Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Według prawa sklep powinien posiadać drobne. Jak sklep nie ma, to nie wyda reszty. Czy tak powinno być?

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Paweł Stauffler/zdjęcie ilustracyjne
Kasjerka do emerytki: „Obowiązkiem klienta jest zapłacić za towar”. Starsza pani: „Przecież mam 100 złotych, tylko pani nie ma wydać”. Według prawa sklep powinien posiadać drobne, ale, jak widać, życie pisze swoje scenariusze.

- Kilka dni temu w Biedronce na bydgoskim Górzyskowie byłam świadkiem takiej sytuacji: starsza pani płaciła za zakupy, wyciągnęła sto złotych. Kasjerka nie miała drobnych pieniędzy, żeby wydać resztę - opowiada stała klientka sklepu. - Jej koleżankom z kas obok też zabrakło drobnych. Poprosiła emerytkę, żeby zapłaciła kartą, ale okazało się, że kobieta nie używa karty. Zrobiło się nerwowo, podirytowani klienci z długiej kolejki zaczęli złośliwie komentować przedłużającą się obsługę jednej osoby. Kasjerka popłakała się, ale skomentowała, że to obowiązkiem klienta jest mieć czym zapłacić za zakupy. Wtedy padła odpowiedź: „Przecież mam czym, przepraszam tylko, że akurat banknotem 100-złotowym”. Dopiero któryś z innych klientów rozmienił setkę i atmosfera się rozładowała. Jak to jest, klient musi posiadać dokładnie tyle pieniędzy, ile płaci? Czy to sklep powinien mieć z czego wydać?

Więcej na ten temat tutaj: Nie masz drobnych? Nie szkodzi! To problem sprzedawcy

Dziś wiele osób płaci kartą, ale wciąż zdarzają się klienci, jak np. pani z Bydgoszczy, którzy wciąż nie dysponują plastikiem. Według prawa (art. 537 Kodeksu cywilnego) to „sprzedawca, który otrzymał cenę wyższą od ceny sztywnej, obowiązany jest zwrócić kupującemu pobraną różnicę”.

„Robimy wszystko, aby nasz każdy sklep był przygotowany do wydawania reszty, nawet jeśli jest to pierwszy klient tego dnia. Prawidłowe wydanie reszty jest obowiązkiem kasjerów. Jednocześnie stale rozwijamy paletę rozwiązań w płatnościach. Mają oni możliwość uregulowania należności nie tylko gotówką, ale również kartami płatniczymi, bonami Sodexo czy też za pomocą BLIKa, korzystając z aplikacji mobilnej swojego banku. Ponadto w większości z ponad 2900 sklepów naszej sieci w całej Polsce zlokalizowane są bankomaty” - odpowiada biuro prasowe Jeronimo Martins.

Jakie praktyki stosują inne sklepy?

Dorota Patejko, rzecznik Auchan twierdzi, że zarówno kasjerzy jak i kasy samoobsługowe gotówkowe w Auchan posiadają odpowiednią liczbę monet do wydawania reszty. W sytuacji, gdy kończą się pieniądze, kasjer prosi osobę z serwisu kasowego o rozmianę. W żadnym przypadku nie oczekujemy od klienta, aby miał odliczoną kwotę do zapłaty.

Polecamy także: Koniec z wycieczkami szkolnymi do McDonald's. Nauczyciele nie będą mogli zabierać tam uczniów. Tego chce minister

Dodaje, że w poprzednim miesiącu płatność gotówką kształtowała się na poziomie około 40% w porównaniu do innych możliwości uregulowania rachunku.

Carreffour odpisał, że zawsze stara się, aby kasjerzy mieli odpowiednią liczbę poszczególnych nominałów do wydania reszty. „Sklepy mają możliwość zamawiania bilonu bezpośrednio z banku zgodnie z harmonogramem, aby zapewnić drobne pieniądze. Zdarza się jednak, szczególnie w okresach świątecznych, że klienci płacą dużymi nominałami, a kasjerzy mają trudności z wydawaniem reszty. Powszechnie przyjęło się, że robi to sprzedawca. Mamy taki utrwalony zwyczaj.

Jednak handlowcy przedstawiają i takie argumenty, jak m.in. pani Teresa, właścicielka dwóch, rodzinnych sklepów spożywczych w Borach Tucholskich: - Gdy klienci potrzebują, potrafią banknotem o nominale 100 zł zapłacić za puszkę napoju wartego 3 zł. Robią tak najczęściej, kiedy sami muszą rozmienić pieniądze, np. na opłatę za bilet w parkomacie, a 100 złotych wyjęli z bankomatu. Także kij ma zawsze dwa końce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska