Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Bydgoszczy do Torunia w 50 minut. I to pociągiem!

(WG)
Od grudnia, po wejściu nowego rozkładu jazdy, składy pokonają trasę między stolicami regionu 10 minut krócej.
Od grudnia, po wejściu nowego rozkładu jazdy, składy pokonają trasę między stolicami regionu 10 minut krócej. archiwum pomorska.pl
Od grudnia, po wejściu nowego rozkładu jazdy, składy pokonają trasę między stolicami regionu 10 minut krócej. Kończy się odnowa 93 km torów. Do zrobienia zostało już tylko 16 km.

Wczoraj w Toruniu inwestor modernizacji - PKP Polskie Linie Kolejowe, z wykonawcą - firmą Porr Polska, przedstawił stan zaawansowania prac.

- Wymieniliśmy na trasie między Bydgoszczą a Toruniem 78 z 93 km torów - mówi Siegfried Weindok, dyrektor działu kolei Porr Polska. - Roboty trwają na 11 km. Poza tym pozostało do zrobienia 5 km.
Gotowych jest 37 z 54 rozjazdów. Prace są prowadzone jeszcze na dwóch, a na 15 już wkrótce wejdą robotnicy. - Do końca roku wymienimy wszystkie tory i zmodernizujemy rozjazdy - mówi Weindok. - Termin zakończenia robót to kwiecień 2014 r. W żaden sposób nie jest on zagrożony. Skończymy w terminie, obojętnie, jaka będzie zima.

Przeczytaj także: Pociąg Bydgoszcz - Toruń wolniej niż przed wojną
Odnowa torów między Bydgoszczą a Toruniem ruszyła rok temu. Ma zwiększyć bezpieczeństwo i skrócić czas przejazdu między miastami. Do robót wykorzystano sprzęt sprowadzony z Niemiec i Austrii, np. pociąg do potokowej wymiany torów, oczyszczarki i profilarki tłucznia. Statystyki są imponujące. W trakcie modernizacji Porr zużyje 158 tys. ton podkładów kolejowych, 430 tys. ton tłucznia, a także prawie 9,5 tys. szyn. - Modernizacja pozwoli na przywrócenie prędkości projektowej, czyli 120 km na godz. dla pociągów pasażerskich i 100 km na godz. dla składów towarowych - mówi Sebastian Mech, kierownik kontraktu z PKP PLK. - Pasażerowie odczują to już w grudniu, kiedy wejdzie nowy rozkład jazdy. Wtedy najszybsze pociągi pospieszne pokonają trasę między Bydgoszczą a Toruniem tylko w 50 minut.

Teraz najszybsze składy pokonują ten 51-km odcinek w 55 minut, a osobowe w godzinę. Od grudnia z prędkością 120 km na godz. pojedziemy na odcinkach Toruń Główny - Cierpice ze stacją Cierpice, Cierpice - Solec Kujawski oraz Bydgoszcz Wschód - Bydgoszcz Główna. A na całej trasie już w 2014 r., być może od marcowej aktualizacji rozkładu jazdy.

Czytaj też: Odcinek między stacjami PKP Bydgoszcz Łęgnowo - Solec Kujawski pokonujemy już w siedem minut

Czas przejazdu ma się jeszcze skrócić - do 35-40 minut. Kiedy? W sierpniu 2014 r. zakończy się remont wiaduktu kolejowego w Toruniu nad pl. Armii Krajowej. Obiekt jest eksploatowany od 120 lat. W tym czasie nie przechodził generalnych modernizacji i z roku na rok pojawiały się większe ograniczenia prędkości. Teraz pociągi muszą tam zwolnić do zaledwie 10 km na godz. - Po modernizacji składy pojadą przez wiadukt z prędkością 120 km na godz. - mówi Daniel Barton z firmy Skanska, wykonawcy zadania. W 2015 r. na tory między stolicami wyjedzie pięć nowych składów, które samorząd województwa kupi od Pesy. Kontrakt z producentem pociągów ma zostać zawarta w najbliższych tygodniach. Wcześniej urząd marszałkowski chce zawrzeć umowę o dotację dla tej części projektu BiT City.

Ile będą kosztować zadania? Odnowa linii pochłonie blisko 226 mln zł, z czego 147,3 mln zł to unijna dotacja. Skanska za remont wiaduktu otrzyma 2,5 mln zł. BiT City to koszt 1 mld zł, w tym 518 mln zł to unijne wsparcie.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska