Stan przygotowań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do kontynuacji kolejnych fragmentów tras ekspresowych wydaje się dobrze rokować.
Najbardziej zaawansowany w przygotowaniach jest 50-kilometrowy fragment S10 między Bydgoszczą a Toruniem. W połowie listopada 2024 roku bydgoski oddział GDDKiA przekazał wykonawcy odcinek Bydgoszcz Południe - Bydgoszcz Park Przemysłowy (w ramach tego samego zadania rozbudowana zostanie DK25, która ominie od wschodu Brzozę).
Droga ekspresowa S10 już w budowie
- Teraz czekamy na decyzje ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – dop. autora) dla trzech pozostałych odcinków: Bydgoszcz Park Przemysłowy - Solec Kujawski, Solec Kujawski - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe. Jeszcze w pierwszym kwartale nowego roku spodziewamy się decyzji wojewody kujawsko-pomorskiego dla odcinka pomiędzy węzłami Solec Kujawski i Toruń Zachód – informuje Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiej GDDKiA.
Cała trasa między Bydgoszczą a Toruniem ma zostać ukończona na przełomie 2026 i 2027 roku.
Powstanie też odcinek Wyrzysk - Bydgoszcz
W przygotowaniu znajdują się również dwa pozostałe odcinki drogi ekspresowej S10.
Dla pierwszego z nich, tj. 40-kilometrowego odcinka Wyrzysk Wschód - Bydgoszcz Zachód, GDDKiA podpisała w lutym 2024 roku umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (etap II).
- W czwartym kwartale tego roku planujemy ogłosić przetarg na projekt i budowę tej drogi. Trasa ma być wykonana w latach 2028-2030. To będzie nasz największy przetarg w tym roku – mówi nam Julian Drob.
- To bardzo ważna inwestycja dla całej Metropolii Bydgoszcz i regionu – podkreśla na portalu www.bydgoszcz.pl prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Oczywiście cieszą nas rozpoczęte prace budowlane pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem, ale solidarnie, ze wszystkimi innymi samorządami, zabiegamy o kompletną trasę łączącą m.in. Bydgoszcz ze stolicą i Szczecinem.
Dwujezdniowa droga w kierunku Nakła i Wyrzyska poprawi bezpieczeństwo i usprawni poruszanie się w obrębie metropolii. Dodatkowo region zyska komfortowe połączenie z północno-zachodnią częścią kraju.
To też może Cię zainteresować
S10 Wyrzysk – Bydgoszcz jest jedną z siedmiu zaplanowanych na ten roku do przetargu inwestycji, tak zwanych pewniaków (na liście warunkowej jest S11 Ujście – Oborniki). Łączna długość sześciu „esek” oraz autostrady A2 Łódź Północ – Konotopa, która będzie poszerzona o dodatkowy pas ruchu, wyniesie 215,3 km.
S10 w kierunku Warszawy
Drugim, znacznie dłuższym, bo 100-kilometrowym odcinkiem S10 (w naszym regionie liczącym 40 km), będzie ten prowadzący od autostrady A1 (węzeł Włocławek Północ) do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW).
Odcinek ten jest przygotowywany łącznie z 20-kilometrowym fragmentem OAW w ciągu drogi ekspresowej S50.
W 2024 roku specjaliści bydgoskiej GDDKiA odbyli wiele spotkań informacyjnych, które podzielone były na dwie tury. Po części wiosennej, jako odpowiedź na wnioski mieszkańców, do opracowania włączono czwarty wariant przebiegu trasy. W styczniu odbędzie się ostatnie ze spotkań w gminach na terenie województwa mazowieckiego. W drugiej połowie tego roku planuje się złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
Ten odcinek ma być budowany w latach 2030-2032.
Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem o dodatkowy pas ruchu około 35 km autostrady A1 pomiędzy Toruniem i Włocławkiem, który będzie miał wspólny przebieg z S10. W tym wypadku wniosek o DŚU ma być złożony w trzecim kwartale 2025 r.
S5 z Grudziądza do Ostródy
Kierowcy korzystają już ze 128 km drogi ekspresowej S5 z Nowych Marz (A1) do granicy z Wielkopolską.
- W najbliższych latach chcemy ją wydłużyć na wschód, w stronę województwa warmińsko-mazurskiego. W sumie powstanie 90 kilometrów drogi S5 z okolic Grudziądza do Wirwajd pod Ostródą, w tym na terenie naszego regionu 40 kilometrów – wylicza Julian Drob.
Odcinek połączy autostradę A1 z drogą ekspresową S7. W pierwszej połowie tego roku planuje się złożenie wniosku o DŚU. Prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem tej decyzji zakończą się w ciągu 3 lat. Droga ma powstać do 2032 r., a jej koszt szacuje się na ok. 5 mld zł.
