- Mamy na to trzy dni od chwili jego otwarcia. Takie zasady obowiązują w przypadku żywności paczkowanej. Natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem możemy zareklamować w ciągu trzech dni od momentu zakupu.
- A jeśli towar kupiliśmy w promocji?
- Gdy jest niezgodny z umową, również podlega reklamacji.
- Co powinniśmy załączyć do naszej skargi?
- Niezbędny jest dowód zakupu danego produktu. Takim dowodem jest nie tylko paragon, ale również faktura, potwierdzenie płatności kartą czy wydruk z konta. Paragon na nasze żądanie powinien wydawać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale również handlujący na targowisku czy bazarze.
- Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce przyjąć naszej reklamacji?
- Wówczas zwróćmy się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, których dane kontaktowe znajdziemy na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod adresem: www.uokik.gov.pl. Bezpłatnych porad udzielają również eksperci ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008.
- Sięgając po dany produkt często na jego opakowaniu możemy znaleźć informację o terminie przydatności do spożycia lub dacie minimalnej trwałości. Co to właściwie znaczy?
- Data minimalnej trwałości dotyczy okresu, do którego prawidłowo przechowywany lub transportowany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Na produktach znajdziemy więc napis: „najlepiej spożyć przed”.
Natomiast termin przydatności do spożycia określa się wyrażeniem „należy spożyć do” i oznacza on, że po danym dniu produkt nie nadaje się do spożycia. Znajdziemy go na nietrwałych i łatwo psujących się artykułach spożywczych, mięsnych, sałatkach czy nabiale.
- Jakie jeszcze informacje powinny wyczytać na opakowaniu żywności?
- Liczbę oraz wykaz składników danego produktu. Pamiętajmy, że w przypadku między innymi wędlin, napojów bezalkoholowych czy pieczywa to producent określa ich parametry jakościowe, które powinny się znaleźć na opakowaniu. W związku z tym skład wędlin o takiej samej nazwie może być zupełnie inny.
