Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń za 100 tys. zł pokazano 50 mln widzom w 54 krajach Europy. Genialna strategia czy łut szczęścia?

Andrzej Padniewski, [email protected]
Toruń za raptem 100 tys. zł pokazano 50 mln widzom w 54 krajach Europy
Toruń za raptem 100 tys. zł pokazano 50 mln widzom w 54 krajach Europy Lech Kamiński
O haśle promującym Toruń jako miasto sportu powiedziano już wiele złego. Ale, gdy cichnie dyskusja, urzędnicy zaczynają działać.

Luty 2014 r. Wiceprezydent Zbigniew Fiderewicz podczas konferencji podpisał umowę na start drugiego etapu Tour de Pologne w Toruniu.

Efekt? W spocie promującym wyścig w stacji Eurosport pokazano nasze miasto w dwóch kadrach. We wszystkich pojawiła się też jego nazwa. Pojawia się Kopernik i nowy most. Spot w całej Europie obejrzało ok. 50 mln widzów. Emisja trwała 8 dni.

Gdyby Toruń chciał trafić do tak szerokiego grona odbiorców w pojedynkę bez partnerstwa z Czesławem Langiem, organizatorem TdP, musiałby wydać grube miliony złotych. A ile zapłacił? Zależy od źródła. Oficjalna strona miasta mówi o kwocie ok. 100 tys. zł.

Dla porównania Bydgoszcz, w której finiszował I etap TdP przekazała organizatorom 540 tys. zł. Jednak Łuczniczki w spocie promującym wyścig próżno szukać. Bydgoszcz jest tylko podpisaną kropką na mapie Polski.

Miasto sportu to prawda?

Tylko że trudno mówić tu o strategicznych planach toruńskich włodarzy. Gdy w październiku 2013 r. pojawiła się oferta startu drugiego etapu w Toruniu jej przeciwnikami byli sami urzędnicy.

- Pieniądze, jakie nam oferowano, są nie do przyjęcia - mówił Jarosław Więckowski, dyrektor wydziału sportu i turystyki w "Gazecie Wyborczej". - Mamy już na 2014 r. zaplanowane wiele innych wydarzeń sportowych.

Wśród nich Więckowski wymienił imprezy nie tylko nieporównywalnie droższe, ale i takie, które na antenę Eurosportu zapewne nigdy nie trafią.

Z wysokiego C do swojego debiutu szykuje się też nowa hala przy ul. Bema. Mecz el. koszykarskich mistrzostw Europy Polska-Niemcy będzie nie tylko oficjalnym debiutem nowego obiektu. To również pierwsza realna szansa na zapełnienie kolosa, który może pomieścić prawie 7 tys. osób. Na stronie kupbilet.pl próżno szukać wolnych miejsc na najatrakcyjniejszych dla widzów trybunach. Paręset miejsc zostało na łukach - czyli tam, gdzie widoczność jest najgorsza.

Promocyjna czołówka w Polsce?

Według magazynu "Marketing Miejsca" w 2013 r. miasto Toruń przeznaczyło na promocję ponad 11 mln zł. W wydatkach uwzględniono umowę z TVN na city placement w serialu Lekarze a także organizację imprez kulturalnych. W zestawieniu w wydatkach na promocję więcej przeznaczyła tylko Bydgoszcz - ok. 20 mln zł. Dla porównania - trzykrotnie większy od Torunia Poznań wydał raptem 5 mln zł.

Ale przeliczeniu na mieszkańca - Toruń wydał najwięcej w Polsce. Wydane 100 tys. zł na wyścig Tour de Pologne okazały się strzałem w dziesiątkę. Ale słowa Jarosława Więckowskiego z października 2013 r. mogą świadczyć o tym, że genialna promocja nie była elementem strategii, a po prostu szczęścia.

Przeczytaj także: Serial "Lekarze" znów kręcą w Toruniu

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska