W krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce, nie ma prawa, które eliminowałoby z dróg kierowców po osiągnięciu jakiegoś ustalonego limitu wieku, chociaż dyskusje o tym trwają od lat. Prawo jazdy wydawane jest bezterminowo.
Starszy wiekiem kierowca może jednak stracić uprawnienia do kierowania pojazdami mechanicznymi, gdy lekarz stwierdzi, że jego zdrowie nie gwarantuje już bezpiecznego prowadzenia.
Takie sprawy są nagłaśniane
Ten temat wraca jak przysłowiowy bumerang zawsze, gdy starszy wiekiem kierowca spowoduje groźny wypadek lub nie zauważy znaków zakazujących wjazdu na dany odcinek drogi i na przykład jedzie autostradą pod prąd.
We wtorkowe przedpołudnie w bydgoskim Fordonie doszło do zderzenia auta osobowego z tramwajem...
- Ze wstępnych ustaleń wynika, iż kierująca toyotą nie zastosowała się do sygnalizacji świetlnej i wjechała pod nadjeżdżający tramwaj - relacjonuje nam asp. Krzysztof Bratz z zespołu prasowego Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy.
Sprawczyni tego zdarzenia ma 85 lat. Zarówno ona, jak i 32-letnia motornicza, trafiły na badania do szpitala. Policjanci nie rozmawiali jeszcze ze starszą panią, nie odebrali od niej relacji co do przebiegu zdarzenia, więc nie mają pełnego obrazu.
- Niemniej policjanci ruchu drogowego zatrzymali jej prawo jazdy i sprawa, pod zarzutem spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zostanie skierowana do sądu. Ten może nawet zakazać jej prowadzenia pojazdów, ale jak będzie tego nie wiemy. Jeśli sąd nie zdecyduje się na taki krok, wtedy Komisariat Policji Bydgoszcz – Fordon, bo on prowadzi postępowanie w sprawie, rozważy skierowanie tej pani na dodatkowe badania lekarskie, które będą decydujące o tym, czy nadal będzie mogła kierować autem – wyjaśnia procedury Krzysztof Bratz.
Jak się wydaje, z podobnymi przypadkami będziemy mieli do czynienia coraz częściej, bowiem nasze społeczeństwo (tak samo jest w krajach całej Unii Europejskiej) szybko się starzeje. Seniorzy powyżej 60. roku życia stanowią już ponad 26 procent polskiego społeczeństwa. W województwie kujawsko-pomorskim jest ich blisko 460 tysięcy, z czego 66 proc. stanowią kobiety (na nieco ponad 2 mln mieszkańców).
To też może Cię zainteresować
Szacuje się, że w 2050 roku odsetek osób w wieku 50 lat i więcej będzie wynosił prawie 50 proc. ogółu populacji. Według szacunków ONZ do 2050 roku średnia życia wzrośnie z obecnych 68 do 76 lat, a w krajach wysoko rozwiniętych z 77 do 83 lat. W Polsce te procesy będą następowały jeszcze szybciej i liczba osób w wieku emerytalnym ulegnie znacznemu powiększeniu już w 2030 roku.
Pogorszenie zdrowia może mieć duże znaczenie
Tymi kwestiami zajmuje się także Instytut Transportu Samochodowego (ITS).
W jednej z jego publikacji Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS, stwierdziła, że „zmiany postępujące z wiekiem mogą nie mieć wpływu na codzienne życie, ale mają znaczenie dla kierowania pojazdem. Kierowcy muszą często podjąć od 8 do 12 decyzji na jeden kilometr, mając na to mniej niż pół sekundy. Oznacza to, że nawet niewielkie zmiany w zakresie wzroku, słuchu, zasięgu i siły ruchów, czasu reakcji i koncentracji uwagi mogą odegrać dużą rolę przy podejmowaniu decyzji w czasie kierowania pojazdem”.
To jednak bezpieczniejsi kierowcy
Pomimo nagłaśnianych w mediach zdarzeń drogowych z udziałem starszych kierowców, międzynarodowe badania prowadzone przez podmioty zajmujące się bezpieczeństwem ruchu drogowego nie potwierdzają, aby wzrost liczby aktywnych kierowców w starszym wieku (nawet tych z różnymi ograniczeniami natury medycznej) miał wpływ na zwiększenie liczby śmiertelnych wypadków.
Tak się dzieje, bo seniorzy kierują pojazdami generalnie bezpieczniej niż młodsi kierowcy. Europejski wskaźnik śmiertelnych ofiar wśród tej grupy wiekowej, ustalany na 1 mln kierowców aut osobowych, jest czterokrotnie niższy niż w grupie 18-24 lata.
Seniorzy rekompensują braki wynikające ze swojego wieku na wiele sposobów. Starają się jeździć sprawdzonymi trasami o mniejszym natężeniu ruchu i wyłącznie w porze dziennej oraz w dobrych warunkach pogodowych. Jeżdżą też wolniej i ostrożniej niż młodsi zmotoryzowani, co czasem irytuje tych drugich, ale tu liczy się bezpieczeństwo - dostosowanie stylu jazdy do własnych możliwości.
Kierowcy 60 + z reguły skrupulatnie też przestrzegają zasad niepicia alkoholu na długo przed wyjazdem.
