Prace ruszyły na budowie pierwszego 8,9-kilometrowego odcinka S10 między podbydgoskim Stryszkiem (tu powstanie węzeł Bydgoszcz Południe) a Emilianowem (będzie to węzeł Bydgoszcz Park Przemysłowy), a także na wykonywanym w ramach tej samej inwestycji 5,4-kilometrowym fragmencie drogi krajowej nr 25. Widać już ludzi i maszyny. Łagodna zima sprzyja budowlańcom.
To dopiero prace przygotowawcze do właściwej budowy. Polegają na wycinaniu pozostałych drzew w pasie drogowym, usuwaniu karpin (pniaków i części podziemnych ściętych drzew), wyrównywaniu terenu oraz rozpoznaniu saperskim terenu budowy. Na miejscu działają też geodeci.
Wykonawca tego odcinka (firma Intercor) opracowuje projekty czasowej organizacji ruchu, który będzie obowiązywać w różnych fazach budowy S10.
Pojawią się dodatkowe znaki
- Pomimo trwającej oficjalnie przerwy zimowej, wykonawcy kontynuują realizację przyszłej drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń. My zaś wdrażamy zapowiadane zmiany w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na obecnej DK10 – mówi nam Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Na wysokości Przyłubia, gdzie doszło do serii tragicznych wypadków, ograniczono prędkość z 70 do 50 km na godz. Przy wjazdach z S5 (od strony Bydgoszczy) i z A1 (od Torunia) na DK10 ustawione zostaną znaki informujące o zagrożeniach czyhających na tej drodze. Grafika i treść tych znaków zostały już zaaprobowane przez GDDKiA, a ich wielkość będzie taka sama jak znaku "STOP – Zły kierunek" ustawianego na wjazdach "pod prąd" na trasach szybkiego ruchu.
Rozpoczęły się wyburzenia
Nasz rozmówca przypomina, że GDDKiA (która jest inwestorem budowy S10) przekazała wykonawcy plac budowy w połowie listopada ubiegłego roku.
To też może Cię zainteresować
Na odcinku DK25 między Stryszkiem a przyszłą obwodnicą Brzozy (po wschodniej strony tej miejscowości) wyburzono już pierwsze budynki przekazane drogowcom. Kwoty odszkodowań ustalone w decyzjach wydanych przez wojewodę kujawsko-pomorskiego uzyskały akceptację zarówno właścicieli nieruchomości, jak i GDDKiA. Wojewoda wydał decyzje odszkodowawcze dla 49 proc. ze znajdujących się tam nieruchomości, zaś GDDKiA wypłaciła już na wniosek 26 procent właścicieli 70 proc. z zaliczki ustalonych odszkodowań.
Firma Intercor opracowuje już specyfikacje techniczne niezbędne w trakcie budowy i zbiera zgłoszenia podwykonawców, którzy specjalizują się w poszczególnych zakresach robót.
Finalizowane są też ratownicze badania archeologiczne stanowisk wyznaczonych przez wojewódzkiego konserwatora zabytków.
- Otwarcie pełnego frontu robót nastąpi w marcu po zakończeniu przerwy zimowej – zapewnia Julian Drob.
Trzy odcinki przed decyzją ZRID
Bydgoska GDDKiA czeka na kolejne decyzje wojewody Michała Sztybla – na zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla trzech pozostałych odcinków S10: Bydgoszcz Park Przemysłowy - Solec Kujawski (wniosek został złożony 1 grudnia 2023 r.), Solec Kujawski - Toruń Zachód (4 sierpnia 2023 r.) oraz Toruń Zachód - Toruń Południe (19 kwietnia 2024 r.).
Odcinek Bydgoszcz Park Przemysłowy - Solec Kujawski wciąż oczekuje na postanowienie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. To na tym odcinku znajdują się słynne źródliska Rudy i Wypaleniska, które są kością niezgody między GDDKiA a ekologami (leśnicy także wnioskowali o wyznaczenie innego przebiegu trasy, ale ich zdania nie wzięto pod uwagę).
Po porozumieniu z Lasami Państwowymi, niedaleko Solca Kujawskiego rozpoczęło się już usuwanie pozostałych po wycince fragmentu lasu karpin.
Najdłuższy z czterech odcinków, bo liczący ponad 21 km, Solec Kujawski - Toruń Zachód, jest na końcowym etapie procedur wydawania decyzji ZRID i ma szanse uzyskać ją już w tym kwartale.
Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego, specyfikacji technicznych oraz czasowych organizacji ruchu. Zawierane są także umowy podwykonawcze oraz zatwierdzane materiały, które będą wykorzystywane przy budowie. Wykonawca zaczął również zwozić kruszywo. Dla zapewnienia bezpiecznego i sprawnego transportu na DK10 w Małej Nieszawce wyznaczono lewoskręt obsługujący plac składowy.
Z kolei na odcinku pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego, specyfikacji technicznych oraz czasowych organizacji ruchu.
- Oczekujemy na postanowienie RDOŚ w Bydgoszczy kończące procedurę ponownej oceny oddziaływania na środowisko dla tego odcinka. Nadleśnictwo Gniewkowo rozpoczęło wycinkę na terenie łącznika przyszłego węzła Toruń Czerniewice z obecną DK91 w Toruniu. Od 7 stycznia tego roku trwa również wycinka na terenie Nadleśnictwa Cierpiszewo - kontynuuje rzecznik bydgoskiej GDDKiA.
Informuje również o zakończeniu rozbiórki niepotrzebnego i nigdy nie działającego punktu poboru opłat w Czerniewicach, przed wjazdem na autostradę A1. W tym rejonie wprowadzono czasową zmianę organizacji ruchu.
S10 Bydgoszcz - Toruń pochłonie 1,4 mld zł
Kontrakty na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe o długości 50 km wraz z 5,4-kilometrowym odcinkiem DK25 mają łączną wartość ponad 1,4 mld zł.
W ramach inwestycji na S10 powstanie pięć nowych węzłów, dwa na DK25, a trzy funkcjonujące już na S10 zostaną rozbudowane.
Dodatkowo powstaną dwie pary Miejsce Obsługi Podróżnych (w Emilianowie i Cierpicach), Obwód Utrzymania Drogi (Makowiska), a także m.in. liczne przejścia dla zwierząt. Oddanie do ruchu pierwszych fragmentów planuje się przed końcem 2026 r., a całej trasy rok później.
