Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności. Mali przedsiębiorcy nie mają dostępu do własnych pieniędzy!

Agnieszka Domka-RybkaZaktualizowano 
Polska Press
Przedsiębiorca: - Jedni wyłudzali VAT, ale wszyscy, w imię zbiorowej solidarności, ponosimy konsekwencje oszustw. Nie mamy dostępu do pieniędzy na kontach, więc nie możemy nimi obracać według bieżących potrzeb. To może trwać aż 60 dni, co zagraża płynności finansowej.

Mowa o split payment, czyli mechanizmie podzielonej płatności. Wszedł w w życie 1 lipca 2018 roku. Rząd, jeszcze przed wprowadzeniem ustawy w życie, reklamował split- payment jako rewolucyjny system uszczelnienia wyłudzeń VAT-u w Polsce.

Jak to działa oczami przedsiębiorców?

- Nie mam dostępu do swoich pieniędzy - mówi właściciel jednoosobowej firmy z okolic Bydgoszczy. - Podatki zawsze płaciłem na czas, VAT można do 25. każdego miesiąca. Do tego dnia obracałem pieniędzmi od klientów według bieżących potrzeb, których w firmach nie brakuje. Musiałem tak nimi gospodarować, żeby 25. mieć z czego zapłacić podatek i nigdy nie miałem z tym problemów. Teraz jestem odcięty od gotówki. Mam również kredyt w banku, który - w przeciwieństwie do skarbówki - nie blokuje należnej kwoty, tylko musi być ona zapewniona przeze mnie co miesiąc na regulowanie rat. I to jest zrozumiałe! Pomysł skarbów-ki nie!

Złota Setka 2018. Złote laury czekają! Zgłoś firmę, miasto lub gminę z Pomorza i Kujaw [wideo]

Oto z kolei pytania przedsiębiorcy z Inowrocławia: - Otrzymałem pierwszą należność za fakturę z podzieloną płatnością. W jaki sposób mam w przyszłym miesiącu rozliczyć się z VAT-u? Czy muszę przelać VAT z subkonta, czy zostanie automatycznie przekazany do urzędu skarbowego? Jeśli wszyscy moi kontrahenci będą przesyłać podatek na moje subkonto, w jaki sposób mam odliczyć np. część kosztów za paliwo? Jak odzyskać pieniądze, które należą się z racji odliczeń? Czy tych pieniędzy na subkoncie, na które wpływa VAT nie mogę przelać na to podstawowe konto?

- Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności - jak wskazuje nazwa - nie dotyczy odliczeń czy kosztów, a jest tylko formą płatności za faktury - informuje Bartosz Stróżyński, rzecznik Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy.

- W przypadku zobowiązania wynikającego z deklaracji VAT, system bankowy powinien domyślnie podpowiedzieć pobranie w pierwszej kolejności pieniędzy z rachunku VAT (w zapytaniu „subkonto”). Z tego rachunku można zapłacić podatek. Ustawa o VAT nie reguluje technicznych rozwiązań i w każdym systemie bankowym może wyglądać to nieco inaczej. Jednak zawsze przelew będzie zainicjowany przez podatnika i uzależniony od jego woli - nie ma automatycznego działania. Pieniędzmi z rachunku VAT można zapłacić część należności z faktury do kwoty odpowiadającej wartości podatku od towarów i usług wykazanej w tej fakturze - dotyczy to także paliwa.

I tak np.: podatnik kupuje paliwo do samochodu osobowego wykorzystywanego do celów działalności gospodarczej oraz prywatnych. Płaci (jest faktura) 246 zł (netto 200 zł, VAT 46 zł), z rachunku VAT może przelać dostawcy do 46 zł. Jeśli chodzi o odliczenie w deklaracji VAT, w tej sytuacji prawo do tego zostało ograniczone do 50 procent z 46 zł, tzn. 23 zł - dodaje.

60 dni czasu dla naczelnika

Ponadto nie wolno samodzielnie przelać z konta VAT (subkonta) na bieżący. Można nimi płacić VAT zawarty w fakturach otrzymanych od dostawców czy zobowiązania wobec fiskusa. Jeśli jednak jest potrzeba „uwolnienia” pieniędzy, trzeba wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego ze stosownym wnioskiem o przekazanie ich z rachunku VAT na rozliczeniowy. Naczelnik ma 60 dni na rozpatrzenie wniosku. Wyda postanowienie o „uwolnieniu” gotówki lub decyzję o odmowie uwolnienia.

Fiskus odpalił ciężką broń na firmy: split payment. Zabójcze zmiany?

- 60 dni to dużo czasu i wyzwanie dla przedsiębiorcy, który musi zapłacić bieżące zobowiązania bez dostępu do pełnej kwoty brutto wystawianych faktur - uważa Michał Pawlik, prezes firmy doradczej SMEO. - Oczywiście, Ministerstwo Finansów gwarantuje 25-dniowy termin zwrotu nadpłaconego VAT, ale to i tak długi termin. Prawda jest taka, że dla wielu małych firm może to grozić utratą finansowej płynności, przyznaje to co piąta z nich.

polecane: Porozumienie PKO Banku Polskiego z PFRON to nowe miejsca pracy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
realista

A jednak za komuny nawet tak nie gnojono prywaciarzy

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3