Spis treści
Co daje zastrzeżenie numeru PESEL?
Usługa Zastrzeż PESEL powstała po to, aby zmniejszyć w Polsce liczbę wyłudzeń finansowych, które wynikają z kradzieży tożsamości. Jej celem jest ochrona obywateli i zmniejszenie liczby oszustw. Zabezpieczenie przed oszustami polega na tym, że zastrzeżenie PESEL-u daje gwarancję, że nasze dane nie zostaną wykorzystane bez naszej wiedzy, np. przy podpisaniu umowy o kredyt. PESEL można było zastrzec od kilku miesięcy poprzez aplikację w mObywatel 2.0. i w urzędzie gminy do 31 maja 2024 roku.
- Niestety, statystyki potwierdzają, że kradzież tożsamości to coraz częstsze zjawisko. Rodzi ono poważne problemy i może spotkać każdego. Dlatego warto skorzystać z usługi Zastrzeż PESEL i zabezpieczyć się przed oszustami. Dzięki temu będziemy spokojniejsi – informuje Ministerstwo Cyfryzacji.
Od 1 czerwca. firmy i instytucje, w tym banki mają obowiązek sprawdzania statusu PESEL przed podpisaniem umowy np. o kredyt lub zakupu na raty. Jeśli podpiszą umowę pomimo zastrzeżonego numeru PESEL, to one będą ponosić tego konsekwencje.
- To duża zmiana. Do tej pory to ofiara kradzieży tożsamości musiała mierzyć się z przykrymi skutkami wyłudzeń. Teraz – jeśli zastrzeże swój PESEL – może czuć się bezpiecznie, nawet gdy niepowołana osoba pozna jej dane – przekonuje ministerstwo.
Limit w wypłatach pieniędzy z konta bankowego
Ministerstwo podkreśla, że warto mieć PESEL cały czas zastrzeżony, a cofać zastrzeżenie w sytuacjach, kiedy jest to niezbędne do załatwienia sprawy. W mObywatelu 2.0 można nie tylko zastrzec swój numer PESEL, ale również cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL z automatyczną datą ponownego zastrzeżenia lub bezterminowo, dowiedzieć się, jaka firma lub instytucja i z jakiego powodu sprawdzała nasz PESEL, poznać historię swoich zastrzeżeń, a także otrzymywać na telefon powiadomienia związane z usługą Zastrzeż PESEL.
Zarówno zastrzeganie numeru PESEL, jak i cofanie zastrzeżenia to usługi bezpłatne – bez względu na to, ile razy z nich skorzystasz. Pomiędzy kolejnymi zmianami potrzebne jest 30 minut przerwy.
Jeśli złożysz wniosek o utratę dowodu osobistego, twój PESEL zostanie automatycznie zastrzeżony. Nie będzie mieć to wpływu na wyrobienie nowego dowodu osobistego – po 1 czerwca zrobisz to dokładnie tak samo jak do tej pory. Takie zastrzeżenie numeru PESEL nie zostanie automatycznie cofnięte z chwilą otrzymania nowego dowodu osobistego. Możesz je samodzielnie cofnąć w każdej chwili w aplikacji i serwisie mObywatel lub w urzędzie – tak jak każde zastrzeżenie numeru PESEL.
Ważne zmiany dotyczące zastrzegania PESEL weszły w życie od 1 czerwca. Od teraz każdy bank sprawdza, czy Twój numer PESEL nie jest zastrzeżony w rejestrze zastrzeżeń numeru PESEL. Wszystkie banki informują swoich klientów, których produktów i usług dotyczy obowiązkowa weryfikacja numeru PESEL. Bank sprawdzi, czy nie masz zastrzeżonego numeru PESEL, m.in. zanim:
- otworzy konto
- pożyczy pieniądze
- udostępni bankowość elektroniczną
- wypłaci placówce więcej niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.
Czwarty punkt oznacza ograniczenia w wypłatach pieniędzy z konta bankowego. Od 1 czerwca limit wypłaty z konta dla klientów banków, którzy zastrzegli numer PESEL wynosi 12 726 zł. Chcąc pobrać w oddziale większą gotówkę, należy wcześniej cofnąć zastrzeżenie PESEL-u.
Tych spraw nie załatwisz, jeśli twój numer PESEL będzie zastrzeżony
Pamiętaj o cofnięciu zastrzeżenia numeru PESEL, kiedy załatwiasz niektóre sprawy z bankami, SKOK-ami i innymi instytucjami finansowymi oraz notariuszami i operatorami telekomunikacyjnymi.
Na te sprawy nie wpływa zastrzeżenie PESEL
Zastrzeżony PESEL nie dotyczy wielu sytuacji codziennych czy formalnych, takich jak:
- sprawy urzędowe (np. wzięcie ślubu, zameldowanie się czy wyrobienie dokumentów),
- sprawy zdrowotne (np. wizyty u lekarza, pobyt w szpitalu czy wykupienie recepty),
- udział w wyborach,
- ważność dokumentów (np. dowodu osobistego, paszportu czy prawa jazdy),
- korzystanie z profilu zaufanego,
- podróżowanie (np. przekraczanie granicy, latanie samolotem czy kupowanie biletów),
- wykonywanie czynności służbowych (np. podpisywanie umów w pracy),
- korzystanie z usług poczty (Poczta Polska może ubiegać się o dostęp do weryfikacji zastrzeżenia w rejestrze, ale nie ma takiego obowiązku ustawowego).