Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szok. Kolejowi przewoźnicy w regionie chcą rekordowo dużo pieniędzy. Czy nas na to stać?

Paweł Marwitz
fot. |(ak)
Tylko dwie firmy Przewozy Regionalne i Arriva chcą obsługiwać linie kolejowe w regionie. Sprawdź co oferują?

Było o co walczyć, bo przewoźnicy będą mogli wozić pasażerów przez najbliższe 10 lat, wyjątkiem jest trasa między Bydgoszczą a Toruniem, na którą przewoźnik podpiszę umowę na pięć lat. Dłuższe niż zwykle umowy miały zachęcić innych przewoźników w tym m.in. trójmiejską Szybką Kolej Miejską czy Koleje Mazowieckie do walki o nasz rynek. Zgłosiło się jednak tylko dwóch przewoźników znanych już pasażerom w regionie.

- Oferty obu przewoźników są średnio trzy razy wyższe niż te, za które wykonują połączenia pasażerskie obecnie - mówi Przemysław Mazur, naczelnik wydziału Kolejnictwa i Energetyki w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu.

Cały przetarg podzielono na pięć pakietów.
Pakiet "A" obejmujący niezelektryfikowane linie, pakiet "B" obejmujący linie we wschodniej części regionu, czyli tzw. pakiet toruński, pakiet "C" obejmujący linie w północno-zachodniej części regionu,czyli pakiet bydgoski oraz pakiet "D" obejmujący linie w południowo-zachodniej części regionu, czyli. pakiet inowrocławski. Ostatni pakiet "E" zakłada powierzenie przewoźnikowi obsługi pasażerskiej na trasie BiT City, Bydgoszcz - Toruń.

Konkurują tylko na liniach spalinowych

To właśnie na pakiet "A" oferty złożyły zarówno Arriva jak i Przewozy Regionalne. W pozostałych czterech pakietach jedyne ofert przedstawiły Przewozy Regionalne i to one dyktują cenę.

Na trasach spalinowych Arriva proponuje stawkę dopłat do każdego przejechanego kilometra na poziomie 17,99 zł. Do tej pory było to 12,93 zł. Arriva deklaruje zakup czterech nowych pojazdów spalinowych w ciągu dwóch lat i prawie idealną punktualność (91,17 proc.).

To właśnie wysokość dopłat, stopień deklarowanej punktualności i liczba zakupionego taboru brane są pod uwagę przy udzielaniu zamówienia. Za jazdę po tych samych trasach Przewozy Regionalne chcą dwukrotnie więcej, bo aż 35,48 zł. Deklarują zakup pięciu pojazdów i punktualność na poziomie 90 proc, ta ostatnia jest deklarowana na tym samym poziomie przez Przewozy Regionalne we wszystkich pakietach.
Jeśli przetarg dojdzie do skutku, to wygrana Arrivy w tym wypadku wydaje się pewna.

Za obsługę trasy BiTCity Przewozy Regionalne chcą 18,89 zł. Na tej trasie nie deklarują zakupu nowego taboru, bo ten w tym wypadku będzie on kupiony przez Urząd Marszałkowski za unijne fundusze.

Ile chcą za każdy kilometr na szynach?

W pakiecie toruńskim Przewozy regionalne proponują stawkę 33,63 zł oraz zakup dwóch sztuk nowego taboru, w pakiecie bydgoskim dopłaty na poziomie 37,82 zł i zakup jednego pojazdu na szynach, a w pakiecie inowrocławskim 36,49 zł za każdy kilometr oraz kupno jednego pojazdu.
Dla porównania, do tej pory Przewozy Regionalne świadczyły swoje usługi na liniach zelektryfikowanych za kwotę dopłaty wynoszącą 10,82 zł.
- Gdybyśmy zaakceptowali te propozycje, to do kolei w przyszłym roku musielibyśmy dołożyć zamiast planowanych 62 mln zł aż 156 - dodaje Przemysław Mazur. - Teraz będziemy analizować dokumentację pod kątem formalnej zgodności. Ostateczną deczyję w sprawie przetargu podejmie zarząd województwa.

Niewykluczone, że przetarg zostanie unieważniony, bo propozycje przewoźników znacznie przewyższają założenia Urzędu Marszałkowskiego. Być może przy kolejnej próbie znajdą się inni oferenci, a zaproponowane stawki dopłat okażą się niższe.

Ewentualny przetarg musi być rozstrzygnięty do połowy grudnia tego roku, bo wtedy nowe zmiany mają wejść w życie.
Udostępnij

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska