Od ub. roku możemy korzystać z południowo zachodniej trasy przemysłowej, tzw. "małej obwodnicy" łączącej ul. Podgórną z Sądową. To doskonały skrót dla osób jadących od strony Warszawy, Rypina w stronę Torunia. Wskakując na rondo na Podgórnej mogą ominąć centrum miasta i wyskoczyć tuż przy cmentarzu na Sądowej. Niestety, w ub. roku budowa zakończyła się brakiem ronda przy ul. Sądowej i Targowej. Postawiono znak zakazu wjazdu na "małą obwodnicę" dla aut powyżej 7 ton. TIR-y, które miały omijać miasto - nadal nim jeżdżą. Ma się to zmienić.
słowo ministra
Minister Radosław Stępień z Ministerstwa Infrastruktury zapewnił, że budowa ronda i dalszej części obwodnicy będzie wykonana.
- W styczniu razem z wiceburmistrzem Krzysztofem Hekertem i posłem Januszem Dzięciołem byliśmy w Warszawie w Ministerstwie Infrastruktury, by lobbować na temat wpisania inwestycji, dotyczącej budowy drugiego etapu obwodnicy drogi krajowej nr 15 łączącej ulicę Sądową z Sikorskiego, na listę inwestycji realizowanych do 2013 roku - mówi Jarosław Radacz burmistrz Brodnicy.
Rondo już jest?
- Podczas rozmowy okazało się, że minister jest przekonany, że rondo u zbiegu ulic Sądowa - Targowa już jest zbudowane, i że nie ma go na liście zadań inwestycyjnych GDDK na ten rok. Przekonaliśmy ministra, że rondo w Brodnicy musi powstać jak najszybciej.
Burmistrzowie otrzymali zapewnienie, że na przełomie marca i kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy rozpocznie budowę ronda. Termin nagli - gdyby budowa została przesunięta - Urząd Marszałkowski mógłby zażądać zwrotu pieniędzy, które miasto otrzymało na budowę "małej obwodnicy miasta".
- Powstanie trasy przemysłowej miało skutkować między innymi wyprowadzeniem ruchu samochodów ciężarowych jadących w kierunku Warszawy z centrum miasta - mówi burmistrz.
Musieliby zwrócić pieniądze
- Brak ronda utrudnia skierowanie takiego ruchu i wykorzystanie trasy w takim stopniu, jak to było zakładane. Inwestycja mogła więc zostać ostatecznie uznana przez Urząd Marszałkowski za niespełniającą zakładane rezultaty. Miasto musiałoby wówczas znaleźć pieniądze na budowę ronda w budżecie, co stanowiłoby duży problem. Na szczęście, budową ronda zajmie się GDDKiA. Z kolei budowa drugiego etapu obwodnicy krajowej "15" została wpisana przez Ministerstwo Infrastruktury na listę inwestycji, których rozpoczęcie nastąpi do 2013 roku.
W Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu odbywają się konsultacje społeczne dot. Regionalnego Programu Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007 - 2013. Pieniądze z tego programu nie mogą być przeznaczone na wspomniane inwestycje w Brodnicy, bo inwestorem tych zadań jest GDDKiA.
- Podana przez Starostwo Powiatowe informacja, że starostowie będą lobbować na rzecz tych inwestycji w Urzędzie Marszałkowskim jest nie do końca zrozumiała. Będę wdzięczny jeżeli starostwo będzie wspierało w Urzędzie Marszałkowskim takie zamierzenia miasta jak: budowa drugiego etapu budowy obwodnicy miasta Brodnicy, budowa mariny rzecznej na Zakolu Drwęcy oraz projekt dotyczący promocji i rozwoju markowych produktów - mówi burmistrz J. Radacz. - O pieniądze na te działania miasto złoży projekty w ramach konkursów RPO - dodaje.
Czytaj e-wydanie »