Wyniki pierwszego konkursu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” przedstawiono w siedzibie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie. Konkurs miał na celu wyłonienie i wsparcie uczelni, które będą dążyć do osiągnięcia statusu uniwersytetu badawczego, a także będą w stanie skutecznie konkurować z najlepszymi ośrodkami akademickimi w Europie i na świecie.
‒ Rozstrzygnięcie pierwszego konkursu w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” jest kluczowym akcentem 4-letniego okresu reform polskiego systemu szkolnictwa wyższego. To jedna z najważniejszych inicjatyw wprowadzonych przez Konstytucję dla Nauki. To również zwieńczenie kilkunastoletnich starań o wyłonienie uczelni badawczych ‒ mówił premier Jarosław Gowin podczas ogłaszania wyników konkursu.
ZOBACZ TAKŻE:UMK otrzymał ponad milion złotych wsparcia. Skorzystają z niego między innymi doktoranci
Do udziału w pierwszym konkursie „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (IDUB) zakwalifikowano 20 najlepszych uczelni w kraju. Wszystkie z nich spełniły ustawowe warunki dotyczące kategorii naukowych uzyskanych podczas ostatniej kompleksowej oceny jednostek naukowych w odniesieniu do liczby dziedzin i dyscyplin, w których uczelnia prowadzi działalność naukową. Ponadto żaden z kierunków studiów prowadzonych przez uczelnię nie mógł mieć negatywnej oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
Międzynarodowy zespół ekspertów związanych z sektorem nauki i szkolnictwa wyższego wyłonił spośród nich 10 uczelni, które w przyszłości staną się uczelniami badawczymi. Uczelnie te, w latach 2020–2026, będą otrzymywać subwencję zwiększoną o 10 procent. Pozostałe uczelnie, które wzięły udział w konkursie, ale nie znalazły się w pierwszej dziesiątce, również otrzymają wsparcie finansowe – subwencję zwiększoną o 2 procent.
Wśród dziesięciu uczelni, które uzyskały status uczelni badawczej, znalazł się Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. W gronie najlepszych znalazły się również:
- Uniwersytet Warszawski
- Politechnika Gdańska
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
- Uniwersytet Jagielloński
- Politechnika Warszawska
- Gdański Uniwersytet Medyczny
- Politechnika Śląska
- Uniwersytet Wrocławski.
We wnioskach konkursowych uczelnie wykazywały swój potencjał i precyzowały plany rozwoju. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, jak czytamy na stronie internetowej uczelni, za swoje kluczowe cele uznał zwiększenie umiędzynarodowienia, interdyscyplinarności, innowacyjności i wewnętrznej integralności. Zaproponował także wyłonienie pięciu Priorytetowych Obszarów Badawczych:
- Astrofizyka i astrochemia;
- Od optyki fundamentalnej do zastosowań biofotonicznych;
- Dynamika, analiza matematyczna i sztuczna inteligencja;
- W kierunku medycyny spersonalizowanej;
- Interakcje – umysł, społeczeństwo, środowisko.
Pozostałe dziesięć uczelni, które brały udział w konkursie, to: Politechnika Łódzka, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu oraz Uniwersytet Śląski.
- Studentka UMK wśród stypendystek programu L’Oréal Polska
- Ministerstwo dofinansowało Stację Polarną UMK [zdjęcia]
- UMK znajdzie się w elitarnej dziesiątce? Chodzi o status uczelni badawczej
- Inauguracja roku akademickiego na UMK [zdjęcia]
- Powitanie studentów zagranicznych na UMK [zdjęcia]
- Surowe kary za występki wykładowców. Także na UMK
‒ Formuła programu IDUB pozwala stwierdzić, że wśród szkół wyższych startujących w konkursie, nie ma przegranych. Wszystkie 20 uczelni to zwycięzcy. Wszystkie startujące placówki spełniły restrykcyjne warunki udziału w konkursie, związane z jakością prowadzonych badań naukowych i zróżnicowaniem profilu działalności ‒ zaznaczył premier Jarosław Gowin podczas ogłoszenia wyników konkursu. ‒ Dyskusje w środowisku akademickim pokazują, że wszystkie 20 uczelni zyskało na prestiżu dzięki wyróżnieniu, jakim była możliwość udziału w tym programie. Ponadto, na wielu uczelniach perspektywa udziału w konkursie była bodźcem do analizy własnych słabych i mocnych stron.
