Skontaktowała się z nami Czytelniczka. Ma wyjechać do sanatorium z NFZ w marcu.
- Kilka dni temu dostałam informację ze szpitala, że przyspieszają mi operację z września. Zgodziłam się bez wahania, bo już długo czekam i takiej okazji się nie przepuszcza. W tej sytuacji rezygnuję z sanatorium. Co muszę zrobić? Czy muszę ze szpitala wysłać jakiś dokument do NFZ? Ile będę musiała czekać na wyjazd do uzdrowiska? - pyta pani Jadwiga z Bydgoszczy.
Wyznaczą nowy termin
Anna Michałek, starszy referent z Zespołu Komunikacji Społecznej i Promocji Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego w Bydgoszczy wyjaśnia, że w przypadku, gdy pacjent nie może wyjechać do sanatorium w wyznaczonym terminie ze względu np. na zaplanowany zabieg/operację/przesuniętą wizytę lekarską należy oddać do K-P OW NFZ całość dokumentacji, którą pacjent otrzymał z NFZ. Należy ją wysłać na adres w Bydgoszczy, przy ul. Łomżyńskiej 33.
- Razem ze zwrotem dokumentów należy również napisać i dostarczyć do nas pismo z prośbą o przełożenie terminu. Poprosimy również o dołączenie kopii/ skanu skierowania do szpitala. Decyzja o zmianie terminu będzie należała do lekarza specjalisty w dziedzinie balneoklimatologii i medycyny fizykalnej/ lekarza rehabilitacji medycznej, zatrudnionego w oddziale wojewódzkim NFZ, który ocenia każde e-skierowanie na wyjazd uzdrowiskowy - zaznacza Anna Michałek.
Jak dodaje, być może rodzaj operacji będzie kwalifikował pacjentkę na leczenie poszpitalne. Wówczas konieczne będzie złożenie nowego skierowania wraz z kartą informacyjną z leczenia szpitalnego (po operacji).
Warto sięgnąć po tzw. zwroty
W K-P OW NFZ pacjentom przypominają, że można skorzystać z tzw. zwrotów, czyli czyli niewykorzystanych przez pacjentów skierowań odesłanych przed terminem realizacji. Najchętniej sięgają po nie osoby, dla których najważniejszy jest czas. Chcą szybko wyjechać do sanatorium i są dyspozycyjni, np. seniorzy - emeryci. Musimy bowiem wiedzieć, że wyjazd ze zwrotu może nastąpić już za kilka dni, a nie - jak w normalnym trybie - za minimum 14 dni.
O zwroty należy pytać w oddziale NFZ, w którym składało się wniosek. Mieszkańcy Kujawsko-Pomorskiego mogą dowiadywać się w siedzibach K-P OW NFZ:
w Bydgoszczy, przy ul. Łomżyńskiej 33,
w Delegaturze we Włocławku, przy ul. Kilińskiego 16,
w Delegaturze w Toruniu, przy ul. Szosa Chełmińska 33.
Można zgłaszać się w poniedziałki w godz. 8-18 i od wtorku do piątku, w godz. 8-16.
Informację o możliwości skorzystania ze zwrotów można też uzyskać: od poniedziałku do piątku, w godz. 8-16, pod nr tel.: 52 325 29 25, 52 325 29 34 oraz 800 190 580 (bezpłatna infolinia NFZ).
