- Otwarcie śródlądowych dróg wodnych oznacza, że "Wody Polskie" jako ich główny administrator, zobowiązany jest do stworzenia i zapewnienia jak najlepszych warunków nawigacyjnych dla żeglugi śródlądowej. Pełniąc funkcję zarządcy dróg wodnych to nasz obowiązek, ale i w pewnym sensie także przywilej – mówi Edyta Rynkiewicz, rzeczniczka prasowa Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej PGW "Wody Polskie" w Bydgoszczy.
Przygotowanie do sezonu to czas - i pracochłonny proces. W pierwszej kolejności przywraca się piętrzenia na dwunastu stopniach wodnych (w większości wpisanych do rejestru zabytków) na dolnym odcinku Noteci. Następnie, po ustabilizowaniu sytuacji hydrologicznej (jeszcze miesiąc temu stany wód były bardzo wysokie, niekiedy alarmowe) wykonuje się szczegółowe inspekcje szlaków żeglownych, sondowania dna oraz trałowania poprzez jednostki terenowe Wód Polskich. Podczas sondowania pracownicy wykonują pomiary głębokości, weryfikując czy na danym odcinku zachowane są pełne parametry eksploatacyjne dla danej klasy drogi wodnej.
To też może Cię zainteresować
Dodatkowo na Jeziorze Gopło, a także na akwenach na drodze wodnej górnej Noteci do połączenia z Kanałem Górnonoteckim, wtyczane są tory wodne, montowane są pławy (boje) nawigacyjne.
Dodatkowe oznakowanie
Miejsca newralgiczne są dodatkowo oznakowane i wskazywane w codziennych raportach nawigacyjnych. Cyklicznie przeprowadzane są sondowania obiektów hydrotechnicznych, m.in. awanportów śluz, przy jazach, na odcinkach ujściowych rzek, zwężeń i w innych nietypowych lokalizacjach.
- Takie badania muszą być wykonywane i weryfikowane cyklicznie, aby zapobiec powodowanym przez rumowisko rzeczne nowym wypłyceniom, łachom, stożkom nasypowym. Rumowisko rzeczne to organizm żywy, który ciągle pracuje, przenosząc materiał w rzece – wyjaśnia Edyta Rynkiewicz.
Do czasu przeprowadzenia kolejnego sondowania, codziennie na podstawie odczytów wodowskazowych oraz informacji otrzymywanych bezpośrednio z terenu, sporządzane są protokoły nawigacyjne, w których określone są miejsca newralgiczne - niespełniające minimalnej głębokości tranzytowej dla danej klasy drogi wodnej. Dodatkowo publikowane są wszelkiego typu ograniczenia na szlakachz, m.in. czasowe zamknięcia dróg wodnych, imprez na wodzie, awarii itp.
Warto śledzić komunikaty
- Wszyscy użytkownicy szlaków wodnych proszeni są o uważne śledzenie sytuacji nawigacyjnej, aby mogli dokonać ewentualnej korekty planów żeglugowych, na przykład z powodu planowanych remontów urządzeń hydrotechnicznych i innych prac – dodaje pani rzecznik.
* Informacje żeglugowe, w tym aktualne warunki nawigacyjne oraz Komunikaty Nawigacyjne wydawane przez dyrekcję RZGW w Bydgoszczy publikowane są na stronie internetowej RZGW w Bydgoszczy w zakładce "Żegluga śródlądowa".
