkotujemy "Elwan"!!!

Nie korzystajcie z usług tych beszczelniaków!!!

Precz z arogancją i chamstwem!!!

Powiazany z nimi urząd rozliczmy w wyborach!!!

 

N
Niko

Ojcze Rydzyku broń nas przed palarnią

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska