Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone klauzule stosowane przez UPC. Zakwestionowane postanowienia dotyczą m.in. możliwości jednostronnego podwyższania abonamentu za kablówkę oraz zmiany istotnych warunków
w wykonywanych umowach. Kara to prawie 33 mln zł i nakaz zwrotu niesłusznie naliczonych opłat.
Może zainteresuje Cię też to...
Które klauzule prezes UOKiK uznał za niedozwolone?
- UPC Polska gwarantował tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne programy wskazane w wykazie. Działo się to, ponieważ operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć
w trakcie trwania umowy, co potwierdzają skargi konsumentów. - UPC Polska zastrzegał, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. W efekcie przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty, gdyby chciał zrezygnować z usług UPC. Zdaniem UOKiK, operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów.
- Wprowadzanie podwyżek bez konkretnych powodów. UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn.
- Arbitralne decydowanie o tym, czy wizyta technika była nieuzasadniona. Wtedy UPC obciążał konsumenta opłatą 50 zł. Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna a konsument nie mógł jej zweryfikować.
- Zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak.
Kara za stosowanie klauzul niedozwolonych wyniosła prawie 33 mln zł (32 858 511 zł). Prezes UOKiK nakazał UPC Polska poinformować konsumentów o decyzji i oddać im opłaty za podwyżki abonamentu czy nieuzasadnione wezwanie technika. Przedsiębiorca powinien też przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne
w ofercie. Decyzja nie jest prawomocna. Rejestr decyzji, w których uznajemy klauzule za niedozwolone, znajdziesz na stronie UOKiK.
Stanowisko UPC:
"UPC Polska wyróżnia się na rynku wartością oferty, jaką dostarcza swoim klientom i działa według najwyższych rynkowych standardów.
Choć doceniamy uwagę, jaką UOKiK przykłada do ochrony konsumentów, stanowczo nie zgadzamy się z interpretacją regulatora, dotyczącą klauzul zakwestionowanych przez Urząd i praktyk spółki, stosowanych od 2015 roku.
Uważamy, że taką decyzją UOKiK ogranicza rozwój rynku, innowacje i ofertę dla klientów oraz różnicuje warunki konkurencyjne dla podmiotów na rynku.
Decyzja UOKiK nie jest prawomocna. Wspierani opiniami szanowanych autorytetów prawniczych, odwołamy się od niej, oczekując, że sądy potwierdzą słuszność naszych argumentów.
UPC Polska będzie nadal koncentrować się na dostarczaniu swoim klientom oferty najwyższej jakości."
