Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zdziwisz się, ile kilogramów odpadów wytwarzasz w ciągu roku! Rusza rePETa

Oprac. AGW
307 kg odpadów - tak, właśnie tyle odpadów rocznie generuje statystyczny Polak. Właśnie rozpoczyna się rePETa - ogólnopolska kampania wspierająca selektywną zbiórkę odpadów.

Zaledwie wczoraj pisaliśmy o odpadach na terenie placu zabaw i siłowni na powietrzu w Tryszczynie, wsi pod Bydgoszczą. Takic miejsc jest mnóstwo. Odpadów przybywa, często kierując się własną wygodą korzystamy z naczyń, toreb, butelek jednorazowych. Po kilku lub kilkunastu minutach większość z nich trafia już do śmietnika lub obok.

Fundacja Nasza Ziemia wskazuje na wyzwanie, które w związku z tym stoi przed samorządami. To one odpowiadają za skuteczną zbiórkę i segregację odpadów. Nasza Ziemia z firmami systemu Coca-Cola i przy wsparciu finansowym z The Coca-Cola Foundation, rozpoczyna pilotażową, ogólnopolską kampanię „rePETa”.

Organizatorzy chcą edukować społeczeństwo i budować świadomość na temat segregacji i recyklingu. Inicjatorzy skupiają się na opakowania plastikowego, wykonane z PET. Kampania ma wspierać samorządy w skutecznej, selektywnej zbiórce odpadów.

Wybrane z nich otrzymają specjalnie zaprojektowane pojemniki do zbiórki plastikowych odpadów. "Czytelne infografiki na pojemnikach będą informować o tym, jakie wrzucać do nich odpady, a także o tym, jakie przedmioty codziennego użytku można otrzymać z plastiku. Pojemniki zostały wykonane z użyciem plastiku pochodzącego z recyclingu", zapowiada fundacja.

- Fundacja Nasza Ziemia już od lat inicjuje działania podnoszące świadomość ekologiczną i aktywizujące lokalne społeczności do działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego - mówi jej prezes Sławomir Brzózek, koordynator kampanii. - Dlatego, przy wsparciu Coca-Cola, inaugurujemy ogólnopolską kampanię „rePETa”, by wspierać samorządy w prowadzeniu selektywnej zbiórki odpadów.

- Chcemy również edukować i informować o korzyściach płynących z właściwego zbierania i recyklingu plastikowych opakowań. Ma to duże znaczenie szczególnie biorąc pod uwagę fakt, iż w 2018 roku samorządy maja osiągnąć poziom 30% recyklingu 4 głównych frakcji odpadów na swoim terenie, a w roku 2020 - 50% – tłumaczy Brzózek.

Plastikowe odpady to cenny surowiec - powstają z niego ubrania czy meble.

- Kampania „rePETa” to nie tylko zbiórka i segregacja plastikowych odpadów - podkreśla Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych i public affairs w Coca-Cola HBC Polska. - Bardzo ważna jest edukacja i budowanie świadomości każdego z nas, konsumentów, że odgrywamy w tym procesie kluczową rolę. Wszystko bowiem zaczyna się od segregacji odpadów na poziomie gospodarstwa domowego.

- Jeśli zadbamy o odpowiednie przygotowanie i wyrzucenie do właściwego pojemnika np. plastikowej butelki, stanie się ona nie odpadem, a cennym surowcem. Może być wykorzystana nie tylko do produkcji przedmiotów codziennego użytku, takich jak koszulki czy polary, ale również przerobiona na materiał rPet wykorzystywany ponownie do produkcji butelek PET. Już dzisiaj np. w butelkach napojów produkowanych przez Coca-Cola udział rPET wynosi do 20% – mówi Borucka.

W październiku ruzy konkurs dla szkół ponadpodstawowych. Dziesięć szkół, które zbierze najwięcej plastikowych odpadów (w przeliczeniu na ucznia), otrzyma w pełni wyposażone pracownie z drukarką 3D i robotem uczącym programowania.

W styczniu 2018 r. Coca-Cola ogłosiła inicjatywę World Without Waste. - Do 2030 r. chcemy zebrać i poddać recyclingowi każde opakowanie, które wprowadzimy na rynek. Dostrzegamy tutaj potrzebę współpracy właśnie z lokalnymi społecznościami oraz organizacjami pozarządowymi. Kluczowe jest też zaangażowanie konsumentów, którzy pierwsi decydują, co zrobią z opakowaniem. Jeżeli zmiana na lepsze ma mieć wymiar globalny, to musi zacząć się od każdego z nas – choćby poprzez wyrzucenie plastikowego opakowania do właściwego pojemnika – mówi Anna Solarek, dyrektor ds. public affairs i komunikacji w Coca-Cola Poland Services.

Oficjalnie kampania „rePETa” zostanie zainaugurowana 24 sierpnia w Giżycku i Mrągowie. W ramach tegorocznej, pilotażowej kampanii podobne wydarzenia odbędą się m.in. w Chorzowie, Jarocinie i Warszawie. Jeszcze przed oficjalnym startem swój udział zgłosiło 10 samorządów z całej Polski.

Najwidoczniej nie wszyscy wiedzą do czego służy plac zabaw oraz siłownia. Zobaczcie, co zastaliśmy w Tryszczynie (gm. Koronowo). Świadczą o tym porozrzucane butelki po alkoholu.Będzie podwyżka 500+ ? 1000 plus - możliwa waloryzacja programu 500 plus.

Co za bałagan! Butelki po alkoholu na placu zabaw w Tryszczy...

Zdziwisz się, ile kilogramów odpadów wytwarzasz w ciągu roku! Rusza rePETa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska