Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak zarabiają kierowcy zawodowi. Na... diecie za kółkiem ciężarówki można godnie zarobić

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Za kierownicą ciężarówki można nieźle zarobić, ale kosztem życia rodzinnego. To długa rozłąka z bliskimi, noclegi w kabinie samochodu, konieczność aprowizacji w krajach, przez które się przejeżdża
Za kierownicą ciężarówki można nieźle zarobić, ale kosztem życia rodzinnego. To długa rozłąka z bliskimi, noclegi w kabinie samochodu, konieczność aprowizacji w krajach, przez które się przejeżdża Marek Weckwerth
Kierowca ciężarówki to teraz jeden z najbardziej pożądanych przez pracodawców zawodów. Przyjmowany jest z otwartymi rękami i może nieźle zarobić. Ale sami kierowcy skarżą się, że ich zarobki wcale nie są tak wysokie, jak wszystkim innym się wydaje.

Zobacz wideo: Zimowe atrakcje Bydgoszczy w sezonie 2021/2022

- Pracuję w dobrej i solidnej firmie spedycyjnej, holenderskiej spółce, a mimo to moje zarobki do wysokich nie należą. Generalnie, jako kierowcy ciężarówek, jesteśmy naprawdę poszkodowaną w stosunku do wielu innych grupą zawodową – uważa pan Albert, kierowca z 7- letnim stażem i długą rodzinną tradycją (ojciec pracował 30 lat w PKS-ie). - Realne płace są niskie. Do zasadniczej pensji dochodzą diety za wyjazdy krajowe i zagraniczne. 2 tysiące euro na rękę za 4 tygodnie ciężkiej pracy wydaje się niezłym zarobkiem, jeśli weźmiemy pod uwagę aktualny kurs tej waluty i odniesiemy ją do złotego (po obecnym kursie euro to ponad 9 tys. zł – dop. autora), ale my musimy za te pieniądze żyć na zachodzie Europy.

Za prysznic trzeba zapłacić po przeliczeniu około 15 złotych, za toaletę 5 złotych. To niby drobne wydatki, ale jest ich mnóstwo. A jeszcze trzeba kupić chleb, masło i inne produkty do jedzenia… Pan Albert dodaje, że czasem, gdy trudno już wysiedzieć w kabinie ciężarówki, na przykład podczas letnich tropikalnych nocy, kierowcy fundują sobie nocleg w tanim hoteliku za 50 euro.

Nasz rozmówca porównuje swoje zarobki z tymi jakie otrzymują jego znajomi pracujący w sieciowych sklepach spożywczych. Bywa, że zarabiają po 4500 – 5000 złotych. Też pracują ciężko, ale nocują we własnych domach. A kierowcy tyrają po 300 godzin w miesiącu i śpią w ciężarówkach.

To też może Cię zainteresować

Problemy zaczynają się, gdy kierowca zapada na zdrowiu, idzie na zwolnienie chorobowe. - Gdy byłem na chorobowym, otrzymywałem tylko zasiłek 1600 złotych – wylicza kierowca.

7 tysięcy to niezły zarobek

- W naszym regionie przeciętna zarobków kierowcy ciężarówki wynosi 7 tysięcy złotych netto, a to wcale nie jest mało. Ich żądania finansowe są coraz wyższe, bo cała gospodarka oparta jest o transport, a w tej branży mamy duży deficyt kierowców. I wcale nie jest tak źle z tymi kosztami ponoszonymi przez nich na Zachodzie, bo przecież tam żywność wcale nie jest droższa niż w Polsce - stwierdza Adam Jędrych, prezes Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego. - Kierowcy mają teraz do dyspozycji naprawę nowoczesne i wygodne ciągniki siodłowe, a drogi w krajach zachodnich są bardzo dobre. U nas zresztą też coraz lepsze.

Prezes zwraca uwagę na rosnące koszty transportu – na coraz wyższe ceny paliw, co przenosi się na całą gospodarkę, na każdy aspekt życia społeczeństwa i każdego z nas. Wielu przedsiębiorców wyposażyło ciężarówki w gazowy układ zasilania lub wręcz kupiło nowe pojazdy z takim zasilaniem i teraz, gdy ceny LPG wzrosły niebotycznie, stracili na tym ogromne pieniądze.

Pakiet Mobilności niepokoi wszystkich

Sytuacja może się jeszcze pogorszyć, gdy w lutym przyszłego roku wejdzie w życie unijny Pakiet Mobilności. - Skomplikuje się zwłaszcza rozliczanie pracy kierowców przejeżdżających przez poszczególne kraje. Tak naprawdę do obsługi jednego kierowcy potrzeba będzie jedna księgowa – uważa prezes transportowców w regionie kujawsko-pomorskim. - Sprawę ułatwiłoby przejście Polski na euro, bo przecież w tej walucie funkcjonuje teraz zdecydowana większość krajów unijnych, ale u nas na razie na to się nie zanosi. Każdy zagraniczny kurs trzeba zatem przeliczać z euro na złotówki.

To też może Cię zainteresować

Pakiet Mobilności wprowadzi na terenie Unii Europejskiej m.in. nowe stawki godzinowe dla kierowców. Będzie im przysługiwało minimalne pełne wynagrodzenie odpowiednie do kraju, w którym jeżdżą. Powszechnie stosowane dodatki (diety za podróże służbowe, ryczałty za noclegi) nie będą przy tym uznawane za część wynagrodzenia.

To może oznaczać drastyczne podwyżki płac kierowców. Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska szacuje, że konieczność uwzględnienia nowych regulacji może kosztować polskich przewoźników nawet 14 mld zł rocznie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska