Chodzi o drogę ekspresową, która miałaby połączyć Słupsk, Bytów, Chojnice i Bydgoszcz, z ewentualnym przedłużeniem do Inowrocławia, a nawet Konina (połączenie z autostradą A2). Mówi się także o przedłużeniu drogi na północ - do portu w Ustce.
Trzeba wykonać ten ważny krok
- Właśnie otrzymałem odpowiedź od Komisji Europejskiej, która informuje, że do rewizji planu finansowego na budowę dróg ekspresowych potrzebne jest działanie rządu. Konieczne jest przekazanie studium korytarzowego oraz dokładnych wyliczeń dotyczących budowy nowej drogi ekspresowej – informuje pochodzący ze Słupska europoseł Piotr Müller (PiS).
Tak wynika z odpowiedzi na zapytanie Piotra Müllera unijnego komisarza Apostolosa Dzidzikostasa.
- Jednym z kluczowych celów instrumentu "Łącząc Europę" jest ukończenie sieci TEN-T. Ponieważ przedmiotowa droga nie jest położona w sieci TEN-T, nie kwalifikuje się ona do finansowania w ramach instrumentu "Łącząc Europę" - napisał Apostolos Dzidzikostas.
Polityka spójności w dziedzinie transportu również koncentruje się na ukończeniu sieci TEN-T. Finansowanie w ramach polityki spójności jest możliwe tylko wtedy, gdy droga jest uwzględniona w regionalnych planach transportowych, co nie ma miejsca w przypadku przedmiotowej drogi – dodał komisarz.
To też może Cię zainteresować
Komisja nie zamierza przeprowadzać badań mających na celu zmianę przebiegu europejskich korytarzy transportowych, ponieważ zostały one właśnie ustanowione.
Zdaniem europosła Müllera, niezbędnym warunkiem, aby można było przedstawić Komisji Europejskiej solidne argumenty za włączeniem tej drogi do sieci TEN-T, jest przygotowanie studium korytarzowego. Bez tego nie będziemy w stanie skutecznie ubiegać się o środki unijne na realizację tej inwestycji.
Politycy i samorządowcy mówią jednym głosem
Pomysł budowy tej drogi łączy polityków koalicji rządowej i PiS.
Powstał parlamentarny zespół ds. "Via Pomeranii". Poparcie wyraził Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego i inne samorządy (w tym radni Bydgoszczy), a także wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel. Jako pierwszy pomysł poparł Kaszubski Związek Pracodawców zrzeszający ponad 250 firm z Kaszub i szerzej – z Pomorza.
- Gmina Sępólno Krajeńskie, powiat sępoleński reprezentowany przez Konwent Burmistrzów naszego powiatu, Rada Miejska Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego podjęły już uchwały popierające realizację tej drogi przechodzącej przez nasze obszary – powiedział Waldemar Stupałkowski, burmistrz Sępólna Krajeńskiego.
Dla Sępólna Krajeńskiego to szansa na dalszy rozwój, bowiem Via Pomerania mogłaby przechodzić przez powiat śladem obecnej drogi krajowej nr 25, a następnie (patrząc na północ) odchodzić po śladzie drogi wojewódzkiej 212 w kierunku Chojnic i Bytowa.
"Przyłączamy się do głosu licznych środowisk, w tym biznesowych, politycznych i obywatelskich popierających inicjatywę budowy drogi ekspresowej Ustka-Słupsk-Bytów-Chojnice-Bydgoszcz, z przedłużeniem jej do Inowrocławia i Konina, o co apeluje prezydent miasta Inowrocławia" - czytamy w stanowisku, które podpisał Marek Knop, przewodniczący Rady Powiatu Inowrocławskiego.
O inwestycję zabiega też pomorski poseł i były szef MSWiA Marek Biernacki (Trzecia Droga). Niedawno, wraz Maciejem Samsonowiczem, doradcą ministra obrony narodowej i szefem zespołu przygotowującego raport do Paktu dla Bezpieczeństwa Polski - Pomorze Środkowe, odwiedzili Chojnice. Obaj politycy chcą wpisania drogi i towarzyszącej jej linii kolejowej w ramy systemu obronnego RP.
Militarny charakter "ekspresówki" jest oczywisty: połączyłaby port wojenny w Ustce z Bydgoszczą, w której znajduje się jedna z baz NATO i Wojskowe Zakłady Lotnicze, a także Inowrocław, gdzie znajduje się baza śmigłowców bojowych. Tym samym droga umożliwiłaby szybkie przemieszczanie sił sojuszniczych NATO.
Potrzebna jest rządowa strategia
Przy tym ogólnym poparciu dla idei budowy Via Pomerania łyżką dziegciu jest odpowiedź na apel Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego ws. budowy trasy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Paweł Kurkowski, p.o. zastępcy dyrektora GDDKiA, oznajmił iż kluczowym dokumentem o charakterze stricte planistycznym jest Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030, która wskazuje cel oraz kreśli kierunki rozwoju transportu, który koncentruje się na realizacji sieci dróg szybkiego ruchu.
Dodał, że docelową sieć dróg klasy A i S określa rozporządzenie Rady Ministrów z 24 września 2019 r. Ten dokument oraz obowiązujący obecnie Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033) nie uwzględniają realizacji nowej drogi szybkiego ruchu na odcinku łączącym Ustkę z Bydgoszczą i Koninem (A2).
Sieć kompleksowa TEN-T do 2050 roku
Budowę pozostałej części sieci TEN-T, tzw. kompleksowej, mamy zakończyć do 2050 r. - informuje na swojej stronie GDDKiA.
Część odcinków jest już ukończona w całości: autostrada A18 od granicy z Niemcami do Krzyżowej, droga ekspresowa S8 od Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy i od Ostrowi Mazowieckiej do Białegostoku. Na innych ciągach kierowcy już korzystają z długich fragmentów. S5 łączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Nowe Marzy na przecięciu z A1, a w przygotowaniu mamy odcinek do Ostródy oraz pomiędzy Wrocławiem i Bolkowem.
Kierowcy korzystają z mniej więcej z połowy długości S6 pomiędzy Goleniowem i Trójmiastem, a pozostała część jest w budowie. S7 dotrzemy z Warszawy do Krakowa i dalej od Myślenic do Rabki-Zdroju, a w przygotowaniu jest dwujezdniowa droga do granicy ze Słowacją. W realizacji lub przygotowaniu są brakujące odcinki dróg ekspresowych: S10 Szczecin - Płońsk, S11 Koszalin – Pyrzowice, S12 Piotrków Trybunalski - Lublin, S16 Olsztyn – Ełk, S17 Lublin – granica z Ukrainą, S19 od granicy z Białorusią do Białegostoku, S74 od Sulejowa do Niska. Korzystamy z części S52 od granicy z Czechami do Bielska-Białej, a przedłużenie do Głogoczowa jest w przygotowaniu.
Korytarze transportowe niemal gotowe
Warto podkreślić, że GDDKiA niemal zrealizowała wszystkie inwestycje wchodzące w skład trzech międzynarodowych korytarzy transportowych przechodzących przez Polskę:
- Morze Bałtyckie - Morze Północne (w realizacji jest jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S3 w okolicy Świnoujścia, S12 Piaski - Dorohusk i druga nitka mostu na obwodnicy Łomży w ciągu S61),
- Morze Bałtyckie - Adriatyk (w realizacji jeszcze A2 od Siedlec do Łukowiska na S19, S7 Płońsk – Warszawa, S1 Katowice – granica ze Słowacją i S3 w okolicy Świnoujścia),
- Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie (w realizacji jeszcze S7 Płońsk – Warszawa, S19 Białystok – Lublin i Rzeszów – granica ze Słowacją, a w przygotowaniu połączenie S61 z Białymstokiem, odcinki S19 od Białegostoku do Denisk oraz S17 WOW).
