Wczoraj w Toruniu inwestor modernizacji - PKP Polskie Linie Kolejowe, z wykonawcą - firmą Porr Polska, przedstawił stan zaawansowania prac.
- Wymieniliśmy na trasie między Bydgoszczą a Toruniem 78 z 93 km torów - mówi Siegfried Weindok, dyrektor działu kolei Porr Polska. - Roboty trwają na 11 km. Poza tym pozostało do zrobienia 5 km.
Gotowych jest 37 z 54 rozjazdów. Prace są prowadzone jeszcze na dwóch, a na 15 już wkrótce wejdą robotnicy. - Do końca roku wymienimy wszystkie tory i zmodernizujemy rozjazdy - mówi Weindok. - Termin zakończenia robót to kwiecień 2014 r. W żaden sposób nie jest on zagrożony. Skończymy w terminie, obojętnie, jaka będzie zima.
Przeczytaj także: Pociąg Bydgoszcz - Toruń wolniej niż przed wojną
Odnowa torów między Bydgoszczą a Toruniem ruszyła rok temu. Ma zwiększyć bezpieczeństwo i skrócić czas przejazdu między miastami. Do robót wykorzystano sprzęt sprowadzony z Niemiec i Austrii, np. pociąg do potokowej wymiany torów, oczyszczarki i profilarki tłucznia. Statystyki są imponujące. W trakcie modernizacji Porr zużyje 158 tys. ton podkładów kolejowych, 430 tys. ton tłucznia, a także prawie 9,5 tys. szyn. - Modernizacja pozwoli na przywrócenie prędkości projektowej, czyli 120 km na godz. dla pociągów pasażerskich i 100 km na godz. dla składów towarowych - mówi Sebastian Mech, kierownik kontraktu z PKP PLK. - Pasażerowie odczują to już w grudniu, kiedy wejdzie nowy rozkład jazdy. Wtedy najszybsze pociągi pospieszne pokonają trasę między Bydgoszczą a Toruniem tylko w 50 minut.
Teraz najszybsze składy pokonują ten 51-km odcinek w 55 minut, a osobowe w godzinę. Od grudnia z prędkością 120 km na godz. pojedziemy na odcinkach Toruń Główny - Cierpice ze stacją Cierpice, Cierpice - Solec Kujawski oraz Bydgoszcz Wschód - Bydgoszcz Główna. A na całej trasie już w 2014 r., być może od marcowej aktualizacji rozkładu jazdy.
Czytaj też: Odcinek między stacjami PKP Bydgoszcz Łęgnowo - Solec Kujawski pokonujemy już w siedem minut
Czas przejazdu ma się jeszcze skrócić - do 35-40 minut. Kiedy? W sierpniu 2014 r. zakończy się remont wiaduktu kolejowego w Toruniu nad pl. Armii Krajowej. Obiekt jest eksploatowany od 120 lat. W tym czasie nie przechodził generalnych modernizacji i z roku na rok pojawiały się większe ograniczenia prędkości. Teraz pociągi muszą tam zwolnić do zaledwie 10 km na godz. - Po modernizacji składy pojadą przez wiadukt z prędkością 120 km na godz. - mówi Daniel Barton z firmy Skanska, wykonawcy zadania. W 2015 r. na tory między stolicami wyjedzie pięć nowych składów, które samorząd województwa kupi od Pesy. Kontrakt z producentem pociągów ma zostać zawarta w najbliższych tygodniach. Wcześniej urząd marszałkowski chce zawrzeć umowę o dotację dla tej części projektu BiT City.
Ile będą kosztować zadania? Odnowa linii pochłonie blisko 226 mln zł, z czego 147,3 mln zł to unijna dotacja. Skanska za remont wiaduktu otrzyma 2,5 mln zł. BiT City to koszt 1 mld zł, w tym 518 mln zł to unijne wsparcie.
Czytaj e-wydanie »