https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

TIR-y pojadą trasą kolejki wąskotorowej

Paweł Kędzia [email protected]
Ruch z kierunku Torunia i Olsztyna na  Warszawę miasto planuje poprowadzić trasą  dawnej kolejki wąskotorowej. Grunty wzdłuż  drogi samorząd wykupi lub zaproponuje  zamianę.
Ruch z kierunku Torunia i Olsztyna na Warszawę miasto planuje poprowadzić trasą dawnej kolejki wąskotorowej. Grunty wzdłuż drogi samorząd wykupi lub zaproponuje zamianę. Paweł Kędzia
Dziś w brodnickim magistracie odbędzie się spotkanie w sprawie koncepcji budowy południowo-zachodniej trasy przemysłowej.

W 2005 r. kosztem 4,5 mln zł (3,9 mln pozyskano z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) miasto przebudowało układ komunikacyjny w śródmieściu.

Już wtedy władze zapowiadały, że to dopiero pierwszy etap poprawy komunikacji Brodnicy.

W kolejnych latach samorząd zaplanował

budowę: tzw. południowo-zachodniej trasy przemysłowej i mostu na Drwęcy w okolicach ul. Lidzbarskiej.

W tej sprawie Wacław Derlicki, burmistrz Brodnicy podpisał porozumienie ze starostą Waldemarem Gęsickim oraz Edwardem Łukaszewskim, wójtem Brodnicy.

Natomiast w listopadzie samorządowcy podpisali analogiczny dokument z Piotrem Całbeckim, marszałkiem województwa.

W ogólnym założeniu tzw. trasa przemysłowa przebiegać będzie wzdłuż torów dawnej kolejki wąskotorowej. Droga połączy ul. Kolejową i Sądową. Wyprowadzi ruch na Podgórnej, stawiając po drodze most.

W ten sposób tranzyt z kierunków Torunia i Olsztyna w drodze na Warszawę ominie zabytkowe centrum Brodnicy.

Zdaniem władz miasta skorzystają na tym również tereny w sąsiedztwie ul. Długiej, Ustronie i Podgórnej dla których będzie to

okazja dla szybszego rozwoju.

Wspomnieć należy, że w okolicach Podgórnej skupia się swoista strefa przemysłowa Brodnicy. Obecnie powstają tam kolejne fabryki.

Jak dowiedzieliśmy się w magistracie koncepcje są dwie, ale różnią się tylko szczegółami.

Właśnie w tej sprawie odbędzie się dziś spotkanie.

Wykonanie małej obwodnicy

szacuje się na ok. 35 mln złotych.

Suma nie do udźwignięcia nawet dla trzech samorządów. Tym bardziej, że udział powiatu i podmiejskiej gminy będzie raczej symboliczny.

Jednak porozumienie daje większe szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku o unijną dotację. Samorządy będą się ubiegać o dofinansowanie 85 proc. kosztów inwestycji.

W brodnickim magistracie zapewniają, że przygotowania dokumentacji niezbędnej do wydania pozwolenia na budowę trasy idą pełną parą. Szacunkowy koszt dokumentacji wyniesie pół miliona złotych.

Zgodnie z planem w maju zostaną sfinalizowane wszelkie formalności związane z otrzymaniem pozwolenia na budowę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska