https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje ożywią Dworcową

(bog)
Tak Dworcowa wyglądała jeszcze 1981 roku. Dziewięć lat później z ulicy zniknęły wszystkie linie tramwajowe.
Tak Dworcowa wyglądała jeszcze 1981 roku. Dziewięć lat później z ulicy zniknęły wszystkie linie tramwajowe. Wojciech Wieszok
Miłośnicy komunikacji miejskiej z Bydgoszczy chcą budowy torów tramwajowych na całej długości Dworcowej, a nie tylko na krótkim odcinku ulicy. Dyskusja o rewitalizacji tej części miasta wchodzi w decydującą fazę.

O pomyśle przebudowy Dworcowej na odcinku od ulicy Matejki do Gdańskiej pisaliśmy ponad tydzień temu. Gorąca dyskusja na ten temat wywiązała się od razu na naszym forum internetowym. Teraz włącza się do niej Bydgoski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej.

- Cieszymy się z planów rewitalizacji ulicy Dworcowej. Uważamy, że przyczyni się to do przywrócenia atrakcyjności tej części miasta. Jednak zdaniem Klubu niezbędnym do tego elementem jest odbudowa linii tramwajowej w ciągu tej ulicy - twierdzi Robert Remius, prezes BKMKM.

Przywrócić znaczenie ulicy

W przesłanym do naszej redakcji liście pisze: "Od 1888 roku, kiedy to na ulice Bydgoszczy wyjechały pierwsze tramwaje konne, ulica Dworcowa była główną arterią szynowego transportu miejskiego. Taki stan rzeczy utrzymywał się do roku 1990, kiedy to został zawieszony ruch tramwajowy na tej ulicy. Od tego czasu Dworcowa i jej okolice znacznie straciły na znaczeniu. Przywrócenie linii tramwajowej w ramach planu rewitalizacji daje nadzieję na odwrócenie niekorzystnych tendencji."

Ciche tory i remonty fasad budynków

Dalej miłośnicy komunikacji sugerują zmianę charakteru projektowanej linii. Ich zdaniem zasadne jest wybudowanie linii jednotorowej, przystosowanej do ruchu wagonów wszystkich typów. Nowa linia powinna być połączona z projektowaną linią do dworca PKP w sposób umożliwiający zarówno skręt w ulicę Naruszewicza, jak i przejazd prosto w stronę dworca. Z drugiej strony połączenie z istniejącymi torami na Gdańskiej powinno umożliwić wyjazd z Dworcowej w obu kierunkach. Na obu wylotach powinny znajdować się odcinki dwutorowe umożliwiające swobodne wymijanie się składów.

Kolejny fragment pisma dotyczy samej Dworcowej, dla której najlepszą formą jest pieszojezdnia bez krawężników. Ulica powinna zostać dostosowana do charakteru zabudowy, a torowisko dokładnie wyciszone. "Przy budowie tej linii sugerujemy montaż sieci zasilającej do budynków. W przypadku budynków niebędących własnością miasta proponujemy rozważenie dofinansowania renowacji fasad kamienic w zamian za możliwość umieszczenia na nich elementów sieci." - piszą członkowie BKMKM.

Tak będzie efektywniej

Zdaniem autorów pisma realizacja inwestycji w takiej formie pozwoli zarówno na wycieczkowo-rekreacyjną obsługę turystów przy użyciu taboru zabytkowego, jak i umożliwi korzystanie z torowiska w sytuacjach awaryjnych, np. w awarii bądź remontu torów na ulicy Jagiellońskiej od ronda Jagiellonów i ulicy Focha do Królowej Jadwigi.

- Natomiast w przypadku wyłączenia z ruchu skrzyżowania Focha z Gdańską pozwoli na skierowanie tramwajów jadących z Myślęcinka i Bielaw na Wilczak bądź dworzec PKP - dodaje Remius. - Warto też rozważyć uruchomienie jednej linii regularnej przebiegającej tym odcinkiem.

Zdaniem Klubu rewitalizacja Dworcowej na odcinku od Matejki do Gdańskiej według tego planu będzie znacznie efektywniejszym wykorzystaniem środków niż budowa linii przeznaczona wyłącznie do celów rekreacyjnych.

Bydgoscy drogowcy na razie milczą w tej sprawie. Wiadomo za to na pewno, że przed zatwierdzeniem ostatecznego projektu nowej Dworcowej zostaną przeprowadzone w tej sprawie konsultacje z mieszkańcami.

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rafalski
Jak ul.Długą która jest tuż obok ratusza, władzom nie udaję się ożywić, to Dworcową tym bardziej się nie uda...
A
ASTA
Popieram jedyny głos rozsądku grega 2012. Same tramwaje nic nie zmienią. Jasne, że dla wszystkich bydgoszczan to sentyment i emocje podpowiadają. Ale handlu tu już się nie odbuduje. Brak parkingów, brak środków na inwestowanie w stare budynki, brak klientów którzy wolą galerie handlowe. Może postawić na gastronomię, ale patrząc na Długą, to też za mało. Trudna sprawa, ale chyba trzeba spisać Dworcową na straty.
D
Darek
Jeśli powstanie na Dworcowej chociaż jeden tor Bydgoszcz zyska bardzo potrzebną w tym rejonie pierwszą od lat pętle drogową! służącą do zjazdów awaryjnych !!! Szczególnie dla tramwajów jadących od Focha i Gdańskiej !!!
G
Greg2012
Przeszłość nie wróci. Dworcowa w sensie handlowym musi umrzeć. Jaki ma sens robienie zakupów w sklepach do których nie można dojechać samochodem. Już teraz znalezienie miejsca na zaparkowanie graniczy z cudem. Wszystkie miejsca są zajęte przez pracowników i właścicieli sklepów. Dla klientów brakuje miejsca. Powrót tramwaju zaprowadzi sprawiedliwość - nie będzie miejsc do parkowania dla jednych i drugich.
Dlaczego ulice handlowe umierają - bo właścicieli/dzierżawców sklepów skąpią grosza na wygląd budynków i otoczenia sklepów, bo po zamknięciu sklepu jest ponuro, głucho i w ramach źle rozumianej oszczędności również ciemno. Po godzinie 18 wszystko jest pozamykane. To jest prawdziwy powód zamierania "ulic handlowych". Żaden tramwaj nie przywróci "dawnej świetności". Jeżeli ma wrócić zabytkowy tramwaj na Dworcową to najlepiej konny, będzie zabytkowo, tanio i cicho.
~Emigrant~
Mieszkałem tu 25 lat i było cudownie,ulica żyła a z nią miasto i dworzec. Doskonały pomysł !!! Chcecie uśmiercić Dworcową tak jak Długą to zróbcie tu niby deptak bez ludzi,sklepów,tramwajów i samochodów,to piękna ulica nie muzeum i musi żyć !!!!!!!!!!!!!!!!
m
marco polo
w pełni popieram takie pomysły, trzeba przywrócić normalność na Dworcowej inaczej podzieli ona los Długiej - upadnie. Na ulicy Długiej ludzie nie chcą kupować i remontować starych kamienic, poniewaz na dole jak w przyszłości byłyby sklepy nie będzie je odwiedzało mało ludzi , a tak jest obecnie. Księgarnia już padła!
d
dikdik
A ja jako 10-latek jeździłem z Dworcowej "dwójką" do babci na Wyżyny. Oj wspomnienia wróciły
~Jola~
Chociaż nie mieszkam już w Bydgoszczy,ale ten pomysł popieram.Tramwaje są bardzo ekologiczne no i w dzisiejszych czasach są bardzo ciche. Można szybciej się przemieszczać bez stania w korkach. Pamiętam jak jeździłam tramwajem z dworca PKP na koniec Chodkiewicza i na zakupy na ul. Dworcową.
d
darek-darek
Rewelacyjny pomysł. Tak właśnie powinna wyglądać nasza Dworcowa. Tramwaje bankowo przywrócą jej świetność. Trza tylko rozwiązać problem instalacji podziemnych, co by nie było potem problemów z instalacjami gazowymi.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska